سوغاتی های معروف اصفهان به قدری جذاب و متنوع هستند که محال ممکن است دست خالی از فروشگاه ها و بازارهای اصفهان خارج شوید! برای خرید سوغاتی های اصفهان باید اندوخته مالی قابل توجهی را با خود به این شهر ببرید.

اصفهان، شهر زیبایی که به نصف جهان شهرت دارد! انواعی از جاذبه ها و مکان های دیدنی را در خود جای داده است که سبب می شود فرد برای عملی کردن یک برنامه کامل گردشگری، مدت قابل توجهی را در این شهر بگذارند.

علاوه بر مکان های جذاب و دیدنی همچون سی و سه پل و خوردن غذاهای لذیذ اصفهانی مانند بریانی، نیاز است تا درباره سوغات این شهر هم اطلاعات کافی را کسب کنید. ما هم برای کمک به شما در این باره اینجاییم. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی میدان نقش جهان اصفهان

مهم ترین صنایع دستی اصفهان

کاملاً اشتباه است اگر فکر کنید که سوغاتی های معروف اصفهان فقط به خوراکی ها ختم می شوند. برای همین ترجیح می دهیم همین اول کار درباره صنایع دستی اصفهان صحبت کنیم که مهمترین آنها به شرح زیرند: خاتم کاری- میناکاری- صنایع دستی مس- قلم زنی-انواع پارچه

اما صرفاً نام بردن از موارد بالا کفایت نمی کند. بیایید دربارشان بیشتر توضیح دهیم.

1-خاتم کاری اصفهان :

یکی از با سابقه ترین هنرهایی که هنرمندان اصفهانی در آن سابقه طولانی دارند، خاتم کاری می باشد. در این هنر، روی سطح اشیای گوناگون، به کمک مثلث های متساوی الاضلاع که در نقش های منظم کنار یکدیگر قرار گرفته اند تزئین می شود. موادی که در نقوش خاتم به کار می روند شامل مواردی چون مفتول برنج و استخوان و … می باشند که می توان آنها را در سطح داخلی و یا خارجی اشیای مختلف یافت.

2-میناکاری اصفهان:

میناکاری یکی از قدیمی ترین هنرهایی است که هنرمندان اصفهانی به آن مشغول بوده اند. این هنر که دارای سابقه ای 5 هزار ساله می باشد، دامنه بسیار گسترده ای دارد. می توان به کمک آن برای آراستن کوچک ترین تا بزرگترین اشیا، استفاده کرد. از زیورالات گرفته تا درب و پنجره هایی در ابعاد به مراتب بزرگتر هستند، میناکاری بسیار زیبا خواهد شد. البته که امروزه میناکاری بیشتر بر روی مس رواج دارد.

3- صنایع دستی مس اصفهان:

مسگری اصفهان نیز از هنرهایی است که کمتر کسی یافت می شود که درباره اش چیزی نشنیده باشد. محصولات مسی که از سوغاتی های معروف اصفهان به شمار می روند، همیشه طرفداران خود را داشته و دارند. هر چند مسگری در دیگر شهرهای ایران نیز میان هنرمندهای این رشته رواج دارد، اما مرکز این حرفه را باید به جرأت اصفهان نامید.

4-قلم زنی اصفهان:

قلم زنی نیز دیگر هنر معروف و رایج در اصفهان است که میان همگان زبان زد می باشد. در این هنر، یکی از سوغاتی های معروف اصفهان، بر روی ظروف مختلف از جنس نقره یا هر فلز دیگری به کمک ضرباتی مختلف نقش و نگارهای زیبا خلق می شود؛ نقش و نگارهایی از جنس پرنده و گل و ابیات پر مفهوم فارسی. قلم زنی در شهرهای دیگری مانند تبریز هم رواج دارد. اما اصفهانی ها را می توان به جرئت استاد این هنر دانست.

5- انواع پارچه های اصفهان:

انواعی از پارچه ها را می توان سوغاتی های معروف اصفهان دانست. برای نمونه می توان به پارچه های قلمکار و زربافت اشاره کرد. قدمت هنر قلمکارسازی را می توان از صفویه تا قاجار دانست. که در آن بر روی پارچه نقش های مختلفی مانند مناظر طبیعی و وقایع تاریخی چاپ می شود. اگر هم درباره پارچه های زربافت اطلاعی ندارید، بدانید که این پارچه ها دارای ابریشم های رنگی در پود و ابریشم خالص در تار خود می باشند.

