جنگل های ارسباران تبریز یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه های گردشگری طبیعی تبریز می باشند. این جنگل از چنان سرسبزی برخوردار است که گویی تکه ای از بهشت روی زمین است!

البته این جنگل با چنین چشم انداز طبیعی و خارق العاده ای به مانند سایر جنگل های شمالی کشور معروف نمی باشد و ناشناخته تر مانده است. از طرفی، ساختار  این جنگل نیز به مانند جنگل های شمالی است؛ یعنی پوشش هیرکانی دارد.

به طور کلی، زیبایی و سرسبزی این جنگل ها سبب شده که هر ساله گردشگران زیادی چه از داخل کشور و چه خارج، به این منطقه سفر کنند و از آب و هوای کوهستانی و معتدلش لذت ببرند.

حال اگر شما هم قصد سفر به جنگل های ارسباران تبریز را دارید و می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید‌.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به تبریز

جنگل های ارسباران تبریز کجاست؟

جنگل های وسیع ارسباران در کناره جنوبی رود ارس و شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارند. وسعت این جنگل ها به قدری است که مساحتش به ۱۳۰ هزار هکتار می رسد. وجود طبیعتی بی نظیر و دست نخورده سبب شد که این جنگل ها به یکی از زیباترین مناطق شمال غرب کشور تبدیل شوند.

البته در گذشته، محوطه این جنگل ها وسیع تر بود و از نواحی رود ارس و جلفا تا دشت مغان و کوه های سبلان و سهند و همچنین بزقوش کشیده می شود.

اما امروزه، بنا به دلایلی همچون تخریب جنگل و موارد این چنینی، از وسعت این جنگل، کاسته شد به گونه ای که در حال حاضر محدوده جنگل های ارسباران تبریز به مرزهای شهرستان ورزقان، اهر و کلیبر محدود می باشد.

شهر تبریز علاوه بر جاذبه های تاریخی زیادش، به دلیل داشتن آب و هوای معتدل، کوهستانی و غیر شرجی، دارای مناطق سرسبز و زیبای زیادی است که علاقه مندان به طبیعت گردی را جذب خود می کند.

حال اگر شما هم از علاقه مندان طبیعت و طبیعت گردی هستید و دوست دارید در کنار جاذبه های تاریخی این منطقه از طبیعت و جنگل های بکر آن نیز بهره مند شوید، جنگل های ارسباران، یکی از بهترین گزینه ها برای شما است.

البته استان آذربایجان شرقی علاوه بر این جنگل ها از مناطق کوهستانی و جنگلی دیگری نیز برخوردار است که از جمله آن ها می توان به قره داغ، آرازبار و قراچه داغ اشاره کرد. وجود چنین مناطق طبیعی سبب شده که این استان نیز جزو بهترین مقاصد گردشگری طبیعی کشور به شمار رود.

بنابراین اگر می خواهید از یک منطقه بکر، دست نخورده به همراه چشم اندازهای مجذوب کننده و خارق العاده بهره مند شوید حتماً سری به این جنگل ها بزنید.

نکته قابل توجه دیکر در مورد جنگل های ارسباران تبریز این است که حدود ۷۰ هزار هکتار از این جنگل ها به عنوان ذخیره گاه زیست کره در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. این اراضی شامل کوه های قفقازی ایران در نزدیکی مرز کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

بیشتر بخوانید: شرایط رزرو تور تبریز + قیمت و زمان برگزاری

راه های دسترسی به جنگل های ارسباران تبریز

جنگل های ارسباران تبریز

جنگل های ارسباران تبریز

جنگل های ارسباران تبریز در شمال استان آذربایجان غربی و در ۴۶ کیلومتری شهرستان کلیبر قرار دارد. حال اگر قصد سفر به این منطقه را دارید می توانید از روش های زیر اقدام به این سفر کنید:

1- سفر هوایی با هواپیما: یکی از راحت ترین روش های سفر به هر شهری، مسافرت با هواپیما است. برای رفتن به جنگل های ارسباران تبریز نیز می توانید یک بلیط به مقصد تبریز تهیه کنید و سپس با یک ماشین به سمت ارسباران حرکت کنید.

