جاذبه های گردشگری قشم بسیار متنوع است و هر گوشه ای از آن، جاذبه ای طبیعی و تاریخی را به نمایش می گذارد. نام قلعه پرتغالی ها در قشم را حتماً شنیده اید. این قلعه یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم است. معمولاً همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این جزیره سفر می کنند و از تماشای این قلعه تاریخی زیبا لذت می برند.

شما هم می توانید در تور قشم شرکت کنید و قلعه پرتغالی ها را مشاهده کنید و لذت ببرید.

قلعه پرتغالی ها در قشم در ضلع شمالی جزیره قشم قرار دارد؛ این قلعه در سال 1507 توسط دریانوردی پرتغالی به نام “آلفونسو آلبرکرک” و با هدف تسلط به آبراه قشم ساخته شده است. قلعه پرتغالی ها در طی کاوش های زیر زمینی در سال 1387 توسط “احسان یغمایی” کشف شده است و از آن زمان تا کنون، توانسته نظر بسیاری از کاوشگرها و توریست های داخلی و خارجی را به خود جلب نماید. با رزرو تور هوایی قشم و تور زمینی قشم می توانید از این قلعه تاریخی دیدن نمایید.

قلعه پرتغالی ها مجهز به توپ های بزرگ در روزگاران قدیم بوده است، که وظیفه محافظت از قلعه هرمز را بر عهده داشته است. شما می توانید به گشت و گداز در قلعه پرتغالی ها بپردازید و از این مکان دیدنی نهایت لذت را ببرید.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها در قشم

شاید جالب باشد بدانید که در زمان های قدیم، عثمانی ها با تشکیل امپراتوری خود، راه ابرایشم را از بین بردند و ارتباط بین آسیا و اروپا را قطع نمودند؛ و تاجران کشورهای مختلف سعی کردند یک راه جدید برای ارتباط پیدا نمایند.

در این حین، پرتغالی ها به سمت آب های خلیج فارس رورانه شدند و سعی کردند تا با قوی ترین نفوذ در منطقه، که ایران بود، مقابله کنند و بتوانند به آب های خلیج فارس تسلط پیداکنند؛ از این رو، دریانوردان پرتغالی وارد خلیج نیلگون فارس شدند و قلعه های مختلف در جزیره قشم و جزیره هرمز و… احداث کردند و به مدت 110 سال در این مناطق مستقر شدند.

قلعه پرتغالی ها در قشم در سال 1507 میلادی توسط دریانورد پرتغالی به آلفونسو آلبرکرک بنا نهاده شد است؛ و در آن زمان به نام بندر گمبرون معروف شد. بعد از گذشت بیش از یک قرن در زمان حکومت صفویه، توسط شاه عباس، تسلط پرتغالی ها به خلیج فارس شکسته شد و از آن زمان به بعد، با نام بندرعباس تغییر پیدا کرد و گردشگران زیادی را به خود جذب نمود.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های قشم برای رزرو در تور قشم

جاذبه های قلعه پرتغالی ها در قشم

قلعه پرتغالی ها در قشم

قلعه پرتغالی ها در قشم

قلعه پرتغالی ها در قشم به عنوان بنای باستانی و تاریخی در بین بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شناخته شده است. قلعه با مساحتی حدود 12 هکتار بنا شده است، که دیوارهایی به ارتفاع 5/3 متر دارد و برج های آن در چهار گوشه قلعه قرار دارند. بلندی این قلعه، نزدیک به 12 متر می باشد.

دیوارهای قلعه پرتغالی ها قشم از جنس آهک و گچ است. همچنین در ساخت سقف قلعه از چوب هایی استفاده شده است که به این منطقه تعلق ندارند و از جاهای دیگری آورده شده اند. از قلعه پرتغالی های قشم، بیشتر به عنوان انبار اسلحه و مهمات استفاده می شده است. ناگفته نماند که در هنگام اکتشاف، از این قلعه تاریخی، ظروفی بیرون آورده شده است که متعلق به ایتالیا می باشد.

قلعه پرتغالی ها در قشم از بخش های متفاوتی تشکیل شده است از جمله: اتاق سربازان، کلیساها، انبار، زندان ….؛ همچنین در اطراف قلعه، راه زیر زمینی برای سربازان و نظامیان پرتغالی طراحی شده است که در مواقع ضروری از این راه استفاده کنند.

آب مصرفی قلعه پرتغالی از آب باران و آب چاه تأمین می شد، که توسط کانال های زیر زمینی حفر شده بود و در برکه ها و حوضچه ها نگهداری می شد.

قلعه پرتغالی ها در قشم بر روی تپه ای قرار دارد که چشم انداز آن به تمام منطقه قشم و دریا راه دارد و باعث حیرت گردشگران می شود. با رزرو تور قشم از شهرهای مختلف توسط آژانس مسافرتی تینا سفر می توانید از این مکان دیدن نمایید.

در قلعه پرتغالی ها قشم حتی آثاری از معماری ایرانی زمان های ساسانیان و حتی قوم پارت ها هم دیده می شود. این قلعه در دوره های مختلف تاریخی بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین آثاری از زمان های سلجوقیان، صفویان، قاجاریه هم دیده می شود.

معماری قلعه پرتغالی های قشم از بناهای قرون وسطی در اروپا الگوبرداری شده است؛ این قلعه زیبا و استوار از تاریخ سرزمینمان در سال 1377 به ثبت ملی رسیده است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد سفر به این مکان جذاب را دارید با کارشناسان تور قشم تماس بگیرید و از این مکان زیبا نهایت لذت را ببرید.

بیشتر بخوانید: شرایط تور قشم از تهران + قیمت و خدمات

مسیر رسیدن به قلعه پرتغالی ها در قشم

قلعه پرتغالی های قشم در ضلع شمالی قشم واقع شده است؛ این قلعه در بلوار ژلو پارک، نزدیک ساحل قرار دارد. برای رفتن به این مکان زیبا باید از وسیله نقلیه استفاده کنید. حال، مسیر حرکت از قشم به قلعه پرتغالی ها چنین می باشد:

ابتدا به سمت شرق جزیره قشم و بندر ذاکری حرکت کنید. در این حین، به میدان ولایت قشم می رسید که باید به اولین خروجی بپیچید و به سمت خیابان باهنر حرکت کنید. در این مسیر حرکت کنید تا به میدان امام خمینی قشم برسید.

با طی کردن چندین متر، وارد بلوار ژلو پارک قشم خواهید شد. کمی حرکت کنید تا تابلو قلعه پرتغالی ها را مشاهده کنید. به این راحتی و آسانی می توانید به مکان قلعه پرتغالی ها قشم دسترسی پیدا کنید و از مسافرت خود لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از قلعه پرتغالی ها

بهترین زمان برای تماشای جذاب ترین اثر تاریخی قشم، فصل پاییز و زمستان و اوایل فصل بهار می باشد. در تعطیلات عید نوروز، قلعه پرتغالی ها قشم پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری زیادی می باشد. شما می توانید با رزرو تور قشم، از آژانس مسافرتی تینا سفر، با خیال راحت به گشت و گداز در این مکان بپردازید و  لحظات بیادماندنی را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.