این محتوا صرفاً برای معرفی باغ وحش مشهد به عنوان یک جاذبه گردشگری است و مطالب ارائه شده مورد تأیید را رد تیناسفر نمی باشد. ما می خواهیم به مسافران تور مشهد نشان دهیم که برای گردش در شهر می توانند از این باغ وحش زیبا دیدن کنند.

—————————————————————————————————————–

باغ وحش مشهد یکی از اولین باغ وحش های ایران و تنها باغ وحشی است که در مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد. این باغ وحش دارای وسعتی برابر با 40 هزار متر مربع بوده و کنار پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد. آمار بازدید از این باغ وحش نیز آمار قابل قبولی می باشد. به طوری که می توان ادعا کرد آمار بازدیدها از این باغ وحش به روزانه 5000 بازدید هم می رسد. در ادامه برای شما به معرفی کامل باغ وحش زیبای مشهد خواهیم پرداخت. پس اگر به زندگی حیوانات علاقه مند هستید این مطلب برای شماست.

بیشتر بخوانید: با معروف ترین و بهترین هتل های مشهد آشنا شویم

با تاریخچه باغ وحش مشهد آشنا شویم

شاید بتوان ادعا کرد که این باغ وحش دارای قدمتی برابر با 150 سال می رسد. زمانی که فرمانروای ایران ناصرالدین شاه بود. اگر می خواهید بدانید که اولین باغ وحش ایران در چه مکانی تاسیس شد باید درنظر داشته باشید که این مکان در دوشان تپه سابق یا همان انتهای خیابان پیروزی کنونی قرار داشت. باغ وحشی که بسته شدن آن به دوران مظفرالدین شاه قاجار باز می گردد. پس از پایان فعالیت این باغ وحش، کشور ایران تا مدت ها تاسیس هیچ باغ وحشی را به خود ندید.

این باغ وحش و نیز باغ وحش ساخته شده در تهران در 1332 هجری شمسی را می توان از نخستین باغ وحش های ایران دانست. به طوری که بعد از باغ وحش دوشان تپه، باغ وحش مشهد از نخستین باغ وحش های ایران بودند. زمان تاسیس این باغ وحش در مشهد به سال 1338 بر می گردد. یعنی بعد از 6 سال که باغ وحش خیابان ولیعصر تهران ساخته شد، این باغ وحش خود را به علاقه مندان به حیات وحش معرفی کرد.

باغ وحش مشهد

باغ وحش مشهد

بیشتر بخوانید: معرفی انواع تور مشهد + قیمت ها و شرایط رزرو

تازه ترین اتفاقات در باغ وحش مشهد

شاید ناراحت کننده باشد اگر بگوییم وضعیت نگهداری از حیوانات در باغ وحش مشهد در این سال ها خوب نبوده است. به طوری که به منظور بررسی استانداردها و حل مشکلاتی که در حوزه بهداشت باغ وحش به وجود آمده اند شاهد این بوده ایم که این باغ وحش توسط اداره دامپزشکی فعالیتش متوقف و سپس از سرگرفته شده است.

پس از انجام بررسی های مختلف این حقیقت به اثبات رسیده است که شرایط نگهداری از حیوانات در این باغ وحش مناسب نبوده و به همین دلیل بری درمان حیوانات این مرکز به طور متوقف بسته شده است. برای نمونه می توان به استفاده از داروهای تاریخ گذشته برای حیوانات اشاره کرد. به طوری که چندین حیوان زیبای این مجموعه به دلیل اینچنین سهل انگاری هایی از بین رفته اند. در ادامه مثالی را در این باره خواهیم زد.

