سوغاتی های معروف تبریز، مهم ترین دلیل برای شلوغی بازارهای تبریز و جذب مسافران تور تبریز هستند. بازارهایی که جزء جدایی ناپذیر برنامه توریست ها به هنگام مسافرت به این شهر می باشند.

در این مقاله برای دوست داران این شهر که قصد سفر به تبریز را دارند، می خواهیم این سوغاتی های دوست داشتنی و معروف را شرح دهیم. برای راحتی مطالعه شما عزیزان این سوغاتی ها را در قالب دو دسته بندی معرفی می کنیم. یکی دسته صنایع دستی و دیگری دسته خوراکی های معروف تبریز.

اگر شما هم علاقه مند به شناخت سوغاتی های معروف تبریز هستید تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: انواع تور تبریز + شرایط رزرو تور و قیمت ها

معروف ترین صنایع دستی تبریز

مهمترین صنایع دستی تبریز عبارتند از: فرش تبریز- چرم تبریز- محصولات قلم زنی تبریز- گلیم تبریز- سفالگری تبریز. با ما همراه باشید تا درباره هرکدام توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم.

1-فرش تبریز:

به دور از هرگونه بزرگ نمایی، خدمت شما عرض می کنیم که فرش تبریز، شهرتی فراتر از کشور ایران دارد. این محصول در کلاس جهانی، سبب شده است تا نام تبریز به نام شهر جهانی فرش نیز معروف شود.

سنت قالی بافی میان مردم تبریز سابقه ای بسیار دارد و ریشه در دوران پیش از صفویه دارد. جالب است بدانید موزه های معروف دنیا برخی از این فرش ها را نگه داشته اند. این محصولات صادراتی دارای طرح و نقش های مختلفی مانند نقش ماهی و ترنج دار و … می باشند.

2-چرم تبریز:

یکی دیگر سوغاتی های معروف تبریز که میان گردشگران خارجی و داخلی دارای شهره می باشد چرم تبریز می باشد. جالب است بدانید که از تولید اولین کارخانه چرم سازی بیشتر از 90 سال می گذرد. این کارخانه در سال 1308 در تبریز ساخته شد. چرم تبریز هم مانند فرش تبریز دارای شهرتی جهانی می باشد.

3-قلم زنی تبریز:

قلم زنی شاید خاص در انحصار تبریز نباشد اما محصولات قلم زنی تبریز دارای ویژگی های جالبی می باشند. در سایر شهرها شاید آنچه که کار قلم زنی را پیش می برد ضربات چکش باشد. اما در کارهای تبریزی نیروی مچ دست جای ضربات چکش را گرفته اند.

کیست که از نقش و نگارهای زیبای حک شده برروی ظروف نقره ای بی خبر باشد؟ نقش آفرینی به کمک قلم زنی روی مس و نقره، از قدیم در شهر تبریز رواج داشته است.

4-گلیم تبریز:

شهرت گلیم نیز در میان صنایع دستی شهر تبریز بسیار قابل توجه است. گلیم یکی از سوغاتی های معروف تبریز، به کمک موادی مانند پشم گوسفند و یا ابرشیم تولید می شود.

شاید شما نام گلیم های شاهسون را شنیده باشید. این گلیم ها به عنوان معروف ترین نوع گلیم دارای طرح هایی بزرگ و نوارهایی نه چندان ضخیم می باشند.

اگر با عشایر اهر و یا ارسباران آشنایی داشته باشید با نام حرفه تخصصی آنها یعنی ورنی بافی، احتمالاً مواجه شده اید. ورنی بافی را می توان زیباترین نوع گلیم های شاهسون دانست.

5-سفالگری تبریز:

یکی دیگر از سوغاتی های معروف تبریز، محصولات سفالی آن می باشد. حرفه سفالگری در شهر تبریز از دیرباز رواج داشته و همین الان هم طرفداران خود را دارد.

مشخصه جالب سفالگری شهر تبریز استفاده از خاک سفید برای تولید محصولات می باشد. برای همین است که میان اهالی گردشگری این محصولات به نام سفال سفید نیز شهرت دارند.

