مکان های دیدنی یزد شامل بهترین و زیباترین آثار تاریخی هستند که ریشه در فرهنگ و هنر این سرزمین دارند. با سفر به یزد می توانید از تمام این مکان ها لذت ببرید. علاقه مندان به شهرهای تاریخی می توانند برای تورهای گردشگری یزد در تمام ایام سال اقدام کنند.

تور 5 روزه یزد، تور 7 روزه یزد و هزار و یک تور دیگر که به واسطه مجموعه های گردشگری مختلف برگزار می شوند را می توانیم یکی از پرطرفدارترین تورهای برگزار شده در طول سال معرفی نماییم. یزد، یکی از اولین شهرهای خشتی دنیاست که این بافت سنتی، سال هاست که توسط مردم اصیل و شریف این شهر حفظ شده و توریست های بسیار زیادی را از جای جای دنیا به سمت خود جذب می نماید.

شهر یزد، شهر آرام و اصیلی است و مردمان بسیار محجوبی دارد؛ مردمان آرامی که در طی سالیان مختلف، سعی در حفظ اصالت و پیشینه خود داشته اند و یزد را پذیرای سلسله ها و اقوام مختلف نموده اند و حالا تلاش دارند تا با حفظ آثار بر جای مانده از پادشاهی های مختلف حاکم در ایران، تاریخ این شهر و بلکه هم تاریخ این کشور را در بهترین حالت ممکن حفظ نمایند.

در ادامه قصد داریم تا 6 جا از مکان های دیدنی یزد را برایتان معرفی کنیم. هر چند که گنجاندن دیدنی های یزد تنها در یک متن، نامیسر خواهد بود؛ ولی با این تفاسیر سعی داریم تا 6 نمونه از جاذبه های گردشگری و دیدنی یزد را به شما معرفی نماییم.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به یزد

با 6 تا از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی یزد آشنا شویم

جاذبه های گردشگری یزد

جاذبه های گردشگری یزد

1-باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد، یکی از ۹ باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛ بنابراین این باغ را می توانیم یکی از مهم ترین آثار تاریخی نه تنها یزد، بلکه کل ایران معرفی نماییم. این باغ را می توانید در خیابان شهید رجایی، محله چهار منار داخل و کوچه فردوسی یا حسینیه فردوس پیدا کنید.

قدمت ساخت و اجرای این باغ را می توانیم به سال ۱۱۶۰ هجری قمری در دوره زندیه نسبت دهیم. محمدتقی خان که به “خان بزرگ” نیز در شهر یزد شهرت داشت، سرسلسله خاندان خوانین یزد نامیده می شد. خان بزرگ  یکی از مردان مقتدر آن عهد بود که افراد مشهوری همچون شاهرخ میرزا و کریم‌خان زند، هم زمان با او می زیستند. دولت آباد، ابتدا قناتی بود که به دست خان بزرگ ساخته شد و پس از این که این قنات جان گرفت، کم کم، باغ اطراف آن از درختان و گیاهان مختلف پدیدار شدند. از این رو باغ دولت آباد، از مکان های دیدنی یزد را می توانیم نتیجه قناتی بدانیم که خان بزرگ در دوران زندیه بنا نهاد.

2-قنات زارچ (قنات باغ زارچ)

قنات زارچ یزد را می توانیم قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات جهان معرفی نماییم. قدمت ساخت این قنات به بیشتر از ۳,۰۰۰ سال بر می گردد. قنات زارچ، از معروف ترین مکان های دیدنی یزد، از ۲,۱۱۵ حلقه چاه‌ و طولی بیش از ۸۰ كيلومتر، تشکیل شده است. این قنات در سال ۲۰۱۶ میلادی، در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

قنات زارچ یزد در حدود سال ‌های ۱۳۰۰ میلادی مورد بهره برداری قرار می گرفت و پس از ورود اسلام به این سرزمین، مسجدی با عنوان مسجد جامع شهر یزد نیز در حریم همین قنات بنا شد. این مسجد نیز یکی از آثار تاریخی و دینی یزد به شمار می رود.

