موزه های همدان، این شهر تاریخی و باستانی در ایران، همگی نمادهایی را از تمدن و فرهنگ قدیمی این سرزمین به نمایش می گذارند. تماشای آثار نگهداری شده در موزه های شهر همدان می تواند شما را با مهمترین وقایع تاریخی، فرهنگی، مذهبی و حتی هنری مردمان گذشته در این شهر آشنا سازد.

اگر متقاضی رزرو تور همدان هستید و می خواهید تابستان یا پاییز به این شهر کوهستانی سفر کنید، برای شما پیشنهاد خوبی داریم. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید، زیرا می‌خواهیم برترین موزه های شهر همدان را معرفی نماییم.

انواع موزه ‌های تاریخ طبیعی، موزه دفاع مقدس، موزه آثار فرهنگی و ادبی، موزه سفال، برخی موزه ها که جنبه تاریخی و باستان شناسی دارند، همگی در شهر همدان یافت می‌شوند. بهتر است قبل از سفر به همدان با این موزه ها آشنا شوید و بدانید که آدرس آنها کجاست؛ در نتیجه وقتی وارد همدان شدید، برای گردشگری خاطره انگیز، بهتر برنامه ریزی خواهید کرد.

می توانید انواع تور همدان را از شهرهای مختلف رزرو کنید؛ تورهای لحظه آخری همدان با قیمت مناسب، بهترین فرصت را برایتان رقم می زنند. همچنین برای ایام تعطیلات نوروزی هم می توانید تور همدان را رزرو نمایید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره غار علیصدر همدان

برترین موزه های همدان؛ نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن

1-موزه هگمتانه همدان

موزه هگمتانه همدان

موزه هگمتانه همدان

اولین و معروف ترین موزه های همدان، موزه هگمتانه است. این موزه از نظر طراحی داخلی و اشیای باستانی و تاریخی که در آنجا نگه داشته می‌شود، شهرت جهانی دارد. این موزه معروف در منطقه تاریخی هگمتانه واقع شده است. همان طور که از هگمتانه بازدید می کنید، حتماً موزه هگمتانه را هم ببینید.

اشیای تاریخی در این موزه به دوران حکومت مادها و حتی قبل تر از آن برمی گردد. مادها در اواسط قرن هشتم قبل از میلاد بر این سرزمین حکومت می کردند. برخی آثار به دوران هخامنشیان و سلوکیان اشاره دارد. شاید بتوانید اشیایی را در این موزه ببینید که حتی به دوران قبل از اسلام و قبل از میلاد مسیح هم مربوط باشد!

موزه هگمتانه دارای چندین بخش است؛ بخش تاریخی، بخش اسلامی، کارگاه های مرمت آثار باستانی، کارگاه های عکاسی، کتابخانه و همچنین یک قسمت مربوط به کاوشگری باستان شناسی در این موزه وجود دارد. حتماً سفری به همدان داشته باشید و اینجا را از نزدیک ببینید. آدرس موزه هگمتانه، واقع در اکباتان، میدان هگمتانه است.

2-موزه بوعلی سینا همدان

موزه بوعلی سینا همدان

موزه بوعلی سینا همدان

دومین معروف ترین موزه های همدان، موزه بوعلی سینا نام دارد. این موزه نیز تماشایی و دیدنی است. وقتی به آرامگاه ابوعلی سینا در همدان می روید، حتماً از موزه ای که در آنجا واقع شده دیدن کنید. در این موزه، آثار برجای مانده از شخصیت علمی معروف، پزشک حرفه ای، ابوعلی سینا نگهداری می شود که معروف ترین آن کتاب قانون، اولین و بهترین کتاب این پزشک ایرانی می باشد. تماشای موزه بوعلی سینا در همدان می تواند شما را با علم پزشکی در قرن های گذشته بیشتر آشنا کند. این موزه در آرامگاه ابوعلی سینا واقع شده است.

