تخت جمشید شیراز، باشکوه ترین و ماندگارترین آثار تاریخی ایران است که شهرت جهانی دارد. این مکان دیدنی در شیراز، توجه همه مسافران و گردشگران را به خود جلب می کند. نمی شود به شیراز سفر کنید و تخت جمشید را نبینید! اینجا، حرف های زیادی برای گفتن دارد؛ اسرار بسیاری را از دل تاریخ در خود پنهان داشته است و با اینکه قرن ها از آن دوران می گذرد، هنوز هم عظمت و جلال خود را حفظ نموده است! با سفر به شیراز، این جاذبه گردشگری تماشایی را از نزدیک ببینید.

انواع تور شیراز در همه فصل های سال از شهرهای مختلف برگزار می شود و شما می توانید برنامه سفرتان را ترتیب بدهید.

تیناسفر، مرجع تورهای ایرانگردی، خدمات کاملی را برای همه علاقه مندان به شیرازگردی ارائه می دهد. می توانید از تورهای این مجموعه دیدن کنید و بهترین هتل های شیراز را برای اقامت خود انتخاب نمایید.

و اما اکنون می پردازیم به معرفی بنای تاریخی و باشکوه تخت جمشید شیراز.

موقعیت مکانی تخت جمشید شیراز

محوطه تاریخی تخت جمشید در شیراز، در نزدیکی مرودشت قرار دارد که در نوع خود، یک منطقه بسیار خوش آب و هوا محسوب می شود. مرودشت فارس، تقریباً کوهستانی است و دشت های وسیعی را در اطراف خود دارد. وقتی در این مسیر حرکت می کنید، وزش باد، گونه های شما را نوازش می کند و نسیم خنکی را احساس خواهید کرد! محوطه تخت جمشید، 11 کیلومتر تا مرودشت فاصله دارد. وقتی به این قسمت نزدیک می شوید، بناهای باشکوه و برافراشته از دور، خودنمایی می کنند.

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید شیراز

 

بیشتر بخوانید: معرفی بازار وکیل شیراز + تاریخچه و معماری

گذری بر تاریخچه تخت جمشید شیراز

تخت جمشید، قدمتی 2500 ساله دارد! این بناها به دستور داریوش اول، سومین پادشاه هخامنشی ساخته شدند. صدها معمار و هنرمند چیره دست در ساخت این مجموعه ارزشمند نقش داشتند. کتیبه های زیادی در این مکان باستانی وجود داشته است که امروزه بسیاری از آنها بسیار تخریب شده اند اما هنوز هم پابرجا هستند.

آنچه درباره بناهای باستانی و تاریخی تخت جمشید شیراز، زبانزد است، نمادهای مهم از فرهنگ و تمدن ایران کهن می باشد. اگر به این مکان بروید و فقط در یکی از کتیبه ها یا مجسمه ها دقت کنید، آنچنان مجذوب می شوید که هوش از سرتان می رود و در هنرمندی، خلاقیت و شکوه طراحی و معماری آن غرق می شوید!

اکثر کاخ های باشکوه و مجلل در محوطه تخت جمشید، در سال های متمادی، جایگاه پادشاهان هخامنشی بوده است و امروزه اسنادی مبنی بر این ادعا نیز وجود دارد. ارزش این مکان به اندازه ای است که در سال های معاصر، اکثر باستان شناسان خارجی به مرمت بناهای آن همت نمودند. تخت جمشید شیراز، یک منطقه محافظت شده باستانی است و همچون نگینی بر تاریخ ایران باستان می درخشد!

بیشتر بخوانید: معرفی باغ ارم شیراز

مهم ترین بناهای تاریخی در تخت جمشید شیراز

همه چیز در تخت جمشید، زیبا و تماشایی است! اینجا کتبیه های زیادی وجود دارد؛ سنگ نبشته هایی که داستان هایی از تاریخ را بیان می کنند. معانی برخی از آنها توسط تاریخ دانان و باستان شناسان کشف شده است و برخی دیگر هنوز ناگفته باقی خواهند ماند.

