مشهد یکی از مهم ‌ترین شهر‌های گردشگری در ایران به حساب می ‌آید اما اغلب مردم تنها به فکر زیارت حرم امام رضا هستند بدون اینکه توجهی به جاذبه‌ های گردشگری مشهد داشته باشند. آیا شما با معروف ‌ترین موزه‌ های مشهد آشنا هستید؟ قطعاً می‌دانید که موزه‌ ها در واقع سندی تصویری از گذشته بوده و شما با دیدن عناصری که در داخل موزه وجود دارد می‌توانید از گذشته ایران اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

البته جاذبه ‌های گردشگری مشهد، تنها به موزه های مشهد ختم نمی‌ شود، بلکه قسمت ‌های مختلفی در این شهر وجود دارد که اگر با آن‌ها آشنا شوید، حتماً ترغیب خواهید شد در اولین فرصت به این شهر سفر کرده و تمامی جا‌های دیدنی آن را از نزدیک مشاهده کنید.

با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با معروف‌ ترین موزه‌ های مشهد آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: با معروف ترین تفریحات آبی کیش آشنا شوید

9 تا از معروف‌ ترین موزه‌ های مشهد

موزه های مشهد

موزه های مشهد

یکی از جاذبه ‌های گردشگری مشهد که تقریباً به جرأت می‌توان گفت مهمترین جاذبه به حساب می‌آید، موزه ‌های متعددی است که در این شهر قرار گرفته‌اند. در یک قسمت مجزا به معرفی معروف ‌ترین موزه‌ های مشهد خواهیم پرداخت.

اگر تا به حال در سفر‌های خود به مشهد، تنها جنبه زیارتی را در نظر گرفته و از جا‌های دیدنی این شهر غافل بوده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدی خود حتماً جاذبه ‌های گردشگری مشهد را نیز از نزدیک مشاهده کنید.

در این میان دیدن معروف ‌ترین موزه ‌های مشهد از اهمیت بیشتری برخوردار اند. در واقع دیدن موزه‌ها کمک می‌کند که شما بتوانید ردپای حوادث را در تاریخ کشور ایران مورد بررسی قرار داده و بهتر بتوانید درک کنید که در هر یک از دوره‌های گذشته چه اتفاقاتی در کشور ایران رخ داده است. در ادامه با ما همراه باشید.

1-موزه آستان قدس رضوی

اولین موزه که در داخل حرم امام رضا (ع) نیز قرار گرفته است، موزه آستان قدس نام دارد. این موزه آثار تاریخی و مذهبی را شامل شده و در آن می‌توان گنجینه‌های قرآن، سکه و اسکناس، نقاشی، سلاح‌های تاریخی، فرش، نجوم، ظروف سفال‌گری و مواردی از این قبیل را شاهد بود. اندازه این موزه بسیار بزرگ است و شاید حداقل نیمی از روز شما را به خود اختصاص دهد. ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم که با حوصله و بدون اینکه عجله داشته باشید تمامی قسمت‌های موزه را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

2-موزه بزرگ خراسان

همانگونه که گفته شد یکی از جا‌های دیدنی مشهد، پارک کوهسنگی است. در صورتی که تصمیم دارید به این قسمت بروید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از موزه بزرگ خراسان دیدن کنید؛ چرا که در نزدیکی پارک قرار گرفته است. در قسمت داخلی موزه، شما می‌توانید ‌اشیای تاریخی و فرهنگی را مشاهده نمایید.

در صورتی که وارد موزه شوید متوجه خواهید شد که فضای داخلی به قسمت‌های مختلف شامل کتابخانه، آزمایشگاه و تالار‌ها تقسیم شده و می‌توان گفت موزه بزرگ خراسان یکی از بزرگترین موزه ‌های خاورمیانه شناخته شده است. قبل از اینکه به داخل موزه بزرگ ‌خراسان وارد شوید، معماری بیرون آن را با دقت بررسی کنیدف طرح این ساختمان از عمارت خورشید در کلات نادری الهام گرفته است. این موزه، یکی از معروف ترین موزه های مشهد است.

3-موزه آیین‌های پهلوانی

اگر بخواهیم به یکی از خاص‌ترین و معروف ترین موزه‌ های مشهد اشاره کنیم، لازم است شما را به دیدن موزه آیین‌های پهلوانی دعوت نماییم. این موزه که در بلوار شاهنامه مشهد قرار گرفته است، در گذشته، جایگاه پهلوانان و کشتی‌گیران نامدار مشهد بوده و اکنون به یک موزه جذاب تبدیل شده است.

از جمله ویژگی‌های بسیار دیدنی در این موزه می‌توان به مراسم گلریزان، نقال‌خوانی، شاهنامه و پرده ‌خوانی اشاره کرد. این موزه از قسمت‌های مختلف شامل نمایشگاه، زورخانه و لمکده ‌های پهلوانی تشکیل شده و از نظر ظاهری بسیار دیدنی است.

4-موزه نادری در مشهد

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در سفر خود به مشهد از آرامگاه نادرشاه دیدن نکرده باشد. این آرامگاه علاوه بر اینکه فضای سبز بسیار زیبایی در محوطه باغ دارد، از موزه نادری نیز تشکیل شده است که تمام آثار تاریخی در دوره نادرشاه افشار را در برمی‌گیرد.

