شهر باستانی حریره یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این جزیره تماشایی در جنوب ایران است. این شهر تاریخی، یادگار هزار ساله در این جزیره بوده که قدمت آن، نمادی از فرهنگ و تمدن این سرزمین را به نمایش می گذارد.

علاقه مندان به رزرو تور کیش می توانند در برنامه گردشگری خود در کنار تفریحات آبی کیش، تماشای شهر تاریخی حریره را نیز مورد توجه قرار دهند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید با سفر به کیش از آثار تاریخی و باستانی دیدن کنید، شهر تاریخی حریره یکی از انتخاب های شما خواهد بود. شهر زیرزمینی کاریز کیش هم در راستای این مکان تاریخی خودنمایی می کند.

حتماً می خواهید بدانید که با سفر به کیش چه چیزهایی را می توانید در شهر تاریخی حریره از نزدیک ببینید و تمایل دارید بدانید کدام یک از هتل های کیش به این مکان گردشگری نزدیک هستند.

با ما همراه باشید تا در ابتدا درباره تاریخچه شهر باستانی حریره صحبت کنیم؛ سپس به معماری آن می پردازیم و به شما می گوییم که از چه مکان هایی می توانید دیدن کنید. برای رزرو بهترین هتل های کیش نزدیک به جاذبه های گردشگری معروف می توانید با کارشناسان تیناسفر، مجری برگزاری تورهای کیش تماس بگیرید.

نگاهی بر تاریخچه شهر باستانی حریره در کیش

قدمت شهر تاریخی حریره به حدود ۸۰۰ تا 1000 سال پیش باز می گردد. این تاریخچه نشان می‌دهد که رونق و شکوفایی شهر حریره در کیش، به قرن چهارم تا دهم هجری قمری بازمی‌گردد.

در آن زمان، این شهر مکان مناسبی برای پهلو گرفتن کشتی های تجاری و کشتی های مسافرتی بوده است. می توان گفت در دوره ایلخانیان، این شهر مورد توجه پادشاهان و بزرگان قرار داشته؛ چرا که نقش استراتژیکی در منطقه ایفا می کرده است.

از آنجایی که رفت و آمد از طریق بندر و اسکله کشتی ها در هزاران سال پیش در شهر باستانی حریره رواج داشته، امروزه آنچه که از بقایای باستان شناسی از این منطقه به دست آمده شامل سکه های قدیمی و ارزشمند و انواع ظروف می باشد.

این شهر در آن دوران ،منطقه ای ثروتمند محسوب میشده است و سرسبز و تماشایی بوده و نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کرده است.

البته امروزه هم شاهد هستیم که شهر تاریخی حریره یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی کیش محسوب می شوند و هر ساله صدها هزار مسافر از آنجا دیدن می کنند.

علت اینکه شهر باستانی حریره در آن دوران مورد توجه قرار داشته، در واقع موقعیت جغرافیایی آن در کیش بوده است. این شهر یک بندر محسوب می‌شود که چند ساحل صخره های مرتفع و 3 خلیج به سواحل آن راه دارد. این بندر با بخش های شمالی جزیره کیش در ارتباط است. اگرچه امروزه فقط بقایا و خرابه هایی از این شهر بر جای مانده، اما هنوز هم شکوه و زیبایی خاص خودش را دارد!

معماری شهر باستانی حریره چگونه است؟

اگر به شهر تاریخی حریره نگاه کنید، شبیه به یک قلعه یا مقر فرماندهی دیده می شود که از دالان ها، راهروها و پلکان های مارپیچ و قسمت های مختلف تشکیل شده است. اگر چه خرابه های شهر حریره در کیش چندان گویای معماری منحصر به فرد آن نیست، اما می توان حدس زد که در دوران گذشته چگونه بوده است.

سازه هایی که این شهر تاریخی را تشکیل داده اند، همه از جنس سنگ های مرجانی و آهکی بوده اند. البته بسیاری از قسمت‌های بناهای شهر از خشت ساخته شده است. برخی از قسمت ها توسط روکش های گچی پوشش داده شده اند.

