یکی از مشهورترین و محبوب ترین اماکن گردشگری استانبول، مسجد سلطان احمد است. این مسجد به دلیل داشتن کاشی های آبی رنگ به مسجد آبی هم شناخته می شود. از جمله ویژگی های این بنا که سبب جذابیت و شگفت انگیزتر شدن آن شده است، معماری فوق العاده و خیره کننده و قرار گرفتن در قلب تاریخی استانبول است.

از آنجایی که این مسجد در کنار بسیاری از جاذبه های گردشگری دیگر استانبول قرار گرفته است، لذا بازدید از این مسجد به شدت به شما توصیه می شود.

نکته قابل توجه در مورد این مسجد تاریخی این است که با گذشت سال ها هنوز هم از این مسجد برای برپایی نمازهای روزانه و نماز جمعه استفاده می شود. لذا روزانه علاوه بر پذیرش گردشگران، میزبان بسیاری از مسلمانان نمازگزار است.

بدون شک مسجد سلطان احمد یکی از زیباترین مساجد حال حاضر دنیا است و شاخصه ای که آن را از سایر مساجد، متمایز کرده است داشتن 6 مناره است. مسجد تاریخی سلطان احمد تنها مسجد ترکیه است که دارای 6 مناره است.

قدمت مسجد سلطان احمد به 400 سال پیش برمی گردد و تا به امروز، هیچ تغییری در بنای اصلی آن داده نشده است. ویژگی های منحصر به فرد این مسجد سبب شد سالانه هزاران گردشگر از سراسر دنیا راهی ترکیه و شهر استانبول شوند. حال اگر شما قصد دارید اطلاعات خود را در مورد این مسجد افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تور استانبول + شرایط رزرو و سفر به ترکیه

مسجد سلطان احمد در کجای ترکیه قرار دارد؟

مسجد سلطان احمد در تاریخی ترین منطقه استانبول که قلب تاریخی کشور ترکیه شناخته می شود، یعنی محله سلطان احمد واقع شده است. این منطقه، در طول تاریخ همواره جزء مهم ترین مناطق کشور ترکیه و امپراتوری عثمانی به شمار می رفت. به گونه ای که در دوره ای، پایتخت امپراتوری های روم شرقی یا همان بیزانس و عثمانی بود.

این منطقه یک منطقه اروپایی است که در یک شبه جزیره واقع شده است. این شبه جزیره در بالای بسفر تا آسیا قرار دارد. در واقع این مسجد در بخش اروپانشین استانبول یعنی منطقه فاتح، واقع شده است. اگر بخواهیم دقیق تر مکان این مسجد را توضیح دهیم باید بدانید که این مسجد که به آن مسجد آبی هم می گویند دقیقا رو به روی مسجد ایاصوفیه استانبول قرار دارد.

فاصله مسجد آبی یا سلطان احمد تا تنگه بسفر حدود یک ساعت، تا میدان تکسیم، حدود نیم ساعت، تا فرودگاه آتاتورک استانبول حدود 34 دقیقه و تا فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول حدود یک ساعت می باشد.

از دیگر جاذبه های تاریخی و معروف استانبول که در نزدیکی مسجد آبی قرار دارند می توان به کاخ توپکاپی ( اولین کاخ پادشاهان عثمانی)، آب انبار باسیلیکا و موزه باستان شناسی استانبول اشاره نمود.

آدرس دقیق مسجد آبی به این شرح است:

ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان آت میدانی

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

 

راه های دسترسی به مسجد سلطان احمد

برای رسیدن به مسجد سلطان احمد، مسیرها و راه های دسترسی مختلفی وجود دارد. مثلاً اگر در همان منطقه فاتح، سکونت دارید رسیدن به این مسجد اصلاً کار دشواری نیست و به راحتی و با پای پیاده هم می توانید به بازدید این مسجد بروید.

