غار علیصدر همدان یکی از زیباترین شاهکارهای زمین شناسی است که هر ساله صدها هزار مسافر و گردشگر را به این شهر جذب می کند. تماشای مناظر داخل این غار برای علاقه مندان به پدیده های طبیعت، لذت خاصی دارد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید می توانید سوار بر قایق های توریستی، روی آب های داخل غار حرکت کنید و زیبایی های خیره کننده را از نزدیک تماشا کنید.

بدون شک آشنایی با نحوه پدید آمدن اینچنین مکانی می تواند یک تجربه منحصر به فرد باشد. بخصوص آنکه اگر بدانید قدمت غار علیصدر همدان به دوران ژوراسیک باز می گردد! که در این صورت اشتیاق شما برای سفر به همدان در شما بیشتر خواهد شد. این غار از دالان های تو در تو و دهلیزهای مارپیچ تشکیل شده و طول مسیرها گاهی به حدود 4000 متر نیز می رسد.

با رزرو تور همدان می توانید نمای داخلی غار علیصدر را از نزدیک تماشا کنید. این فرصت را از دست ندهید و همین حالا برای سفرهای تابستانی خود برنامه ریزی کنید.

 

بیشتر بخوانید: با سوغاتی های معروف همدان آشنا شویم

 

نگاهی بر قدمت و تاریخ شناسی غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان، پیشینه تاریخی و قدمت باستان شناسی بسیار شنیدنی دارد! قبل از اینکه این مکان به عنوان یک جاذبه گردشگری کشف شود، مردمان روستای علیصدر آن را به عنوان یک مخفیگاه می شناختند و از آن برای مخفی شدن از  شرق دشمنان استفاده می شده است.

به مرور زمان، محققان و غارنوردان نسبت به این مکان حساسیت بیشتری پیدا کردند و توانستند به داخل آن رفته و دالان ها و دهلیز های تودرتو و مارپیچ را کشف کنند. پس از آن دوران، دانشمندان زیادی از ایران و سایر کشورها به سمت این قاره تماشایی رهسپار شدند.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم گفته شده است که قدمت تاریخچه زمین شناسی این غار زیبا به دوران ژوراسیک، یعنی چیزی حدود ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون سال قبل باز می گردد.

از ویژگی های زمین شناختی داخل غار علیصدر همدان می ‌توان به کاهش درجه دمای هوا اشاره کرد. متوسط دمای هوای داخل غار ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتیگراد است و یک هوای خنک محسوب می شود؛ حتی اگر در تابستان به همدان سفر کنید این خنکی هوا را در این مکان می توانید احساس کنید.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین هتل های همدان

جاذبه های گردشگری غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

 

اکنون که با پیشینه‌ غار علیصدر همدان آشنا شدید، در این قسمت می خواهیم به شما توضیح دهیم که وقتی وارد این غار تماشایی می شوید، چه چیزهایی برای دیدن وجود دارد و محیط داخل غار چگونه است.

همه ما کم و بیش با پدیده زمین شناسی غار آشنایی داریم. غار، حفره ‌ای است که در اثر فرسایش از طریق آب یا اثرات زیست محیطی در داخل زمین ایجاد می شود. هر چه این حفره به سطح زمین نزدیک تر باشد، ورودی غار در دسترس افراد قرار می گیرد؛ در غیر این صورت، غارهای زیرزمینی پدید می آیند که ورودی آنها می توانند از اعماق اقیانوس ها یا محل دیگری باشد.

از جاذبه های گردشگری که داخل غار علیصدر همدان می توانید از تماشای آنها لذت ببرید، قندیل هایی است که از سقف آویزان شده و برخی از آن‌ها نیز از کف غار روی صخره ها به سمت بالا تشکیل شده‌اند. به این پدیده های موجود در غار، استالاکتیت و استالاگمیت گفته می شود.

داخل غار، صخره ها، سنگ ها و ستون ها و سنگ های آهکی زیادی وجود دارد که همه آنها کم و بیش در طول میلیون ها سال در اثر فرسایش تغییر کرده اند. غار علیصدر در همدان از کانال های آبی و آب راه ها تشکیل شده است که گردشگران می توانند سوار بر قایق های مخصوص گردشگری داخل غار، در قسمت های مختلف حرکت کنند.

از دیگر عواملی که لذت تماشای غار علیصدر همدان را دو چندان می کند، هوای مطبوع داخل غار است. هیچگونه بوی نامطبوع ناشی از گازهای سمی به مشام می رسد. نمای سنگ ها و دیواره های داخل غار شفاف و خیره‌کننده است. همچنین آب غار، زلال و شفاف است و می ‌توانید تا عمق مشخصی را تماشا کنید.

با رزرو انواع تور گردشگری همدان از مجموعه تیناسفر می توانید در بهترین هتل های همدان اقامت داشته باشید و از این غار زیبا و تماشای دیدن کنید.

مسیر دسترسی به غار علیصدر همدان چگونه است؟

برای دسترسی به غار علیصدر همدان باید ۷۵ کیلومتر به سمت شمال غربی شهر حرکت کنید و به روستای علیصدر بروید. این روستا در شهرستان کبودرآهنگ قرار گرفته است. تابلوهایی که در مسیر این شهرستان واقع شده شما را به روستای علیصدر هدایت می کند. از آن جا می توانید از محلی ها آدرس این غار را سوال کنید.  برای رسیدن به  غار علیصدر باید به ارتفاعات گل تپه بروید؛ جایی که به رشته کوه های زاگرس تعلق دارد.

بهترین زمان سفر به همدان برای تماشای غار علیصدر، بهار و تابستان است که شرایط آب و هوایی مطبوع باشد و سرمای هوا شما را آزار ندهد. اگرچه دمای غار علیصدر در تمام فصل های سال تقریباً یکسان است، اما اگر در زمستان به همدان سفر کنید از نظر مسیر دسترسی شاید دچار مشکل باشید؛ چون در منطقه کوهستانی بارش باران و برف اتفاق می افتد.

بهترین کار این است که با تورهای گردشگری و به صورت گروهی برای تماشای این مکان زیبا اقدام کنید.

وقتی وارد غار علیصدر همدان شدید، به توصیه های راهنمای گردشگری توجه کنید و قوانین داخل غار را نیز رعایت کنید. در اطراف غار در محوطه بیرون، چند فروشگاه برای خرید صنایع دستی و سوغاتی وجود دارد. همچنین امکانات رفاهی پارکینگ، کافی شاپ، رستوران، نمازخانه و شهربازی نیز ساخته شده تا گردشگران از هر نظر در رفاه کامل باشند. برای بازدید از غار علیصدر باید بلیط ورودی تهیه کنید.

رزرو تور همدان، اقامت در بهترین هتل های همدان، خرید بلیط رفت و برگشت هواپیما قطار و اتوبوس و برنامه گردشگری یک روزه از طریق آژانس مسافرتی تیناسفر ارائه می شود. برای تجربه لحظات خاطره انگیز در این شهر توریستی پیشنهاد می کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.