همه آنچه باید درباره دروازه هادریان، طاق معروف آنتالیا بدانید

دروازه هادریان آنتالیا که درست در بلوار آتاتورک در مرکز شهر قرار دارد، یک خرابه تاریخی خیره کننده است که قدمت آن به سال 130 پس از میلاد باز می گردد. این بنا که برای بزرگداشت دیدار امپراتور هادریان ساخته شد، توانسته از فرسودگی زمان و دخالت انسان، جان سالم به در ببرد.

وقتی در اطراف آنتالیا به گشت و گذار می پردازید، غیرممکن است که از کنار یکی از مهم‌ ترین مناظر تاریخی شهر، یعنی دروازه هادریان عبور نکنید. این دروازه که قدمت آن به سال 130 پس از میلاد باز می‌گردد، در اصل برای بزرگداشت بازدید امپراتور روم، هادریان از آتالیا (به عنوان “آنتالیا” در آن زمان شناخته می‌شد) ساخته شد.

جای تعجب نیست که این بنای تاریخی یکی از ورودی‌های اصلی کالیچی (Kaleiçi)، یک محله تاریخی زیبا در شهر است. این دروازه که در زبان ترکی به نام Hadriyanüs Kapısı شناخته می شود، بخشی از دیوارهای بیرونی شهر بود و پس از اتمام آن تبدیل به یک دروازه مهمی شد.

آشنایی با معماری دروازه هادریان آنتالیا

دروازه هادریان آنتالیا

دروازه هادریان آنتالیا

در مورد ویژگی‌های معماری دروازه هادریان آنتالیا می توان گفت، دو برج که در طرفین آن قرار دارند، مربوط به دوره‌ های زمانی متفاوتی هستند.

در حالی که برج جنوبی که مستقل از دروازه ساخته شده، مربوط به دوران رومی است، برج شمالی با کتیبه ای مناسب به خط عربی با دوران پادشاهی “سلطان سلجوقی علاالدین کیکوبات اول” که در نیمه اول قرن سیزدهم پس از میلاد سلطنت می کرد، مرتبط است.

متوجه خواهید شد که برج جنوبی دروازه هادریان آنتالیا که به برج جولیا سانکتا نیز معروف است، کاملاً متمایز از برج دیگر است و با یک کتیبه سنگی مشخص شده که تاریخ ساخت باستانی آن را ثابت می کند.

دروازه هادریان آنتالیا که یک طاق نصرت معمولی رومی است، دارای سه طاق نمای هم اندازه است و ارتفاع کلی آن از سنگفرش تا بالای دروازه، حدود هشت متر (26.2 فوت) می باشد. در جلو و پشت دروازه، می توانید نماهای تزئین شده زیبایی را ببینید که از چهار ستون ساخته شده و از سنگ مرمر سفید تشکیل شده اند؛ به جز ستون ها که گرانیتی هستند.

گلدسته بالای دروازه هادریان آنتالیا نیز کاملاً قابل توجه است و به دو طرف با ارتفاع 1.28 متر (4.2 فوت) امتداد می یابد، از جمله یک بخش تزئین شده با نقوش گل و یک قرنیز تزئینی که سرهای شیر را در میان دیگر جلوه های بصری این بنا نشان می دهد. در نهایت، طاق‌های بشکه ‌ای شکل، که روی طاق‌نماها قرار گرفته ‌اند نیز کاملاً تزئینی هستند؛ با برجستگی هایی که هرکدام، نقوش گل ها و گل رز را دارند.

دروازه هادریان آنتالیا که در سال 1817 توسط آب‌نگار ایرلندی-بریتانیایی، دریاسالار سر فرانسیس بوفورت (Admiral Sir Francis Beaufort) کشف شد، به بخشی از دفتر خاطرات منتشر شده او مبدل گشت که سفرهای او را در امتداد سواحل جنوبی آسیای صغیر بازگو می کند.

در این توصیف خاص، دریاسالار بوفور، دروازه را در سطح بالاتری توصیف می کند، که به نظر می رسد باید در قرن نوزدهم تخریب شده باشد؛ زیرا هیچ گزارش دیگری پس از آن دوره زمانی، به این موضوع اشاره نکرده است.

در دهه 1950 بود که نمایش و بازسازی دروازه هادریان آنتالیا انجام شد، با توجه به اینکه این مکان، واقعاً چه بنای تاریخی زیبایی در ترکیه است، در نوع خود، بسیار شگفت انگیز بود!