در صورتی که هتل یا محل اقامت شما در شهر استانبول است می توانید از شبکه حمل و نقل عمومی این شهر نظیر، قطار کابلی، تراموا، مترو، اتوبوس، تاکسی های عمومی و آنلاین و دولموش استفاده کنید.

البته در بین تمام این وسایل نقلیه عمومی، تراموا بهترین راه دسترسی به این مسجد است. چرا که در 5 دقیقه، یک تراموا از این ایستگاه، رد می شود. پرداخت هزینه تراموا نیز مانند مترو است و می توانید با بلیط های کاغذی و یا استانبول کارت، پرداخت کنید.

در صورتی که محل اقامت شما در نزدیکی های میدان تکسیم است می توانید برای رسیدن به مسجد سلطان احمد از مسیرهای زیر کمک بگیرید:

  • تراموا یه سمت باغجیلار یکی از این راه ها است. این تراموا شما را در ایستگاه سلطان احمد پیاده می کند. شما بعد 250 متر پیاده روی می توانید به مسجد آبی برسید.
  • مسیر دسترسی دیگر به این مسجد، فونیکولار خط F1 به‌ سمت کاباتاش است. این قطار شما را در پایانه کاباتاش پیاده می کند. بعد از پیاده شدن ب به همان خط تراموای t1 بروید. این تراموا شما را در ایستگاه سلطان احمد پیاده می کند. بعد از باید 250 متر پیاده روی کنید تا به این مسجد برسید.
  • ایستگاه اتوبوس میدان تکسیم از دیگر راه های دسترسی به مسجد سلطان احمد است. این اتوبوس ها شما را در ایستگاه یوسف پاشا پیاده می کند. سپس باید به خط تراموا بروید و مثل مسیرهای قبلی به مسجد برسید.
  • خط مترو M2 روش دیگری است که شما را به مسجد آبی می رساند.

 

تاریخچه مسجد سلطان احمد در استانبول

مسجد آبی یا همان سلطان احمد در سال 1609 میلادی به دستور سلطان احمد یکم، ساخته شد. سلطان احمد که چهاردهمین پادشاه عثمانی بود در سن 13 سالگی و بعد از فوت پدرش به پادشاهی رسید.

وی که صلابت آنچنانی در جنگ ها نداشت تصمیم گرفت اولین مسجد عثمانی را بنا کند تا بتواند در تاریخ، نامی از خود به یادگار بگذارد. تا قبل از ساخت این مسجد، تمام سلطنتی ها و مردم ایاصوفیه، از مسجد ایاصوفیه استفاده می کردند.از این رو، سلطان احمد، تصمیم به ساخت این مسجد گرفت.

از آنجایی که این مسجد، باید نماد عظمت و شکوه امپراتوری عثمانی می شد لذا محل احداث آن بسیار مهم بود. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد این مسجد در بهترین مکان شهر یعنی در مرکز شهر، محل پیشین کاخ اعظم قسطنطنیه و دقیقا روبروی مسجد ایاصوفیه ساخته شود.

معماری مسجد سلطان احمد

از مهم ترین ویژگی های معماری مسجد آبی می توان به طاق های پشت سر هم، گنبدهای آبشاری و کاشی های آبی رنگ درون مسجد اشاره کرد.

نکته قابل توجه در مورد معماری این بنای شگفت انگیز این است که با یک نگاه می توان متوجه شد که معماری آن، ترکیبی از معماری سنتی اسلامی و معماری بیزانس است. این مسجد، آخرین مسجد بزرگ دوره کلاسیک محسوب می شود.

معمار این بنای باشکوه و تاریخی شخصی به نام سدفکار آقا محمد بیچاکچو بود که اصالتی آلبانیایی داشت.

شما می توانید با شرکت در یکی از انواع تور استانبول از معماری بی نظیر و نمای خیره کننده مسجد سلطان احمد دیدن کنید. آژانس مسافرتی تیناسفر، خدمات کامل سفر به ترکیه را برای شما ارائه می دهد.