  • تلف شدن 8 قلاده ببر به طرز مشکوک

کشف جسد 8 ببر بنگال یکی از ناراحت کننده ترین اتفاقاتی بود که در این باغ وحش افتاد. بسیاری از افراد معتقدند که با هدف کاهش تعداد حیوانات و نیز فروش پوست آن ها این اتفاق رخ داده است. اما برخی دیگر این فاجعه را مربوط به کهولت سن و پیری حیوانات می دانند. این مسئله هنوز هم بدون پاسخ مانده و علت تلف شدن این حیوانات را می توان دلیل نامعلوم دانست. به طوری که به منظور شفاف سازی چندین بار مقامات باغ وحش به دادسرا احضار شدند.

این مورد یعنی احضار مقامات به مراجع غذایی ابتدا مورد تکذیب واقع شد. به طوری که علت انتشار چنین اخباری ایجاد ناآرامی در مجموعه عنوان شد. این در حالی است که نمی توان تلف شدن 8 حیوان را به طور همزمان امری اتفاقی تلقی کرد. به علاوه چند مورد یافتن پوست ببر و نیز جمجمه هم در این باغ وحش شنیده شده است. شاید ممکن است در ارتباط با حادثه تلف شدن 8 ببر بنگال باشد. شاید به خودی خود یافتن پوست اقدام عجیبی نباشد. چرا که هر حیوانی که فوت می شود ممکن است برای دباغی و موارد دیگر پوستش جدا شود. اما ارتباط این تعداد پوست با تعداد ببرهای تلف شده موردی است که سبب حساسیت می شود.

به علاوه اینکه کشته شدن این ببرها نمی تواند مسائل اقتصادی که در این باره مطرح می شوند را توجیه کند. ارزش ببر بنگال زنده به مراتب از پوست دباغی شده اش بیشتر است. برای همین می توان استدلال کردن که قتل ببرها نمی تواند توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشد.

  • استخر آب مجاور قفس ببرها

این مورد هم ماجرایی است که واکنش های بسیاری را در پی داشته است. به طوری که فعالان محیط زیست و نیز نهادهای مردمی عنوان کرده اند که استخر مجاور قفس ببرها به گونه ای بوده است که مورد استفاده شخصی قرار می گرفته است. این استخر برای تفریح ببرها و آب تنی آن ها احداث شده بود که بعدها مورد استفاده شخصی قرار گرفت.

باز یا بسته بودن باغ وحش مشهد؛ مسئله این است!

باغ وحش مشهد مدت زیادی است که شرایط نامناسبی را دارد. فضاهای نامناسب مراقبت از حیوانات از یک سو، و نیز تغذیه نامناسب و البته استفاده حیوانات از داروهای فاسد و تاریخ گذشته همه و همه مهم ترین عواملی هستند که نگرانی دوستداران محیط زیست را در پی داشته است. علی رغم اینکه برای اصلاح این باغ وحش به مسئولان این باغ وحش زمان کافی داده شده است اما هیچ کس به این خواسته ها جامه عمل نپوشانده است.

به علاوه اینکه باید روی گونه های زنده، میکروچیپ نصب شده و همچنین می بایست برای ورود و خروج هر جاندار، مجوز دریافت شود. از طرف دیگر پلاک گذاری حیواناتی که جان خود را از دست داده اند نیز موردی است که باید از سوی مسئولین این باغ وحش اجرا شود. اگر این موارد بازهم مورد بی توجهی قرار گیرند این باغ وحش تعطیل خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره به معرفی باغ وحش مشهد برای شما پرداختیم. به طوری که دانستید این باغ وحش چه تاریخچه ای داشته و چه اتفاقات تعجب برانگیزی را به خود دیده است. برای بازدید از باغ وحش معروف مشهد باید بلیط تهیه کنید. فضای داخلی این باغ وحش بسیار زیبا است و شما را با صدها گونه از جانداران مختلف آشنا می سازد. این باغ وحش در بوستان وکیل آباد قرار دارد.

با رزرو انواع تور مشهد در تیناسفر می توانید در گشت نیمروزی شرکت کنید و از این باغ وحش دیدن کنید؛ بهتر است یک روز کامل را به بازدید از این جاذبه گردشگری اختصاص دهید.