سوغاتی های معروف همدان یکی از دلایلی هستند که باعث می شود برنامه مسافرتی ما تنها به مشاهده جاذبه های گردشگری محدود نشود. همدان یکی از شهرهای زیبای کشورمان می باشد که علاوه بر داشتن مکان های دیدنی بسیار، دارای سوغاتی های معروفی نیز می باشد که می خواهیم در دو دسته بندی صنایع دستی و نیز خوراکی های معروف همدان به آن ها بپردازیم.

اگر اطلاعات شما درباره همدان، تنها به جاذبه های گردشگری آن محدود می شود و از سوغاتی های آن شناختی ندارید توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

مهم ترین صنایع دستی همدان

شاید جالب باشد اگر بدانید همدان رتبه دوم را در میان تولید کنندگان صنایع دستی در کشورمان دارد. به گونه ای که بسیاری از تولیدات این شهر در حوزه صنایع دستی به ثبت ملی رسیده اند. مهمترین صنایع دستی که در این مطلب برای شما معرفی خواهیم کرد موارد زیر می باشند: سفال لالجین – چرم – گلیم – قالی -مراوربافی.

برویم تا درباره هریک از موارد فوق به عنوان سوغاتی های معروف همدان توضیحاتی را خدمت شما ارائه بدهیم.

1-سفال لالجین:

سفال لالجین یکی از قدیمی ترین صنایع دستی شهر همدان به شمار می رود. اگر اهل تور همدان باشید حتماً درباره سفال لالجین همدان شنیده اید. همه ساله بسیاری از افراد به این شهر سفر کرده و خرید این محصول مشهور همدان را انجام می دهند. سفال لالجین همانگونه که از نامش پیداست ظروفی هستند که گاهاً از نقاشی های متنوع و جذابی نیز بهره مند می باشند.

2-چرم همدان:

مانند بسیاری از شهرهای دیگر در میان مردم همدان هم دامپروری قدمتی دیرینه دارد. به همین دلیل، صنایع چرم در میان مردم همدان هم رواج پیدا کرده و حتی طبق برخی آمارها، این صنعت دارای قدمتی سه هزار ساله می باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم همدان محل احداث اولین کارخانه تولید چرم در کشورمان می باشد. کارخانه ای که در آن زمان ها به دباغ خانه شهره داشت. نیزان کیفیت و مرغوبیت چرم به عنوان یکی از صنایع دستی مشهور همدان و البته سوغاتی های معروف همدان، به گونه ای است که آن را تبدیل به محصولی صادراتی کرده است.

3-گلیم:

گلیم همدان، بسیار شهرت دارد و دامنه آن فراتر از مرز های ایران می باشد. در هر شهری ممکن است تولید گلیم را به عنوان یکی از صنایع دستی شاهد باشیم؛ اما هر شهری طرح انحصاری خود را در تولید گلیم دارد. گلیم های همدان، سوغاتی های معروف همدان است و دارای طرح های مخلتف مانند خرچنگی و گل قندی و البته اسلیمی می باشند.

4-قالی همدان:

قالی نیز یکی دیگر از سوغاتی های معروف همدان می باشد. نمی توان ادعا کرد که قالی فقط در همدان تولید می شود اما مانند بسیاری از شهرهای دیگر نظیر تبریز، همدان هم در تولید قالی دستی بر آتش دارد.

نکته جالب توجه درباره قالی های همدان منابعی است که رنگ های قالی از آنها بدست می آیند. رنگ های قالی های همدان بیشتر از شیره گیاهان مختلف بدست می آیند.

5-مرواربافی:

این هنر به نوعی هنر سبد بافی می باشد. جالب است بدانید در هنر مرواربافی استان گیلان دارای سابقه طولانی تری نسبت به شهر همدان می باشد. اما نکته اینجاست که مروار به عنوان یکی از انواع چوب ترکه در شهر همدان کشت می شود. استفاده از مروار به عنوان محل نگه داری نان و یا میوه جات سبب زیبایی محیط خواهد شد.

سوغاتی های معروف همدان

سوغاتی های معروف همدان

خوراکی های معروف همدان

در لیست سوغاتی های معروف همدان نمی توان جایی برای خوراکی ها در نظر نگرفت. معروف ترین خوراکی های شهر همدان به شرح زیرند: انگشت پیچ -کماج- حلوا زرده- باسلق- عسل.

برویم درباره تمامی موارد بالا گپی بزنیم.

1-انگشت پیچ:

پخته شدن انگشت پیچ در همدان دارای سابقه طولانی و حدوداً 100 ساله می باشد. این شیرینی به این دلیل انگشت پیچ نامیده می شود که نوعی شیرینی مایع بوده و در گذشته با انگشت میل می شد.

امروزه هم نمی توان بدون استفاده از قاشق این شیرینی لذیذ را مصرف کرد. این را هم به شما عزیزان بگوییم که این شیرینی در ماه مبارک رمضان بیشتر از مواقع دیگر پخته می شود.

2-کماج:

کماج هم یکی دیگر از خوراکی های بسیار خوشمزه و از سوغاتی های معروف همدان می باشد که می توانید با خود به شهرتان ببرید. تولید کماج علاوه بر همدان در شهرهایی مانند اراک نیز دیده می شود. در ترکیب شیرینی کماج موادی چون تخم مرغ، شکر، کنجد، کره و … به کار رفته است.

3-حلوا زرده:

شاید جالب باشد بدانید این خوراکی اصیل و خوشمزه از نظر محبوبیت به گونه ای است که دستاورد ثبت ملی را برای خود به همراه داشته است. پخته شدن این حلوای لذیذ و البته مقوی میان اهالی همدان بسیار رایج است. در ترکیب این خوراکی خوشمزه موادی مانند شکر، زعفران، گلاب و … وجود دارند.

4-باسلق:

یکی دیگر از سوغاتی های معروف همدان، باسلق می باشد که دارای تنوع رنگی گسترده ای بوده و بسیار خوشمزه است. پخته شدن این شیرینی در روزهای ابتدایی سال شمسی بسیار بیشتر از مقاطع زمانی دیگر دیده می شود.

عید نوروز هر سال، بوی خاصی که در بازارهای همدان حس می شود بوی همین شیرینی لذیذ می باشد. البته باسلق هم مانند برخی دیگر از سوغاتی هایی که در این مقاله به آنها پرداختیم، در شهرهای دیگر نیز پخته می شود. از این شهرها می توان به اراک و مراغه و … اشاره کرد. برای پخت این شیرینی می توان از شیره انگور، نشاسته، مغز بادام و … استفاده کرد.

5-عسل:

خوراکی هایی که در دسته سوغاتی های معروف همدان به شمار می روند تنها به شیرینی ها محدود نمی شوند. همانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور به خصوص شهرهای شمال غربی زنبورداری نیز میان اهالی همدان رواج دارد.

اگر عسل های همدان را برای تنها یک بار میل کنید، بدون شک عاشق آن خواهید شد. طعم بی نظیر عسل همدان سبب می شود بسیاری از افراد پس از سفر به همدان بخشی از چمدان خود را با این خوراکی لذیذ اشغال کنند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی سوغاتی های معروف همدان پرداختیم. این را بدانید که موارد مذکور تنها برخی از سوغاتی های محبوب این شهر می باشند. توصیه می کنیم در صورت داشتن فرصت حتماً سری به این شهر و بازار های آن بزنید. همراه با تورهای مسافرتی تیناسفر به همدان سفر کنید و این سوغاتی ها را بخرید.