بیشتر بخوانید: انواع تور اصفهان + شرایط رزرو تور و قیمت ها

سوغاتی های معروف اصفهان

سوغاتی های معروف اصفهان

معروف ترین خوراکی های اصفهان

خیلی سخت گیرانه است اگر ادعا کنید تا به حال شیرینی های معروف اصفهان را نخورده اید! هر فردی حداقل یک بار، گز یا پولکی را همراه چای خورده است. همین صحبت مقدمه ای است تا لیست زیر را به عنوان خوراکی های معروف اصفهان و از سوغاتی های معروف اصفهان، برای شما به نمایش بگذاریم: پولکی -گز-نبات-عسل -سوهان عسلی

بدون معطلی برویم درباره هرکدام توضیحاتی را خدمت شما ارائه بدهیم.

1-پولکی اصفهان:

یکی از سوغاتی های معروف اصفهان، پولکی است. پولکی، شیرینی سکه مانندی است که از خانواده آب نبات ها به شمار می رود. برای درست کردن پولکی ابتدا همان ماده باقی مانده از تولید نبات را جمع آوری کرده و به آن عصاره خوراکی هایی مانند لیمو عمانی و … اضافه می کنند. آنچه که از رفتار اصفهانی های عزیز برداشت کرده ایم، این است که بسیاری از آنها خوردن پولکی را همراه چای به خوردن قند ترجیح می دهند.

2-گز اصفهان:

نگویید که نام این خوراکی را برای بار اول است که می شنوید!! گز به عنوان یک خوراکی لذیذ و پرطرفدار و از سوغاتی های معروف اصفهان، دارای انواع مختلفی می باشد. برای نمونه می توان به گزهای آردی، شکلاتی، برشی و لقمه ای اشاره کرد. اگر به دنبال خرید سوغاتی های معروف از اصفهان هستید توصیه می کنیم گز را حتما در نظر بگیرید.

3-نبات اصفهان:

نبات نیز یک خوراکی شناخته شده است که در اصفهان می توانید از بازارهای مختلف خریداری کنید. نبات دارای انواع مختلفی از نظر شکل و طعم می باشد. نبات های لیمویی و دارچینی را تقریباً همگان می شناسند. از طرفی دیگر نبات دارای شکل چوبی و نیز شاخه نبات می باشد.

4-عسل:

فریدون شهر اصفهان، مرکز تولید یکی از باکیفیت ترین عسل های کشور ایران می باشد. نکته ارزشمندی که درباره این عسل ها صادق است این است که تنوع گیاهان دارویی و عدم استفاده از سموم شیمیایی یا مکمل های غذایی، از سلامت این عسل ها خبر می دهد.

5-سوهان عسلی اصفهان:

سوهان عسلی، از سوغاتی های معروف اصفهان، از دیگر خوراکی های لذیذی است که در بازارهای اصفهان می توانید آن را بیابید. هم به صورت ورقه ای و هم به صورت برش خورده می توانید این خوراکی لذیذ را برای خود خریداری کنید. این خوراکی شاهکار متشکل از موادی مانند کره، خلال بادام، عسل و شکر و … می باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین هتل های اصفهان برای اقامت

سخن پایانی

در این مطلب برای شما چندین مورد از سوغاتی های معروف اصفهان را نام بردیم. به شما توصیه می کنیم اگر به دنبال آن هستید تا از تمامی جاذبه های این شهر دیدن کنید و تمامی خوراکی های معروف این شهر را امتحان کنید، زمان سفرتان را معین کرده و البته اندوخته مالی قابل توجهی را هم برای خود جمع آوری کنید.

چرا که جاذبه های این شهر تمامی ندارند و کافی است تنها یک بار طعم بریانی اصیل این شهر را چشیده و یا گز این شهر را در هتلی مشرف به سی و سه پل همراه با چای میل کنید.

تیناسفر، یک آژانس مسافرتی معتبر است و برنامه ریزی های دقیقی را برای سفر به اصفهان برای شما ترتیب می دهد. برای اطلاع از قیمت ها با این کارشناسان تماس بگیرید.