سفر کردن می تواند خیلی خیلی لذت بخش باشد! شما جاهای جدید را می بینید و سرزمین های دوردست را کشف می کنید. شاید هم دلتان بخواهد غذاهای محلی را امتحان کنید. پرخوری در طول سفر می تواند دردسرساز شود. چاره کار این است که سعی کنید غذاهای سالم تر بخورید و بیشتر به گردش و تفریح مشغول باشید.

با اصلاح برنامه پرواز تورهای ایرانگردی و کاهش دوره قرنطینه کرونا ویروس پس از حدود دو سال در همه گیری، صنعت گردشگری اکنون نشانه هایی از بازگشت انبوه مسافران را شاهد می باشد. اما فقط به این دلیل که می خواهید در سفر اوقات خوشی داشته باشید به این معنی نیست که سبک زندگی سالم شما باید کنار گذاشته شود.

خوردن غذاهای سالم برای حفظ تناسب اندام در سفر، نیازی به کار پیچیده ای ندارد. با آمادگی و کمی اراده، می توانید برای سِرو خوراک های غنی از مواد مغذی و خوشمزه برنامه ریزی کنید تا بتوانید از تعطیلات یا سفر کاری خود لذت ببرید. به این ترتیب، نگران اضافه وزن در سفر نخواهید بود.

در ادامه، لیستی از 12 غذای سالم را برایتان تهیه کرده ایم که برای حفظ اندام در سفر می توانید آنها را در نظر داشته باشید. به هر شهر که سفر می کنید، علاوه بر خوردن غذاهای بومی آن منطقه، سایر روزها را از غذای سالم تر استفاده کنید تا بیشتر به شما خوش بگذرد.

بیشتر بخوانید: شرایط رزرو تور مشهد + معرفی هتل ها

12 تا از بهترین غذاهای سالم در سفر که شما را خوش فرم نگه می دارند

غذاهای سالم در سفر

غذاهای سالم در سفر

1- سبزیجات بخارپز

می توانید قبل از شروع ماجراجویی روزانه خود، سبزیجات بخارپز تهیه کنید یا در طول سفر در صورت امکان آنها را بخرید. سبزیجاتی مانند کرفس، گوجه فرنگی گیلاسی، گل کلم، کلم بروکلی و هویج را انتخاب کنید، زیرا منابع مهم بسیاری از مواد مغذی هستند. ایده خوبی است از سوپرمارکت‌ها که در حال حاضر میوه‌ها و سبزیجات بسته‌بندی‌شده را می فروشند، این مواد غذایی را بخرید و در صورت نیاز با خود به همراه داشته باشید.

2- برنج قهوه ای

یک غذای اصلی در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان، برنج قهوه ای است و منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر رژیمی برای تأمین منبع سوخت بدن از گلوکز است. چه وعده ناهار خود را بیرون از هتل بخورید، یا برای خود در محل اقامتتان آشپزی کنید، مزایای برنج قهوه ای برای سلامتی را از دست ندهید.

3-خرمالو

خرمالو میوه ای همه کاره، سرشار از ترکیبات گیاهی مفید، فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها است. این میوه نارنجی خوشمزه و شیرین برای شما بسیار مفید است، زیرا به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کند و خطر ابتلا به ارتفاع یا بیماری حرکت را کاهش می دهد.

4- سالاد یا ساندویچ تخم مرغ خانگی

سالاد و ساندویچ تخم مرغ خانگی، یک غذای سبک و خوشمزه است که می تواند پروتئین بدن شما را افزایش دهد و در عین حال از ایجاد چربی های ناسالم جلوگیری کند. یک تخم مرغ حاوی سطوح بالایی از لوتئین، ویتامین B، کولین و لوتئین است. وقتی می خواهید در کوهستان یا جنگل، ماجراجویی کنید، دو یا سه ساندویچ در کوله پشتی شما می تواند نیاز غذایی تان را برآورده سازد.

5- توفو

توفو یک رژیم غذایی ضد التهابی عالی فرآهم می کند. توفو منبع خوبی از پروتئین کامل است، چون دارای محتوای متعادل اسید آمینه است. این خوراکی همچنین حاوی پتاسیم، منگنز، مس، آهن و فیبر است.

