مکان های دیدنی در همدان شامل آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری باستانی هستند که از دوران گذشته تا به امروز بر جای مانده اند.

یک جمله معروف است که می گوید همیشه اولین ها هیجان انگیزترین ها هستند. این سخن برای شهر همدان، کاملاً صدق می کند. چرا که همدان، اولین پایتخت ایرانیان بود. مادها، اولین سلسله ایرانی، این شهر را در فلات ایران به عنوان محل زندگی خود انتخاب نمودند. نام همدان در ابتدا، هگمتانه بود. بعد از مادها، این شهر به عنوان پایتخت ایران، انتخاب شد. این ویژگی سبب شد که همدان را پایتخت تمدن و تاریخ ایران بشناسند.

به دلیل اینکه بنای این شهر به دوره مادها می رسد، وجود انبوهی از بناهای تاریخی و جذاب در آن، طبیعی است. البته معرفی تک تک این جاذبه ها و بناها در این مقال نمی گنجد. لذا ما به معرفی ۱۰ مکان دیدنی در همدان بسنده می کنیم.

حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: با سوغاتی های معروف همدان آشنا شویم

10 تا از زیباترین مکان های دیدنی در همدان که باید از نزدیک تماشا کنید

مکان های دیدنی در همدان

مکان های دیدنی در همدان

1-غار علیصدر

محال است نام همدان را بگوییم و کسی به یاد غار علیصدر نیفتد‌. بدون شک، این غار یکی از ۱۰ مکان دیدنی در همدان است. چرا که طولانی ترین غار آبی جهان می باشد. از طرف دیگر یکی از مهیج ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری همدان محسوب می شود. لذا طبیعی است، هر گردشگری که به همدان سفر می کند، اول از همه، سراغ این غار را می گیرد.

غار علیصدر در روستایی به همین نام در شهر کبودرآهنگ و در ارتفاعات ساری قیه قرار دارد. این غار عجیب با دالان های پر پیچ و خم در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

لازم به ذکر است بدانید ساعات بازدید از این غار در سال، متغیر است. به گونه ای که در ۶ ماهه اول سال از ساعت ۸ تا ۱۷ و در ۶ ماهه دوم سال، از ساعت ۸ تا ۱۵ می باشد.

2-دهکده تفریحی گنجنامه

این دهکده که یک مجموعه توریستی، فرهنگی و ورزشی است در ۵ کیلومتری همدان و در میدان گنجنامه، واقع شده است. از آنجایی که این دهکده در نزدیکی کوه های الوند قرار دارد از آب و هوای مطبوع کوهستانی بهره مند است که هر گردشگری را جذب خود می کند.

وجود دره زیبای الوند و دشت میشان با آن همه چشم انداز جذاب، هر گردشگر داخلی و خارجی را مجذوب خود می سازد. از دیگر جاذبه های دیدنی این مجموعه می توان به سنگ نبشته های گنجنامه، تله کابین، آبشار گنجنامه، پیست اسکی، تله سیژ، تله اسکی، پل معلق ۲۰۰ متری و … اشاره نمود.

به طور کلی امکانات تفریحی این مجموعه به قدری زیاد است که حتماً باید یک روز از سفرتان را به بازدید از آن اختصاص دهید.  بدون شک این مجموعه با چنین ویژگی هایی، یکی از مکان های دیدنی در همدان بشمار می رود.

3-آرامگاه باباطاهر عریان

مگر می شود تا همدان رفت و آرامگاه این شاعر گرانقدر ایرانی قرن چهارم و پنجم هجری را زیارت نکرد؟! این آرامگاه، جزو مکان های دیدنی در همدان است که هر ساله عاشقان شعر و ادب زیادی را به سوی خود جذب می کند.

آرامگاه باباطاهر در میدانی به همین نام واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۷۶ به فهرست آثار ملی ایران، اضافه شد. از جمله زیبایی های این آرامگاه می توان به کاشی کاری های معرق، حک ۲۴ دوبیتی بر روی ۲۴ تخته سنگ و تزئینات بسیار ظریف آن اشاره کرد.

زمان بازدید از این آرامگاه در ۶ ماهه اول سال از ساعت ۹ تا ۲۱ و در ۶ ماهه دوم از ساعت ۹ تا ۱۷ می باشد.

4-آرامگاه ابوعلی سینا

بوعلی سینا، طبیب، دانشمند، عارف و شاعر معروف ایرانی است که شهرت آن در جهان پیچیده است. طبیعتاً بازدید از آرامگاه او نه تنها برای ایرانیان بلکه جهانیان، مهم و ارزشمند است. از این رو، این مکان جزء ۱۰ مکان دیدنی در همدان محسوب می شود.

این آرامگاه در میدانی به همین نام، واقع شده است. بنای این آرامگاه، برگرفته از برج قابوس بن وشمگیر شهر گنبد کاووس است. در این آرامگاه، دو تالار وجود دارد. تالار شمالی، محل نگهداری کتاب های نفیس و خطی ابوعلی سینا و تالار جنوبی محل نگهداری سکه ها، سفال ها و اشیای کشف شده از هزاره قبل از میلاد است.

بیشتر بخوانید: تور همدان + شرایط رزرو و بهترین هتل ها

5-تپه هگمتانه

این تپه که در واقع یک شهر کهن یا همان اولین پایتخت ایران است یکی از معروف ترین اماکن گردشگری و مکان های دیدنی در همدان به شمار می رود. این شهر کهن به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از قدیمی ترین و معدود شهرهای باستانی جهان می باشند‌. بر اساس نوشته های هرودوت، این شهر، ساخته دیاکو می باشد.

6-بازار سنتی همدان

سفر است و گشت و گذار در بازارهای سنتی. این بازارها بهترین مکان برای خریدن سوغاتی و یادگاری از سفرها هستند. شهر همدان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. بازار سنتی این شهر یکی از ۱۰ مکان های دیدنی در همدان بشمار می رود که همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید.

این بازار که یک ‌مجموعه تاریخی است در محدوده خیابان های باباطاهر، شهدا و اکباتان قرار دارد. این بازار سنتی مسقف، یادگاری از دوره قاجار است.

7-برج قربان

این برج تاریخی، یادگاری از قرن هفتم و هشتم هجری است که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید. برج قربان که محل دفن بزرگانی همچون، حسن بن عطار و امرای سلجوقی است بین چهار باغ مدنی و خیابان طالقانی واقع شده است.

8-حمام ‌تاریخی قلعه

این حمام قدیمی و سنتی در یکی از محله های اصیل و قدیمی همدان به نام ‌محله قاشق تراشان یا محله قلعه قرار، واقع شده است. این ‌حمام نیز یکی از ۱۰ مکان های دیدنی در همدان محسوب می شود که یادگاری از دوران قاجاریه است.

9 و 10- سایر مکان های دیدنی همدان

همان طور که اشاره نمودیم شهر همدان از انبوهی از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی برخوردار است. از دیگر اماکن گردشگری این شهر که در سفر به همدان می توانید از آن ها بازدید کنید عبارتند از:

  • شیر سنگی
  • موزه تاریخ طبیعی همدان
  • گنبد علویان
  • امام زاده حسین
  • آرامگاه عارف قزوینی
  • مسجد جامع همدان
  • معبد نهاوند یا لائودیسه
  • موزه هگمتانه
  • و …

برای سفر به همدان و تماشای این زیبایی ها و مکان های دیدنی، آژانس مسافرتی تیناسفر را به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم. خدمات کامل تورهای ایرانگردی را از این مجموعه بخواهید.