بازار همدان یکی از جاهای دیدنی این شهر زیبا است که از نظر توریست‌ها و گردشگران پنهان نمی ماند. مغازه ها و غرفه های زیادی در این بازار هستند که اجناس مختلفی را به فروش می رسانند. تاریخچه بازار معروف همدان هم شنیدنی است!

این بازار در نزدیکی میدان امام خمینی قرار گرفته است و قدمت آن به دوران قاجاریه باز می گردد. اگر علاقه مند هستید که تور همدان را رزرو کنید و این مکان تاریخی را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می دهیم با ما تا انتهای مطلب همراه باشید. می خواهیم بازار تاریخی همدان را از نظر معماری و تاریخچه بررسی کنیم. بدون شک سفری لذت بخش را به همدان خواهید داشت و بهترین هتل های شهر را برای اقامت تان رزرو خواهید کرد.

مجموعه گردشگری تیناسفر، مجری برگزاری تورهای ایرانگردی است و تور همدان را از شهرهای مختلف برگزار می کند. برای تماشای جاهای دیدنی شهر در اولین فرصت، آفر تور همدان را از این آژانس گردشگری استعلام بگیرید.

آشنایی با تاریخچه بازار همدان و قدمت آن

نوشته های تاریخی، قدمت بازار همدان را به دوران سامانیان نسبت داده‌اند؛ یعنی درست زمانی که بنای این بازار بزرگ و وسیع پایه گذاری شد. برخی از کاروانسراهای این بازار بزرگ به دوران صفویه مربوط می شود، اما اکثر قسمت های آن در دوران قاجاریه ساخته شده است. برخی از حجره ها فروشگاه ها و دالان های بازار در دوران پهلوی توسعه پیدا کرده اند.

بسیاری از تاریخ شناسان معروف جهان از جمله هرودوت، که یک تاریخ نویس یونانی است درباره این بازار در هگمتانه باستان بسیار صحبت کرده اند. این بازار از دوران قدیم، نقش مهمی در فعالیت های تجاری و اقتصادی هگمتانه ایفا می کرده است. اکنون هم شاهد آن هستیم که بسیاری از مسافران، خرید از بازار همدان را در برنامه گردشگری روزانه خود قرار می دهند.

در تاریخچه بازار همدان، وقایع بسیاری ثبت شده است. این مکان تاریخی در دوران مغول مورد حمله هلاکوخان قرار گرفت و بسیاری از قسمت‌های آن تخریب شد. هگمتانه یا همدان امروزی در مسیر یکی از انشعابات راه ابریشم قرار داشت و به این ترتیب در آن دوران، یک شاهراه فرعی برای مبادلات کشورها محسوب می شد. امروزه شهرت همدان به مانند سابق نیست، اما هنوز هم جاذبه های گردشگری خود را حفظ کرده است. بیایید با هم نگاهی به معماری بازار همدان و قسمت های مختلف آن داشته باشیم.

بازار تاریخی همدان

بازار تاریخی همدان

بیشتر بخوانید: با موزه های همدان آشنا شویم

نگاهی بر معماری بازار همدان و قسمت های مختلف آن

همانند سایر بازارهای قدیمی و تاریخی، بازار همدان هم از بخش های مختلفی ساخته شده است. تعدادی بازار، کاروانسرا، سرا و راسته و فروشگاه ها و مغازه ها حجره ها و دکان های زیادی در این بازار وجود دارد. دو سرای اصلی در بازار با نام سرای گلشن و سرای میرزا کاظم در این بازار تاریخی شهرت دارند. بسیاری از بخش های بازار هم اکنون فعال هستند. اکثر سراهای این بازار به دوران قاجاریه مربوط می شود. گفته شده است تعداد کاروانسراهای این بازار ۱۲۰ عدد بوده است.

بازار همدان، 30 راسته دارد که به مشاغل مختلفی مشغول هستند. می توانید حجره‌هایی مربوط به مشاغل مسگری، شیشه فروشی، زرگری، حلبی سازی، کفشدوزی،  قنادی و بسیار مشاغل سنتی و قدیمی در اینجا مشاهده کنید. تعدادی بازارچه معروف هم در این بازار بزرگ وجود دارد. همچنین از دیگر قسمت های بازار معروف همدان می توان به نانوایی، چند مسجد و قهوه خانه اشاره کرد. علاقه مندان به خرید کفش های چرم اصل می توانند در راسته کفش فروش ها به دنبال خرید سوغاتی باشند.