در ابتدا در قسمت ورودی باغ نادری، شما می‌توانید تندیس بزرگ نادرشاه را مشاهده کنید که با جلال و شکوه بر روی اسب سوار بوده است. این تندیس اثر زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی است. موزه نادری، یکی از معروف ترین موزه های مشهد، از دو تالار بسیار بزرگ تشکیل شده است؛ در تالار اول شما می‌توانید وسایلی همانند زین اسب، وسایل سوارکاری و سلاح‌هایی که از دوره افشار به جا مانده است را مشاهده کنید.

همچنین لازم به ذکر است که شمشیر طلاکوب شده نادرشاه نیز در این تالار وجود دارد. زمانی که تاجگذاری نادرشاه در دشت مغان انجام گرفت، این شمشیر به او هدیه داده شد که اکنون به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین آثار تاریخی در موزه نادری نگهداری می ‌شوند.

اما در تالار دوم موزه نادری مشهد، شما می‌توانید تابلو‌های مربوط به معرفی نادرشاه، قصر خورشید، آرامگاه نادری و همچنین معرفی اساتید ابوالحسن صدیقی و کلنل محمدتقی خان پسیان را مورد بررسی قرار دهید.

5-موزه توس

می‌توان گفت شهر توس یکی از خاص ‌ترین شهر‌ها در استان خراسان به حساب می‌آید؛ چرا که آرامگاه بسیاری از ادیبان و هنرمندان در این شهر قرار گرفته است. از معروف ‌ترین آن‌ها می‌توان به آرامگاه فردوسی اشاره کرد.

اما در کنار حضرت حکیم ابوالقاسم فردوسی، آرامگاه استاد محمدرضا شجریان و شاعر فقید و بزرگ مهدی اخوان ثالث نیز در شهر توس قرار گرفته است. شما با سفر یک روزه به این شهر می‌توانید از آرامگاه این عزیزان دیدن کنید.

در کنار آن، دیدن موزه توس، یکی از معروف ترین موزه های مشهد نیز خالی از لطف نخواهد بود. داخل موزه توس، آثار مربوط به شاهنامه قرار گرفته است که به صورت سنگی بر روی دیوار‌ها حک شده است. همچنین می‌توانید در داخل موزه توس، لباس‌های رزمی کهن را نیز مشاهده کنید که قطعاً برای شما جذاب و دیدنی خواهد بود.

6-موزه نان مشهد

حتماً برای شما جالب است اگر بگوییم در شهر مشهد، موزه‌ ای تحت عنوان موزه نان وجود دارد که تمامی مراحل تهیه نان از زمان بذرافشانی تا پخت نان را برای شما به تصویر کشیده است. حتماً پیشنهاد می‌کنیم سری به این موزه بزنید تا بتوانید با مراسم سنتی رقص پا در زمان پخت نان نیز آشنا شوید.

7-موزه علوم زمین

همانگونه که از نام این موزه مشخص است در داخل آن می‌توانید با سرگذشت کره زمین آشنا شده و انواع کانی‌ها و سنگ‌ها را مشاهده کنید. جالب است بدانید که در داخل موزه علوم زمین، فسیل‌های بسیار باارزش و سنگ‌های قیمتی به نمایش گذاشته شده‌اند. این موزه نیز یکی از معروف ترین موزه های مشهد است.

8-موزه مردم‌شناسی رباط ویرانی

این موزه در مسیر منطقه ‌ییلاقی شاندیز قرار گرفته است. بنابراین اگر تصمیم دارید سفری به شاندیز و طرقبه داشته باشید، این فرصت را از دست نداده و حتماً از این موزه دیدن کنید. در این موزه شما می‌توانید مشاغل مختلف مردم مشهد را از گذشته تا به امروز مورد بررسی قرار دهید.

در ساختمان قدیمی این موزه که به دوره تیموریان تعلق دارد، 9 اتاق با سقف‌های جناغی و اتاق‌های قرینه وجود دارد که زیبایی موزه را چندین برابر کرده است.

9-موزه آب مشهد

اگر علاقه دارید دارید با سد‌ها، قنات‌ها، آب انبار‌ها، سازه‌های آبی قدیمی و یخدان‌های قدیمی بیشتر آشنا شوید حتماً سری به موزه آب مشهد، یکی از معروف ترین موزه های مشهد بزنید. این موزه، جذابیت بالایی به خصوص برای بچه‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: با 11 تا از جاهای دیدنی مشهد آشنا شویم

سخن پایانی

تماشای معروف‌ ترین موزه ‌های مشهد خالی از لطف نیست؛ به خصوص اینکه به دانش شما نسبت به کشورتان اضافه می‌کند. بنابراین اگر تصمیم دارید به مشهد بروید، نباید تمام وقت خود را به زیارت سپری کنید؛ بنابراین تماشا و بازدید از موزه‌ها که ردپای تاریخ را در کشور ما آشکار می‌کنند، نیز به افزایش دانایی شما کمک خواهند کرد.

همراه با تینا سفر در تور مشهد، می توانید در بهترین هتل های مشهد اقامت داشته باشید و از زیارت و سیاحت، نهایت لذت را ببرید. برای قیمت های پکیج تور مشهد، با ما در ارتباط باشید.