از آنجایی که شهر تاریخی حریره به عنوان یک مکان شلوغ و پر رفت و آمد برای زندگی کار و تجارت به کار می رفته است، بناها و سازه ها به قدری مقاوم ساخته شده‌اند که در برابر حمله دشمنان مستحکم باشند. به جرات می توان گفت این شهر شبیه به یک دژ مستحکم عمل می کرده است.

اگر با تور کیش سفر کنید، معماری بی نظیر و تحسین ‌برانگیز شهر باستانی حریره شما را مجذوب خود می کند. در هزارتوی مارپیچ این شهر تاریخی، گویی به دوران گذشته برمی گردید؛ جایی که هنوزهم هیاهوی بازرگانان و مردم شهر در اسکله شنیده می شود!

شهر باستانی حریره در کیش

شهر باستانی حریره در کیش

 

جاهای دیدنی در شهر باستانی حریره

وقتی برای تماشای شهر تاریخی حریره به کیش سفر می‌کنید، علاوه بر معماری زیبا و دالان های تودرتو، جاهای دیدنی دیگری هم وجود دارد که از آنها می توانید لذت ببرید.

حمام شهر تاریخی حریره یک مکان قدیمی است که در مساحت ۵۰۰ متر مربع ساخته شده و یک مکان باستان شناسی به شمار می رود. وقتی از این شهر دیدن کنید متوجه یک سری سازه های صنعتی می‌شوید که در قدیم برای شیشه گری یا ساخت ابزارها به کار می رفته است.

یکی از دیدنی ترین مکان هایی که در این شهر تاریخی می توانید از نزدیک تماشا کنید، به نام موزه شهر تاریخی حریره شناخته می شود و با هدف آشنایی گردشگران با تمدن و فرهنگ این منطقه افتتاح شده است.

در این موزه بیشتر از هزاران آثار باستانی و یافته‌های تاریخی از اکتشافات باستان شناسی نگهداری می شوند. قدمت برخی از آنها حتی بیشتر از ۸۰۰ سال برمی گردد. بسیاری از ظروف قدیمی را در این موزه می توانید از نزدیک ببینید که متعلق به سرزمین های اروپای شرقی، چین یا هندوستان هستند. آن زمان، تجارت های زیادی در این شهر انجام می گرفته است که آثار آن هم اکنون در موزه نگهداری می شوند.

مسیر دسترسی به شهر باستانی حریره کیش چگونه است؟

برای اینکه به سمت شهر تاریخی حریره کیش بروید، باید به سمت مجموعه المپیک کیش حرکت کنید. از طریق جاده کرانه به آنجا می رسید. بهتر است یک روز کامل را برای گردشگری در این منطقه اختصاص دهید و از فرصت های خود لذت ببرید.

هتل های نزدیک به شهر باستانی حریره کیش

  • هتل گلدیس کیش- فاصله تا شهر حریره حدود سه کیلومتر
  • هتل آفتاب شرق کیش- فاصله تا شهر حریره حدود 4 و نیم کیلومتر
  • هتل فانوس کیش- فاصله تا شهر حریره حدود ۵ کیلومتر
  • هتل گراند کیش- فاصله تا شهر حریره حدود 6 و نیم کیلومتر
  • هتل قائم کیش- فاصله تا شهر حریره حدود 6 و نیم کیلومتر
  • هتل پانوراما کیش- فاصله تا شهر حریره حدود 6 و نیم تا ۷ کیلومتر
  • هتل صدف کیش- فاصله تا شهر حریره حدود ۷ کیلومتر
  • هتل لوتوس کیش- هتل آرامش کیش- هتل لیلیوم کیش و هتل گامبرون کیش- هر کدام حدود ۷ کیلومتر تا شهر حریر فاصله دارند

 

برای رزرو انواع تور کیش و اقامت در هتل های کیش می‌توانید با تیناسفر تماس بگیرید تا برنامه سفر شما را ترتیب دهند