سوغاتی های معروف تبریز

سوغاتی های معروف تبریز

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های تبریز برای اقامت در تورهای مسافرتی

معروف ترین خوراکی های تبریز

هر شهرستانی علاوه بر صنایع دستی، خوراکی های معروفی هم دارد. تبریز هم از این قاعده مستثنی نیست. خوراکی های معروف شهر تبریز که قصد صحبت درباره آنها را داریم به شرح زیرند: باقلوا تبریز- شکلات تسبیحی تبریز- نوقا تبریز -اریس تبریز.

در دسته بندی خوراکی ها، موارد فوق، سوغاتی های معروف تبریز می باشند که در ادامه دربارشان توضیح خواهیم داد.

1-باقلوا تبریز:

آیا می توانید یک قنادی در تبریز را پیدا کنید که این خوراکی لذیذ را نداشته باشد؟ به جرأت می توانیم بگوییم باقلوا، معروف ترین خوراکی این شهر و دست کم یکی از سوغاتی های معروف تبریز است.

این خوراکی دارای شکل های هندسی مختلفی می باشد که اشکال لوزی معمولاً شناخته شده تر می باشند. سبک پخت این شیرینی به سبک پخت آن در کشور ترکیه شباهت دارد. این شیرینی دارای طعم های مختلفی مانند بادامی و نارگیلی و … می باشد.

2-شکلات تسبیحی تبریز:

استفاده از موادی مانند شکر و نیز بکینگ پودر و وانیل سبب پدید آمدن خوراکی لذیذی به نام شکلات تسبیحی شده است. نمی توان در بازارهای مشهور در شهر تبریز قدم گذاشت و در فروشگاه های فروش سوغات تبریز این خوراکی را نیافت!!

3-نوقا تبریز:

عده ای ممکن است این خوراکی را با گز که از سوغاتی های اصفهان می باشد اشتباه بگیرند. اما این خوراکی گز نیست. این خوراکی، نان میکادو دارد. تا پیش از این معمولاً نوقا که “نوکا” نام اصلی آن می باشد فقط و فقط از گردو تهیه می شدند. اما نوع پسته ای این خوراکی نیز دارای محبوبیت بسیاری می باشد. توصیه می کنیم با یک لیوان این شیرینی را میل کنید تا لذت وصف نشدنی آن را تجربه کنید.

4-اریس تبریز:

این شیرینی هم از خوراکی های معروف شهر تبریز می باشد که چمدان بسیاری از گردشگران را به هنگام بازگشت به شهر خود پر می کند. اریس، دارای ظاهری مکعبی شکل می باشد.

در این شیرینی خوشمزه، از سوغاتی های معروف تبریز، موادی مانند کاکائو و نیز شکر و وانیل و پسته وجود دارند. توصیه ما به شما این است که این شیرینی را با یک نوشیدنی تلخ میل کنید. چرا که میزان شیرینی این خوراکی بسیار زیاد است.

سخن پایانی

در این مطلب برای شما سوغاتی های معروف تبریز را معرفی کردیم. حقیقتی وجود دارد و آن هم این است که سوغاتی به هدایایی اطلاق می شود که می توان آن را با خود به شهر محل سکونت برد.

اگر قرار بود در این مطلب علاوه بر سوغاتی های تبریز درباره غذاهای معروف تبریز صحبت می کردیم شاید حالا حالا این مطلب ادامه می داشت. اما غذا را نمی توان با خود در ساک گذاشت و به شهر خود برد.

برای شما در این مطلب سوغاتی های تبریز را در دو دسته بندی اصلی صنایع دستی و نیز خوراکی های معروف تبریز معرفی کردیم. توصیه می کنیم به هیچ وجه سفر به این شهر را از دست ندهید.

تیناسفر، مجموعه گردشگری است که تورهای تبریز را در ایام مختلف سال برگزار می کند. می توانید با تور تبریز سفر کنید و این سوغاتی های معروف را بخرید.