مکان های دیدنی در کرمانشاه شامل مجموعه ای از آثار تاریخی و باستانی هستند که شما را به قرون و دوران گذشته می برند؛ رد پای تاریخ را در کرمانشاه می توانید از نزدیک تماشا کنید.

کرمانشاه بیش از ۴ هزار مکان دیدنی دارد که ما قصد داریم ۱۰ مکان دیدنی در کرمانشاه را معرفی کنیم. حال اگر قصد سفر به این منطقه تاریخی و باستانی را دارید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بدون شک، کرمانشاه یکی از جذاب ترین نقاط گردشگری کشور ما است. وجود ۴ هزار جاذبه گردشگری در این منطقه سبب شد هر ساله گردشگران زیادی راهی این شهر و دیار شوند. این شهر، مرکز استان کرمانشاه و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر کردنشین کشور ما محسوب می شود.

توصیه می کنیم اگر می خواهید یک سفر خاطره انگیز و متفاوت را تجربه کنید حتماً کرمانشاه را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. چرا که با ورود به این شهر و گشت و گذار در کوچه پس کوچه های آن، گویی در دالانی از تاریخ راه می روید و تاریخ پر فراز و نشیب ایران را در یک لحظه، نظاره می کنید.

علاوه بر این، این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از مناطق بکر و طبیعتی چشم نواز برخوردار است که نمونه اش را در هیچ‌ کجای کشور نمی توانید پیدا کنید.

حال اگر قصد مسافرت به این شهر را دارید بهتر است قبل از سفر، اطلاعات خود را در مورد مکان های دیدنی آن افزایش دهید تا در زمان سفر بتوانید بدون معطلی و هدر رفتن زمان، به گشت و گذار بپردازید.

از این رو ما در این مطلب به معرفی ۱۰ مکان دیدنی در کرمانشاه می پردازیم تا حتی اگر سفری کوتاه به این شهر داشتید بتوانید از معروف ترین جاذبه هایش، دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: تور کرمانشاه + شرایط رزرو و قیمت ها

10 تا از زیباترین مکان های دیدنی در کرمانشاه که باید از نزدیک تماشا کنید

مکان های دیدنی در کرمانشاه

مکان های دیدنی در کرمانشاه

 

1-طاق بستان

یکی از مکان های دیدنی در کرمانشاه است که در بین گردشگران، بسیار معروف می باشد. این مکان دیدنی که در شمال غربی کرمانشاه واقع شده است یادگاری از دوره ساسانی است. این بنای تاریخی متشکل از دو طاق بزرگ و کوچک، سنگ نگاره ها و سنگ ‌نوشته ها می باشد.

طبیعتاً قدمت زیاد این طاق سبب شده که از ارزش تاریخی و هنری زیادی برخوردار باشد‌. بر روی سنگ نگاره های این دو طاق، صحنه های تاجگذاری خسرو پرویز، اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم، حجاری شده است.

این بنای تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد. اما وجود کبابی ها و خانه های اطراف آن، مانع از به ثبت رسیدن آن در فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

2-بیستون در کرمانشاه

محال است کسی نام کرمانشاه را بشنود و به یاد بیستون نیفتد. بیستون نه تنها جزو مکان های دیدنی در کرمانشاه است بلکه یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین جاذبه های دیدنی توریست ها است. این بنای تاریخی و ارزشمند در سمت شمال شرقی کرمانشاه و در ۳۰ کیلومتری آن قرار دارد.

قداست بیستون، قرارگیری آن در مهم ترین جاده تاریخ یعنی جاده ابریشم‌ و داشتن شرایط آب و هوایی دلپذیر سبب شد که همیشه این منطقه مورد توجه پادشاهان و حاکمان قرار گیرد و آثار ماندگار و بی نظیری در این کوه، به یادگار بماند.

