برج خلیفه دبی، یک آسمان‌خراش مختلط در شهر دبی، امارات متحده عربی است که بلندترین ساختمان جهان به شمار می رود. این برج زیبا و باشکوه، هم یک شاهکار معماری است و هم یک جاذبه گردشگری؛ برج خلیفه در دبی، در زمان پروژه و ساخت، به طور رسمی به افتخار رهبر امارت، همسایه ابوظبی، “شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان” نامگذاری شد.

اگرچه این برج به طور رسمی در 4 ژانویه 2010 افتتاح شد، اما کل فضای داخلی در آن زمان کامل نبود. این برج که برای میزبانی از سرمایه‌گذاری‌های تجاری، مسکونی و مهمان‌نوازی مختلف ساخته شده بود – ارتفاع مورد نظر آن در طول ساخت‌وساز به‌خوبی محافظت می‌شد – در 163 طبقه و ارتفاع 2717 فوت (828 متر) به پایان رسید. این ساختمان توسط شرکت معماری Skidmore, Owings & Merrill مستقر در شیکاگو طراحی شده است. آدریان اسمیت (Adrian Smith )، به عنوان معمار و ویلیام اف بیکر (William F. Baker) به عنوان مهندس سازه در این پروژه خدمت می کردند.

ساخت برج خلیفه دبی، شش سال به طول انجامید. کار حفاری پایه ریزی آن در ژانویه 2004 آغاز شد و برج به طور رسمی در 4 ژانویه 2010 افتتاح گشت. با این حال، افتتاح آن، قبل از تکمیل فضای داخلی انجام شد.

برج خلیفه برای میزبانی انواع سرمایه گذاری های بین المللی با اهداف تجاری، مسکونی و مهمانی ها ساخته شده است. این قسمت ها شامل یک هتل و اقامتگاه های لوکس است که توسط طراح مد ایتالیایی، جورجیو آرمانی، طراحی شده است؛ علاوه بر فضای اداری، سکوهای مشاهده فضای بیرونی، رستوران ها و امکانات بهداشتی را نیز شامل می شود.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین هتل های دبی با پذیرایی لاکچری

 معماری برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی

ساختمان برج خلیفه دبی که پلان مدولار دارد، بر روی فونداسیون سه لوبی قرار گرفته است که تصویری انتزاعی از گل محلی Hymenocallis می باشد. طرح Y شکل، نقش اصلی را در کاهش نیروهای باد بر روی برج ایفا می کند. یک هسته مرکزی شش ضلعی توسط مجموعه ای از باله ها که هر کدام دارای هسته بتنی و ستون های پیرامونی خود هستند، تقویت شده است.

با افزایش ارتفاع برج، باله ‌ها به صورت مارپیچی به عقب برمی‌گردند و شکل ساختمان را در هر طبقه تغییر می‌دهند و بنابراین تأثیر باد بر ساختمان را کاهش می‌دهند. هسته مرکزی در بالای برج ظاهر می شود و با یک گلدسته به پایان می رسد که به بیش از 700 فوت (200 متر) می رسد.

یک مناره در داخل برج ساخته شده و با استفاده از یک پمپ هیدرولیک تا موقعیت نهایی خود بالا می رود. در سطح پایه، برج توسط یک پوشش بتن مسلح به ضخامت تقریباً 13 فوت (4 متر) پشتیبانی می شود که خود توسط شمع بتنی به قطر 5 فوت (1.5 متر) پشتیبانی می شود.

یک سکوی سه طبقه، برج خلیفه دبی را در جای خود محکم می کند. سکو و زیرزمین، دو طبقه، به تنهایی حدود 2,000,000 فوت مربع (186,000 متر مربع) وسعت دارند. روکش خارجی برج از پانل های آلومینیومی و فولادی ضد زنگ، ساخته شده؛ باله های لوله ای عمودی از جنس استنلس استیل و بیش از 28000 پانل شیشه ای با دست تراشیده شده است. یک سکوی دید عمومی در طبقه 124 قرار دارد.

10 حقیقت جالب در مورد برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی

با این اطلاعاتی که درباره برج خلیفه برایتان مطرح کردیم، جای تعجب نیست که ایستادن روی عرشه دیدبانی برج، یکی از حقایق جذاب دنیای گردشگری باشد.