دروازه هادریان، امروزه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا است و به خانه‌های تاریخی، رستوران‌ها و فروشگاه‌های قدیمی شهر منتهی می‌شود. بعد از دروازه هادریان آنتالیا، حدود 10 دقیقه پیاده روی دارید تا به منظره ای زیبا از شهر و دریا برسید؛ جایی که خوردن یک نوشیدنی لیموناد خنک، زیر سایه، در یکی از کافه های آنتالیا در تابستان، تجربه ای به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد!

به راحتی می توانید با رزرو انواع تور آنتالیا، از این مکان تاریخی دیدن کنید و بهترین سوژه های عکاسی را بیابید.

هر آنچه باید در مورد شهر تاریخی کالیچی بدانید

شهر تاریخی کالیچی

شهر تاریخی کالیچی

کالیچی، یک شهر قدیمی در آنتالیا، ترکیه است. قبل از اینکه آنتالیا برترین شهر تفریحی- تابستانی در ترکیه معرفی شود، این شهر باستانی آتالیا بود که در دوره “هلنیستی”، قبل از تبدیل شدن به بخشی از امپراتوری روم، تأسیس شد. به این ترتیب، کالیچی، یک مکان بسیار مهم است که در آن، اروپا و آسیا به هم می رسند و به گذشته ای غنی باز می گردند.

چگونه به شهر تاریخی کالیچی برسیم؟

با پیاده روی یا استفاده از تاکسی به کاله کاپیسی، میدان اصلی شهر می رسید. این میدان به خاطر برج ساعت (ساعت کولسی)، که در زمان سلطنت سلطان عبدالحمید دوم عثمانی، ساخته شده و در این مکان خودنمایی می کند، شهرت دارد. از این مسیر شهر تاریخی Kaleiçi را پیدا می کنید.

همچنین با مشاهده مجسمه پادشاه، “آتالوس دوم، پرگامون” که شهر آتالیا را در حدود 150 سال قبل از میلاد تأسیس کرد، می ‌دانید که به این میدان رسیده‌ اید. از آنجا می توانید با کمی پیاده روی در Uzun Çarşı Sokak، روبروی برج ساعت، وارد شهر قدیمی شوید.

در شهر تاریخی Kaleiçi چه چیزی برای تماشا وجود دارد؟

هنگامی که در Uzun Çarşı Sokak هستید، به یاد داشته باشید که مسجد زیبای Tekeli Mehmet Paşa Cami، یک مسجد که در قرن هجدهم در زمان عثمانی ساخته شده است را حتماً بازدید کنید. اگر در امتداد Hesapçı Sokak به سمت بالا قدم بزنید، با خرابه های عظیم برخورد می کنید که همان بقایای برجای مانده از دروازه هادریان آنتالیا هستند که در سال 130 پس از میلاد برای بزرگداشت دیدار امپراتور روم هادریان ساخته شده است.

کمی جلوتر در Hesapçı Sokak، خرابه‌های Kesik Minare Cami (مسجدی با مناره های شکسته) را خواهید دید؛ اینجا در گذشته، یک معبد رومی بوده که در قرن دوم ساخته شده و بعداً به کلیسای بیزانسی تبدیل شد؛ و سپس در قرن سیزدهم به یک مسجد تبدیل گشت.

از آنجا می توانید به Kırkmerdiven (40 پله) بروید؛ این مکان توسط ونیزی‌هایی که آنتالیا را در قرن پانزدهم اشغال کردند، ساخته شده، و به سمت بندر باستانی راه دارد. در پایه پله‌ها، خود را در بندر تاریخی خواهید یافت، که شریان اصلی از قرن دوم قبل از میلاد تا اواخر قرن بیستم بوده است.

امروزه، این بندر تاریخی، به خانه قایق‌های تفریحی و قایق‌های گردشگری و همچنین کافه‌ها و رستوران های مبدل گشته است. به سمت جنوب غربی بندر که بروید، به برج سنگی با نمای بسیار خیره‌ کننده می رسید که Hıdırlık Kulesi نام دارد. این برج، ظاهراً توسط امپراتوری روم در قرن دوم ساخته شده بوده و بعدها به یکی از استحکامات برای فانوس دریایی تبدیل شده است.

این زیبایی های تاریخی را می توانید با تور آنتالیا از نزدیک تماشا کنید. برای سفر به آنتالیا با تیناسفر تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را به شما بدهند.