مهم ترین ویژگی این مجموعه تاریخی این است که در اطراف این کوه، حدود ۱۵۰ اثر تاریخی دیگر وجود دارد که کتیبه و نقش برجسته داریوش یکی از مشهور ترین و با ارزش ترین آن ها است. این کتیبه در سال ۱۳۸۵ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

3-تکیه معاون الملک

این تکیه که یکی دیگر از مکان های دیدنی در کرمانشاه است حدود ۱۱۴ سال پیش توسط حسین خان معین الرعایا ساخته شد. سپس، حسن خان معین الملک این تکیه را تکمیل و مرمت نمود. تکیه معاون الملک متشکل  از سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه می باشد. کاشی کاری و رنگ های به کار رفته در کاشی ها یکی از مهم ترین و جذاب ترین شاخصه های این تکیه می باشد. در حال حاضر، بخش حسینه این تکیه، موزه مردم شناسی و پوشاک کرمانشاه می باشد.

4-تکیه بیگلربیگی

این تکیه در محله قدیمی فیض آباد که بافت قدیمی کرمانشاه محسوب می شود واقع شده و یادگاری از دوران قاجاریه است. آینه کاری های زیبا و منحصر به به فردش یکی از مهم ترین شاخصه های آن می باشد. حسینیه این تکیه، یک تالار آیینه کاری شده است که در سمت غربی حیاط آن قرار دارد.

کتیبه هایی در این تالار وجود دارد که قدمت آن به دوران مظفرالدین شاه می رسد. در حال حاضر، این تکیه، موزه خط و کتابت کرمانشاه است. اگر از اینجا دیدن کنید، بی شک اعتراف می کنید که یکی از شاهکارها در میان مکان های دیدنی در کرمانشاه است.

5-پارک کوهستان

همان طور که اشاره نمودیم زیبایی ها و مکان های دیدنی در کرمانشاه فقط به بناهای تاریخی اش محدود نمی شود. طبیعت زیبا و جاذبه های بکر و طبیعی این شهر از دیگر دلایل جذب توریست می باشد. پارک کوهستان یکی از ۱۰ مکان دیدنی در کرمانشاه بشمار می رود. این پارک در نزدیکی طاق بستان و در شمال کرمانشاه واقع شده است.

نورپردازی های عالی، وجود غار دو اشکفت و وجود دو آبشار مصنوعی بزرگ سبب شد که این پارک به عنوان بزرگترین پارک توریستی کرمانشاه شناخته شود. نکته قابل توجه این این است که این پارک، بام کرمانشاه است. لذا از آن می توانید کل شهر را نظاره کنید.

بیشتر بخوانید: کتبیه بیستون و طاق بستان کرمانشاه

6-غار پراو

غار پَراو که در کوهی به همین نام قرار دارد مابین کوه های طاق بستان و بیستون، واقع شده است. این غار در فاصله ۱۲ کیلومتری کرمانشاه می باشد.

7-سرآب نیلوفر

سرآب نیلوفر یک دریاچه کوچک و جزو مکان های دیدنی در کرمانشاه می باشد. این دریاچه که در فصل گرم سال مملو از گل های نیلوفر می شود در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد. این اثر طبیعی شگفت انگیز در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

8-باغ گل ها

این ‌پارک نه تنها جزو منحصر به فردترین پارک های کرمانشاه بلکه کشور است که دارای مساحتی ۵ هکتاری است. در این پارک حدود ۴ هزار گونه گیاهی کشت شده است و شامل ۴ قسمت، اعم از باغ گل های ژاپنی، باغ گل های ایتالیایی، فرانسوی و ایرانی می باشد.

9-موزه پارینه سنگی زاگرس

این موزه یکی از مکان های دیدنی در کرمانشاه است که خیابان مدرس و تکیه بیگلربیگی قرار دارد. این موزه یکی از موزه های تخصصی جهان و اولین موزه پارینه خاورمیانه است.

10-تالاب هشیلان

این تالاب در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. شکار و تیراندازی در آن ممنوع می باشد. نکته قابل توجه در مورد این تالاب این است که حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ در آن قرار دارد.

برای تماشای این جاذبه های گردشگری می توانید با تورهای کرمانشاه سفر کنید. تیناسفر، مجری برگزاری تورهای ایرانگردی، بهترین خدمات را برای سفر به کرمانشاه برای شما ارائه می دهد.