6- ماست

از آنجایی که شما در طول سفرتان، غذاهای خارجی یا جدید زیادی را امتحان می کنید، سوء هاضمه دور از انتظار نیست. به همین دلیل است که ماست پروبیوتیک یکی از بهترین غذاها برای خوردن در سفر است زیرا به مبارزه با ناراحتی های معده کمک می کند. انواع ماست همچنین حاوی باکتری های مفیدی هستند که از سلامت سیستم گوارشی حمایت می کنند.

7- آجیل

آجیل های قابل حمل و مغذی هستند، میان وعده های سالمی را برای سفر درست می کنند. جای تعجب نیست اگر آنها جزء اصلی سفر باشند. حتی می توانید در هواپیما، در طول پرواز، انواع آجیل را بخورید. شما به سادگی می توانید آجیل را در یک ظرف ذخیره، بسته بندی کنید تا بتوانید در طول تعطیلات خود، میان وعده سالم بخورید.

غذاهای سالم در سفر

غذاهای سالم در سفر

بیشتر بخوانید: شرایط تور کیش + قیمت و معرفی هتل ها

8- سیب

سیب منبعی غنی از پلی فنول ها است؛ ریز مغذی هایی که با سایر عوامل در رژیم غذایی، برای محافظت از بافت های بدن در برابر آسیب ها و استرس اکسیداتیو، اثر می گذارند.

9- آلبالو

آلبالوهای تیره یک میان وعده ایده آل در بین پرواز است و برای کسانی پیشنهاد می شود که در هواپیما یا در طول سفر، مشکل خواب دارند. آلبالو منبع فوق‌العاده‌ای از ملاتونین است که به تسکین سیستم عصبی شما کمک می‌کند و باعث خواب بهتر می شود. در پروازهای طولانی می توانید چند آلبالو بخورید.

10- ماهی تن (کنسرو ماهی تن)

ماهی تن حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است. خوردن این ماهی می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL و اسیدهای چرب امگا 6 که در شریان ها تجمع پیدا می کنند، کمک کند. همچنین ماهی تن حاوی مقدار خوبی ویتامین C، منگنز و روی است که همگی می توانند به تقویت سیستم ایمنی شما در سفر کمک کنند.

11- چغندر

چغندر، نوعی سبزی همه کاره است. این خوراکی دارای ویژگی های تغذیه ای خوبی هستند، کالری کمی دارد اما سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ارزشمندی است که بدن شما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. اگر هرگز سالاد چغندر را امتحان نکرده اید، هرگز نمی دانید چه چیزی را از دست داده اید!

12- میوه موز

تهیه یک لیست غذایی سالم برای سفر، بدون افزودن موز در فهرست، کامل نخواهد بود. موز منبع عالی انرژی است. این میوه زرد و شیرین، سرشار از منیزیم و پتاسیم است و به تولید ملاتونین در بدن کمک می کنند. می توانید روز خود را با یک موز شروع کنید، آن را به عنوان میان وعده میان روز یا قبل از خواب میل کنید تا به خوابتان کمک کند.

البته، در طول سفر، در هر حالت، در هر مکان، نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. آب کافی خوردن، فواید فراوانی برای سلامتی و شادابی دارد. اگر در طول سفر، خسته هستید، کمبود خواب دارید، به جای نوشیدنی گازدار یا نوشابه ها، حتماً آب کافی بنوشید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در سفر با هواپیما

بیشتر بخوانید: نکات مهم در سفر با قطار

سایر نکات تناسب اندام و سلامتی در طول سفر، برای همه مسافران

  • یک بطری آب با خود داشته باشید
  • برای جلوگیری از پرخوری، وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنید
  • هتلی را انتخاب کنید که منوی رستورانی داشته باشد، که انواع مواد غذایی سالم و متنوع را ارائه بدهد
  • اطلاعات تغذیه ای در سفر را قبل از حرکت، جمع آوری کنید
  • برای اینکه کنترل بیشتری بر کالری دریافتی خود داشته باشید، از خوردن انواع سس ها، فست فود یا مواد پرچرب خودداری کنید
  • لباس و کفش مناسب را همراهتان ببرید، تا بتوانید در باشگاه هتل، ورزش کنید
  • تمرینات بدنی را انجام دهید؛ شامل پرش، دراز و نشست و نرمش