2-خرید بلیط قطار: به نظر من هیچ سفری لذتبخش تر و هیجان انگیزتر از سفر با قطار نیست. خوشبختانه، برای سفر به این جنگل ها هم، این امکان وجود دارد. لذا می توانید با تهیه یک بلیط قطار برای تبریز یا جلفا به این شهرها بروید و سپس تا ارسباران را با ماشین طی کنید.

3-از طریق اتوبوس: در این روش می توانید یک بلیط اتوبوس به اهر تهیه کنید و پس از رسیدن به این شهر به سمت ارسباران حرکت کنید. در این روش، مسافت کمتری از طریق خودرو برای رسیدن به جنگل های ارسباران طی می کنید.

4-از طریق خودروی شخصی: اگر تمایل دارید با خودروی خودتان به این سفر بروید ابتدا باید به سمت تبریز حرکت کنید و سپس از آنجا به سمت کلیبر حرکت نمایید.

بیشتر بخوانید: با بهترین هتل های تبریز برای اقامت آشنا شویم

تاریخچه جنگل های ارسباران تبریز

جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران تبریز از قدمتی تاریخی برخوردار هستند و در طول تاریخ دارای نام های مختلفی بود که از جمله آن ها می توان به ارسبار، آزاربار و قراچه داغ و یا قره داغ اشاره نمود.

نکته ای که در تمام این نام ها جلب توجه می کند وجود رود ارس یا همان آراز و کوه قره داغ است. در واقع این دو، اساس نام این جنگل می باشند.

از دیگر ویژگی های جنگل ارسباران تبریز می توان به قدمت تاریخی آن اشاره کرد. در واقع این جنگل ها فقط از مناظر بکر و حیوانات مختلف برخوردار نیستند بلکه در آن، آثار تاریخی به جای مانده که نشان دهنده ی قدمت طولانی این جنگل ها است.

در مورد تاریخ دقیق پیدایش این جنگل ها اطلاعات دقیق در دسترس نیست اما یکی از جالب ترین آثار تاریخی که ثابت می کند این جنگل ها پیشینه تاریخی کهنی دارند. یاقوت حموی است که گفته در هشتصد سال پیش در چنین منطقه ای، بابک خرمدین بر علیه معتصم، شورش کرده است.

علاوه بر این، افراد معروف زیادی در این ‌منطقه حضور داشتند که از جمله آن ها می توان به بابک خرمدین، ستارخان و شیخ شهاب الدین اهری اشاره نمود.

از دیگر ﺁثار تاریخی که نشان می دهد این جنگل ها علاوه بر جنبه طبیعی از جنبه ی تاریخی هم برخوردارند می توان به وجود قلعه بابک، قلعه جوشین، بقعه شیخ شهاب الدین اهری، دژ قهقهه و قصر آیینه لو اشاره کرد.

همچنین کلیساهایی که در این منطقه وجود دارند، از قدمتی طولانی برخوردار هستند و تقریباً قدمتشان به ۱۰۰ سال پیش برمی گردد. لذا این کلیساها را هم ‌می توان جزء آثار تاریخی جنگل های ارسباران تبریز به شمار آورد. کلیساهای اینالو، وینق و ناپشته از حمله آن ها می باشند.

پوشش های گیاهی و جانوری جنگل های ارسباران تبریز

این جنگل ها از تنوع جانوری و گیاهی زیادی برخوردار هستند به همین دلیل به یک پارک ملی تبدیل شده اند. از گونه های جانوری آن می توان به ۲۲۰ نوع پرنده، ۵ گونه دوزیست، ۲۲ نوع ماهی، پستانداران و خزندگان متنوع اشاره کرد. خرس قهوه ای، گراز و پلنگ از مهم ترین پستانداران این جنگل ها می باشند.

با انواع تورهای مسافرتی به تبریز که از سوی تیناسفر ارائه می شوند، می توانید از این طبیعت بکر و شگفت انگیز لذت ببرید.