از بازار همدان چه چیزهایی را سوغاتی بخریم؟

اگر تور همدان را رزرو کنید، یکی از جاهایی که حتماً از تماشای آن لذت می برید، بازار همدان است. غرفه ها، حجره ها و مغازه های این بازار واقعاً تماشایی هستند. گذشته از آن قدمت بنای بازار، معماری سقف آن در نوع خود مثال‌زدنی است.

سوغاتی ها اجناس و کالاهای مختلفی را می توانید از این بازار تهیه کنید. از ظروف مسی گرفته تا فرش، محصولات چرمی، انواع ادویه و خشکبار، انواع پارچه، گلیم، خوراکی های مخصوص همدان، انواع شیرینی و کلوچه، زیرانداز و نمد، ظروف تزیینی مختلف و ظروف سفالی در این بازار به فروش می رسند. هم برای خودتان می توانید سوغاتی های جذاب بخرید و هم برای دوستانتان نمونه هایی را انتخاب کنید.

گشت و گذار در همدان را می توانید با انواع تور همدان در فصل های مختلف تجربه کنید. کافیست با تیناسفر تماس بگیرید تا شرایط رزرو تور را به اطلاع شما برسانند.

جاهای دیدنی اطراف بازار همدان

معرفی بازار همدان

معرفی بازار همدان

بازار بزرگ همدان در میدان امام خمینی، محدوده خیابان باباطاهر قرار دارد، بنابراین اگر نگاهی به نقشه داشته باشید حتماً متوجه می شوید که تمام خیابان های منتهی به این میدان پر از مراکز خرید، فروشگاه ها و جاهای دیدنی هستند. دانشگاه بوعلی سینای همدان، جایی دورتر از بازار قرار دارد و شما با خدمات تاکسی سرویس هتل، یا تاکسی هایی که در میدان وجود دارند می توانید برای گشت و گذار در شهر بروید. موزه بوعلی سینا در همدان در همان مسیر قرار دارد.

پس از این که گشت و گذارتان را در بازار تمام کردید می توانید در خیابان های منتهی به این میدان بزرگ، یعنی خیابان باباطاهر، خیابان شهدا، خیابان شریعتی و خیابان تختی که از چهار جهت به میدان راه دارند، بهترین رستوران ها را پیدا کنید و آنجا غذا بخورید و کمی استراحت داشته باشید.

بهترین هتل های همدان که به بازار بزرگ نزدیک هستند

نزدیک بودن به مراکز خرید همدان یکی از معیارهایی است که مسافران تور همدان به آن اهمیت می دهند. اگر می خواهید نزدیک بازار همدان در یکی از هتل های خوب اقامت داشته باشید، چند گزینه را به شما معرفی می کنیم. به این ترتیب هتل های زیر را می توانید در نظر بگیرید:

  • هتل باباطاهر همدان، یک هتل پنج ستاره است که در میدان باباطاهر قرار دارد و حدود یک کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد.
  • هتل پارسیان آزادی همدان، یک هتل ۴ ستاره است؛ در میدان قائم بلوار ارم واقع شده و حدود پنج کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد.
  • هتل بوعلی همدان، یک هتل ۴ ستاره است که در خیابان بوعلی سینا قرار گرفته و حدود سه کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد.
  • هتل امیران همدان در بلوار بعثت واقع شده، یک هتل بین المللی چهار ستاره است و تا مرکز شهر حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد.
  • هتل کتیبه همدان، یک هتل ۴ ستاره است که در میدان قائم بلوار ارم قرار گرفته و به بازار بزرگ هم نزدیک است.
  • هتل ایران همدان، یک هتل سه ستاره است؛ در بلوار فلسطین نزدیک به آرامگاه باباطاهر واقع شده و انتخاب مقرون به صرفه برای اقامت محسوب می شود.

برای رزرو تور همدان و اقامت در بهترین هتل های این شهر، کافیست برنامه سفر خود را تنظیم کنید و با کارشناسان تورهای ایرانگردی در تیناسفر تماس بگیرید.