بناهایی که در این مکان وجود دارد مربوط به دوران تاریخی متعددی در ایران هستند؛ پادشاهی داریوش اول – پادشاهی خشایارشاه – اردشیر اول. معروف ترین بنا، نقش رستم و کاخ آپادانا است. مقبره برخی از پادشاهان نیز در این محوطه وجود دارد. بقایایی که از کاخ های مجلل آن دوران بر جای مانده نشان می دهد که تمامی قسمت های کاخ با تندیس ها، سردیس ها، کنده کاری ها و حکاکی ها تزئین شده اند.

معروف ترین نقش هایی که در بناهای تخت جمشید شیراز می توانید ببینید، صفی از سربازان هخامنشی و جایگاه پادشاهان است که خودش دنیایی برای گفتن دارد. این نقش ها، فرهنگ و تمدن آن دوران را به همراه نوع پوشش، لوازم جنگی و نوع حکومت را نشان می دهد.

باشکوه ترین قسمت های تخت جمشید، ستون های افراشته و مرتفع هستند که گویی تا قلب آسمان بالا رفته اند! کافیست از پایین به یکی از این ستون ها نگاه کنید! شما را از نردبان آسمان بالا می برد و تصور می کنید برای چند لحظه در حال پرواز هستید!!

برای ورود به محوطه اصلی تخت جمشید باید از یک سری پلکان سنگی عظیم، بالا بروید. این ورودی، خودش نوعی شاهکار معماری به شمار می رود. کاخ ها و تالارهای زیادی در این مکان وجود دارند که هر یک با نام های مخصوصی، شهرت یافته اند. در سراسر این بناها می توانید شکوه معماری دوران هخامنشی را از نزدیک تماشا کنید.

تخت جمشید در شیراز

تخت جمشید در شیراز

 

شرایط بازدید از محوطه تخت جمشید شیراز

هر فصل سال که به شیراز سفر کنید، فرصت خوبی برای بازدید از تحت جمشید است. این مکان، یکی از جاذبه های گردشگری است و باید برای ورود، بلیط تهیه کنید. قیمت بلیط ورودی در سال های مختلف، تغییر می کند. تعرفه برای گردشگران خارجی و ایرانی با هم فرق دارد.

به طور کلی، ایام آخر هفته، تعطیلات نوروزی، و ایام تابستان، جزو شلوغ ترین روزها است. اگر می خواهید از عظمت و شکوه بناهای تاریخی تخت جمشید، بیشتر لذت ببرید، می توانید زمستان یا پاییز به شیراز سفر کنید. این مکان در تمام طول روز، زیبا و وصف ناشدنی است!

بیشتر بخوانید: ۷ تا از بهترین هتل های شیراز

جاهای دیدنی نزدیک به تخت جمشید در شیراز

با سفر به شیراز، نه تنها عظمت بناهای تخت جمشید را از نزدیک می بینید، بلکه آرامگاه پادشاهان و ده ها مکان تاریخی دیگر در همان حوالی را می توانید تماشا کنید. از مهم ترین جاذبه های گردشگری که به تخت جمشید نزدیک هستند عبارتند از:

باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، آرامگاه کمبوجیه، مجموعه پاسارگاد، نقش رجب، نقش رستم، تالار هخامنشی، تالار پیش از تاریخ، موزه تخت جمشید.

برای تماشای صدها مکان دیدنی در شیراز می توانید با تیناسفر، مجری تورهای ایرانگردی تماس بگیرید. اقامت در بهترین هتل های شیراز، ترانسفر فرودگاهی و بیمه مسافرتی، خرید بلیط، برگزاری تورهای نوروزی شیراز، مهم ترین خدمات این مجموعه مسافرتی می باشد.

برای سفر به دل تاریخ، آماده شوید!