به واسطه ساخت این مسجد، با هدف پر كردن آب‌ انبار وسيع زير مسجد و تامین آب مورد نیاز نمازگزاران برای وضو، چند چاه اين قنات به مسجد اختصاص یافت. خیلی ها معتقدند که چاهایی مانند قنات زارچ، عموماً در زمان زرتشتیان حفر می شد و قدمت این قنات را نیز به همان دوران نسبت می دهند.

3-بافت تاریخی یزد

اینکه یزد را یک شهر تاریخی و اصیل می دانند و اینکه حتی خود بافت شهر نیز یک اثر تاریخی زنده و سالم از دوران گذشتگان ما می باشد، امری است که در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

یزد را شهر خشت خام می دانند و این شهر یکی از اولین شهرهای تاریخی دنیاست که مردم آن تا به امروز توانسته اند معماری تاریخی و بافت سنتی آن را در اصیل ترین حالت ممکن حفظ نمایند. از این رو سیر و سفر کردن در همین کوچه پس کوچه های عادی شهر یزد و تماشای مکان های دیدنی یزد نیز می تواند حس گذر از تاریخی اصیل و نجیب را در شما زنده کند! که چنین موضوعی در کمتر جایی از جهان، امکان پذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های یزد که می توانید رزرو کنید

4-میدان خان یزد

میدان خان یزد، بخشی از مجموعه معروف خان در یزد و یکی از مکان های دیدنی یزد می باشد. از دیگر آثار این مجموعه شامل بازار و حمام خان نیز خواهد شد. این میدان یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین میدان های یزد است که دوران ساخت و راه اندازی آن را به دوران قاجار نسبت داده اند.

این میدان به‌ همراه بازارهایی که در اطراف آن قرار دارد و بسیار هم معروف است، به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۵، با شماره ثبت ۱۷۰۹ به ثبت رسید. خیلی ها قدم زدن در این میدان را با حال و هوای تاریخی و خاص و بکرش توصیف می کنند. با تور یزد می توانید از این مکان دیدنی لذت ببرید.

5-آتشکده بهرام یزد

آتشکده بهرام یزد یکی از معروف ترین آتشکده های ایران است که قدمت آن را به دوران پهلوی نسبت داده اند. با این حال، آتشی که در این آتشکده روشن است، حدود 1500 سال قدمت و روشنایی دارد و این نکته حائز اهمیت، داستان آتشکده بهرام به شمار می رود. این آتش را “آتش مقدس زرتشتی” می نامند. این آتشکده مکان مقدس زرتشتیان شهر یزد برای عبادت می باشد. آتشی که در آتشکده زرتشتیان یزد وجود دارد، یکی از سه آتش باستانی و مقدس پیروان زرتشت است که از دوره ساسانیان تا به امروز همچنان شعله ور باقی مانده است. پیشنهاد می دهیم حتماً این مکان های دیدنی یزد را از نزدیک تماشا کنید.

6-میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد را با نام میدان وقت ‌الساعت نیز می شناسند. بررسی ها حاکی از آن است که قدیمی‌ ترین و اولین ساعت شهری ایران در همین میدان بنا شده و این ساعت شهری ساخته شخصی با نام ابوبکر می باشد که در آن زمان در شهر یزد، ساعت می ساخت.

مورخان معتقدند که این برج در دوران قاجار بنا گردیده است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی این شهر است که مانند سایر بناها از خشت ساخته شده. میدان ساعت یزد در تاریخ ۱۳۷۸، با شماره ۲۶۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و حالا یکی از ارزشمند ترین بناهای تاریخی ایران معرفی می گردد.

برای یک سفر لذت بخش و خاطره انگیز به یزد، رزرو تور یزد و هتل های یزد می توانید با تیناسفر، مجری تورهای ایرانگردی تماس بگیرید.