بازار بزرگ اصفهان یکی از بهترین و قدیمی ترین مراکز خرید در اصفهان شناخته شده است. خودتان هم می دانید که اصفهان شهری بزرگ و بسیار دیدنی است و هر ساله هزارن نفر از جای جای ایران، بلکه دنیا، به سمت این شهر روانه می شوند تا بتوانند در کوچه و پس کوچه های این شهر و اماکن دیدنی و بی بدیل اصفهان، اصالت را باز یابند.

با گردش و تفریح در این شهر، متوجه می شوید که هنر اصیل ایرانی می تواند همیشه یکه تاز دنیا هنر در جهان باشد. هر چیزی و هر مکانی در اصفهان، یک اصالت تاریخی منحصر به فرد دارد. اصالتی که بخش عظیمی از آن را مدیون سلسله عظیم صفوی هستیم و اینکه آن ها برای هنر ایرانی بسیار ارزش قائل بودند.

برای اصفهان نیز مانند تمامی شهرهای توریستی دنیا، وجود انواع مراکز خرید و انواع بازارهای بزرگ و کوچک، امری بدیهی است. اما ما قصد داریم تا در این مقاله درباره یکی از بهترین و بزرگ ترین و تاریخی ترین بازارهای این شهر صحبت کنیم که کمتر کسی یافت می شود که بتواند به راحتی از گشت و گذار در کوچه پس کوچه های این بازار، عبور کند.

بله؛ بازار بزرگ در شهر تاریخی اصفهان، موضوع این متن ماست که پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با اصالت و ابعاد تاریخی مختلف این بازار، تا انتهای محتوا با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۷ تا از جاهای دیدنی اصفهان

همه چیز درباره بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان یکی از تاریخی ترین و بزرگ ترین بازارهایی است که در بین کشورهای اسلامی و شرق قرار دارد. این بازار نقطه عطفی بر اصالت بی بدیل میدان نقش جهان است. میدانی که سراسر اصالت و است و زیبایی، شما را به سمت بازار بزرگ در میدان نقش جهان اصفهان هدایت می کند تا علاوه بر، خرید و تهیه انواع سوغاتی های مختلف اصفهان، از معماری زیبا و بی نظیر این بازار نیز نهایت لذت را ببرید.

بازار بزرگ در اصفهان پر از مغازه ها، دکه ها و دکان هایی است که 400 سال است یک جنس را به فروش می رسانند و شما چیزی جز کیفیتی اصالت نمی توانید در این بازار ببینید.

این بازار یکی از مهم ترین بناهای تاریخی اصفهان است که از ارزش و اصالت بسیار بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که بازار بزرگ در اصفهان تنها به حوالی و اطراف میدان نقش جهان ختم نمی شود و به جای جای مختلف این شهر بزرگ نیز رخنه کرده و همچون شریان های قلب، برای این شهر اصیل زیبا عمل می کند. در ادامه درباره معماری این بازار بیشتر توضیح خواهیم داد.

تاریخچه ساخت بازار بزرگ در اصفهان به چه دورانی بر می گردد ؟

بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان

زمان ساخت این بازار را می توانیم به دوران صفویه ربط دهیم. دورانی که اصفهان در اوج شکوه و جلال خود بوده است. حدود چهارصد سال است که چیزی از اصالت و زیبای این بازار کم نشده و حتی در دوران قاجاریه نیز این بازار هر روز گسترده و گسترده تر شده است.

این بازار بزرگ از بخش های زیادی تشکیل شده است و تنها به محدوده اطراف نقش جهان محدود نمی شود. خیلی ها معتقدند که بافت شهری اصفهان بر اساس همین بازار ایجاد شده و این بازار، نقش بسیار مهمی در شمایل کلی این شهر داشته و دارد.

معماری بی نظیر این بازار، یکی از مهم ترین ویژگی های آن است و شما می توانید تمام چیزهایی که نیاز دارید را از بخش های مختلف بازار بزرگ در اصفهان خریداری نمایید.