برج خلیفه نه تنها بلندترین ساختمان جهان است، بلکه به طرز چشمگیری چندین رکورد دیگر را نیز شکسته است. در اینجا 10 حقیقت جالب در مورد برج خلیفه وجود دارد که می خواهیم برایتان بگوییم. بیایید یک گردشگری هیجان انگیز در دبی داشته باشیم.

شما می توانید به راحتی با تور دبی، به این شهر در امارات سفر کنید و از تمام لحظات خود لذت ببرید.

1- نکته اول:

ارتفاع برج خلیفه 828 متر (2716.5 فوت)، اعجاب آور است که بر فراز دبی اوج می گیرد. این برج، سه برابر بلندتر از برج ایفل و تقریباً دو برابر بلندتر از ساختمان “امپایر استیت” است. تکه‌های آن در یک چهارم راه، در سراسر آن امتداد دارند.

2- نکته دوم:

برج خلیفه دبی به غیر از داشتن رکورد جهانی، بلندترین ساختمان جهان، شش رکورد جهانی دیگر را نیز در اختیار دارد. برج خلیفه همچنین بلندترین سازه مستقل در جهان است، دارای بیشترین تعداد طبقه در جهان، دارای بالاترین طبقه اشغال شده در جهان، دارای بالاترین سکوی دید در فضای باز در جهان، دارای آسانسور با طولانی ترین مسافت طی شده در جهان و دارای بلندترین آسانسور خدماتی در جهان است!!

3- نکته سوم:

یکی از شگفت‌انگیزترین حقایق برج خلیفه، وزن مواد به کار رفته در ساخت است. وزن بتن معادل 100000 فیل است! وزن کل آلومینیوم استفاده شده در برج خلیفه معادل وزن پنج هواپیمای A380 است. فواره دبی هر 30 دقیقه از ساعت 18 چهارشنبه تا یکشنبه در مقابل برج خلیفه می رقصد.

4- نکته چهارم:

از حقایق جالب برج خلیفه که می توانید واقعاً تحسین کنید، پایداری و استفاده مجدد از منابع آن است. هر سال، 15 میلیون گالن آب به طور پایدار از آن جمع آوری می شود. آب برای آبیاری و محوطه سازی و کاشت گیاهان، سیستم خنک کننده و تامین آبنمای دبی استفاده می شود.

5- نکته پنجم:

این ساختمان دارای طولانی ترین آسانسور تک، در حال اجرا است، که 140 طبقه می باشد. سرعت آسانسور برج خلیفه، 10 متر بر ثانیه است که این آسانسورها را در زمره سریع ترین آسانسورهای جهان قرار می دهد. زمان آسانسور برج خلیفه برای رسیدن به عرشه رصد در طبقه 124، تنها یک دقیقه است.

6- نکته ششم:

یکی از حقایق کمتر شناخته شده و جالب در مورد برج خلیفه این است که نوک کره برج خلیفه تا فاصله 95 کیلومتری دیده می شود.

7- نکته هفتم:

یکی از نکات درباره ساخت برج خلیفه این است که در اوج ساخت و ساز، 12000 کارگر در روز بر روی ساختمان کار می کردند.

8- نکته هشتم:

البته، هنگام صحبت در مورد حقایق جالب در مورد برج خلیفه، نمی‌توانید از اندازه‌گیری مواد و ساعت‌های کار نیروی انسانی غافل شوید. برای تکمیل برج خلیفه، بیش از 110 هزار تن بتن، 55 هزار تن میلگرد فولادی و 22 میلیون ساعت کار، صرف شده است.

9- نکته نهم:

ساخت برج خلیفه دقیقاً چقدر طول کشید؟ پایه ریزی آن در ژانویه 2004 آغاز شد. شش سال بعد، برج خلیفه، و سرانجام در ژانویه 2010 افتتاح گشت.

10- نکته دهم:

یکی دیگر از حقایق جالب برج خلیفه این است که شبیه به گل هیمنوکالیس، طراحی شده است.

این ها حقایق واقعی در مورد بلندترین ساختمان جهان است. این برج در واقع یک ساختمان چند منظوره است که رستوران ها، هتل، آپارتمان های مسکونی، فضای اداری دارد و با عرشه های رصد، یک جاذبه گردشگری است. آماده بازدید هستید؟ وقت آن رسیده است؛ با رزرو تورهای دبی از آژانس تیناسفر می توانید برای سفر به این شهر و تماشای این شاهکار معماری بروید.