3-باغ موزه نظری در همدان

باغ موزه نظری در همدان

باغ موزه نظری در همدان

یکی دیگر از موزه های همدان که توجه شما را جلب می‌کند، باغ موزه نظری نام دارد. این باغ موزه در خیابان عارف قزوینی قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجاریه باز می گردد. اگر می خواهید معماری دوران قاجار را از نزدیک ببینید و با فرهنگ آن زمان آشنا شوید، بازدید از باغ موزه نظری همدان را پیشنهاد می کنیم. یک عمارت قدیمی که شما را به یاد سلطنت قاجار می اندازد در این جا دیده می شود. قسمت های مختلف این باغ موزه هم برای تماشا آزاد هستند.

4-موزه مفاخر و مشاهیر همدان

موزه مفاخر و مشاهیر همدان

موزه مفاخر و مشاهیر همدان

در میان موزه های همدان که آثار باستانی و تاریخی را به نمایش می گذارند، موزه دیگری وجود دارد که شما را با جنبه های فرهنگی، هنری و ادبی این سرزمین آشنا می‌کند. در موزه مفاخر و مشاهیر همدان، مجسمه هایی وجود دارد که به طور کامل  برچسب گذاری شده اند و برای هر یک شرح مختصری درج شده است. تمام مجسمه هایی که در این موزه وجود دارند، شما را با مشاهیر مهم در گذشته ایران زمین آشنا می کنند. همچنین بسیاری از تندیس ها و سردیس های مشاهیر همدان در این موزه نگهداری می شود. این موزه در خیابان شریعتی داخل خانه بیژن واقع شده است

5-موزه صنایع دستی همدان

موزه صنایع دستی همدان

موزه صنایع دستی همدان

یکی از موزه های همدان که می توانید اطلاعات خوبی، به خصوص درباره صنایع دستی مردمان گذشته این شهر و آثار هنری به دست بیاورید، موزه صنایع دستی همدان است. این موزه در کنار آرامگاه باباطاهر قرار گرفته و هم آثار زیبا و گران بهایی دارد و هم فروشگاه هایی در آنجا اختصاص داده شده که بتوانید صنایع دستی معروف همدان را خریداری کنید. موزه صنایع دستی در همدان، امروزه یک مرکز تفریحی و توریستی هم محسوب می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

6-موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

یکی دیگر از معروف ترین و جذاب ترین موزه های همدان در دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان قرار گرفته و به نام موزه تاریخ طبیعی شناخته می شود. وقتی وارد این موزه می شوید، با اشیای باستانی، تاریخ طبیعی فسیل ها و بقایای جانداران و اسکلت جانوران از نزدیک روبرو خواهید شد. موزه تاریخ طبیعی در همدان برای علاقه مندان به دنیای شگفت انگیز جانوران و علم باستان شناسی یک انتخاب ایده آل است.

7-موزه حمام قلعه

موزه حمام قلعه

موزه حمام قلعه

آخرین موزه های همدان که می خواهیم به شما در این بخش به معرفی کنیم، موزه حمام قلعه نام دارد که در خیابان شریعتی واقع شده است. این موزه، جنب حمام قلعه قرار گرفته، یک رستوران دارد و به سبک سنتی طراحی شده است. غذا خوردن در رستوران این مکان تاریخی می تواند برای شما تجربه ای جذاب را رقم بزند.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین هتل های همدان

تور همدان، همراه با تیناسفر

برای سفر به همدان، رزرو تور همدان و اقامت در بهترین هتل های همدان، کافیست برنامه سفرتان را مشخص کنید و با مجموعه گردشگری تیناسفر تماس بگیرید. خدمات این آژانس مسافرتی شامل برگزاری تور زمینی همدان و تور هوایی همدان است. بهترین لحظات را در این شهر تاریخی در بهترین فصل سال برای خود و همراهانتان رقم بزنید.