البته لازم است بدانید که بازار بزرگ در اصفهان از زمان قبل از صفویه نیز وجود داشت؛ و این بازار و کاسبان و برخی از دکه آن های به قرن ها قبل از صفویه مربوط می شوند. این بازار به حدی قدیمی است که اطلاعات دقیقی درباره سازنده آن در دسترسی نیست اما از قدمت بازار همین بس که بگوییم در عصر دیلمیان و زمان حکومت خاندان کاکویه در اصفهان، برای اولین بار از این بازار نام برده شد.

همان طور که می دانید خاندان سلجوقیه، خاندانی بودند که بعد از خاندان کاکویه بر ایران تسلط پیدا کردن و در دوران ملکشاه سلجوقی، اصفهان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. اینجا بود که بازار بزرگ در شهر اصفهان، کم کم رخسار جدیدی و بزرگی به خود گرفت و در بین مردم از اعتبار خوب برخوردار گشت.

این داستان ادامه داشت تا اینکه در قرن هفتم هجری، بازار به مجموعه ای بزرگ تر تبدیل شد که انواع خرده‌ فروشی و عمده ‌فروشی ها در این مجموعه گرد هم آمدند.

قرن نهم هجری، در دوره آق – قراقویونلوها، به ویژه در زمان سلطنت اوزون حسن، گستردگی و توسعه بازار، بیشتر و بیشتر شد، تا اینکه در دوران صفویه، شکوه و وسعت این بازار به اوج خود رسید.

بخش های مختلف بازار بزرگ در اصفهان

همان طور که گفتیم این بازار بخش های مختلفی از شهر بزرگ اصفهان را در خود جای داده است و این بازار را با نام بازار قیصریه نیز می شناسند.

به ترتیب: سر درب قیصریه، بازار قیصریه، چهارسوی قیصریه، عصارخانه شاهی، تیمچه ملک التجار، چهارسوی چیت ‌سازها، سرای چیت سازها، مسجد دارالشفا، مسجد حکیم، مدرسه صدر بازار، مسجد جارچی، هارونیه و مناره علی، میدان عتیق، مسجد جامع اصفهان، از جمله مکان های دیدنی هستند که شما می توانید ضمن گذر از بازار بزرگ از این اماکن نیز دیدن نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به اصفهان

در بازار بزرگ شهر اصفهان چه اجناسی به فروش می رسد؟

همان طور که بارها به آن اشاره شد، بازار بزرگ در اصفهان، بازار بسیار بزرگی است. این بازار از سراها، تیمچه ها و راهروهای زیادی تشکیل شده است. شما می توانید انواع ظروف مسی و قلمزنی را در بخش بازار مسگرها در ضلع غربی میدان نقش جهان پیدا کنید.

در شمال کاخ عالی قاپو، پارچه قلمکار را در سرای چیت ‌سازها می فروشند؛ زیورآلات سنگی، عتیقه‌ جات، مینیاتور، ترمه را در بازار قیصریه، چهارسوی چیت‌ سازها در میدان نقش جهان ارائه می دهند.

طلا و زیورآلات را در بازار زرگرها می توانید پیدا کنید؛ انواع فرش دستبافت را در بازار رنگرزها و بازار نو شرقی؛ انواع پوشاک را در بازار مسعودیه، حد فاصل مسجد حکیم تا مدرسه صدر و بازار هارونیه خواهید یافت. انواع چینی و بلور را در بازار دارالشفا و انواع گز و پولکی و سایر شیرینی‌ ها و سوغاتی های اصفهان را در نقاط مختلف بازار خریداری نمایید.

همچنین مواردی مانند کافه موزه قیصریه، کافه نارون، دیزی‌ سرای بازار، رستوران نصف جهان، رستوران جارچی باشی، و بریانی حاج محمود شفاعت از امامنی هستند که شما می توانید برای صرف انواع غذا و بریانی و استراحت روی آن ها حساب کنید.

تمام مکان های داخل بازار بزرگ در شهر اصفهان را می توانید از نزدیک تماشا کنید به شرطی که یکی از انواع تورهای اصفهان را رزرو کرده و در فرصت مناسب، تمام بازار را بگردید. تیناسفر، بهترین پیشنهادها را برای سفر به اصفهان به شما ارائه می دهد.