بدون شک می توان ادعا کرد که کلیسای وانک یکی از اصلی ترین دلایلی است که افراد مختلف از اصفهان به عنوان شهری دیدنی یاد می کنند. البته که لیاقت این مکان این است که شهرتی فراتر از کشور ایران و شهر اصفهان، بلکه شهرتی جهانی داشته باشد. شما عزیزانی که به اصفهان سفر می کنید، به شما توصیه می کنیم حتماً نگاهی به شکوه و جلال این مکان بیندازید. خواهید دید که مدت ها جذب این مکان و زیبایی هایش خواهید شد. در ادامه برای شما هر آنچه که باید درباره کلیسا وانک اصفهان بدانید را خدمت شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

نگاهی کوتاه به کلیسا وانک اصفهان

از بزرگترین جاذبه های تاریخی محله جلفا و شهر اصفهان می توان به کلیسای وانک اشاره کرد. این کلیسا حاصل تلاش ارامنه ای است که در دوران شاه عباس صفوی سبب ساخت این مکان شدند. البته این مکان به مرور زمان تغییراتی داشته و به شکل کنونی در گذشته نبوده است. به طوری که ابتدا این مکان صرفاً جایی برای عبادت مسیحیان بود. اما امروزه بعد تاریخی نیز به ابعاد جذابیت این مکان اضافه شده و سبب شده است افراد همیشه برای بازدید از این مکان برنامه ریزی کنند.

محبوبیت کلیسا وانک اصفهان به گونه ای است که بی ربط نیست اگر بگوییم این کلیسا معروف ترین و بزرگ ترین کلیسای ایران به شمار می رود. این کلیسا همچنین به عنوان بزرگترین کلیسای ارامنه اصفهان نیز شناخته می شود. نام شناخته شده این کلیسا در جهان، آمناپرکیچ می باشد که می توان از آن به عنوان یکی از 13 کلیسای اصفهان نام برد که هنوز بر جا مانده اند و حاصل تلاش افراد سازنده در قرن 17 هستند.

اگر به ادبیات ارامنه نگاهی بندازید خواهید دید که “وانک”، معادل واژه صومعه است. این کلیسا هرچه که از تاریخ ساختش می گذشت هم جنبه مذهبی خود را حفظ کرد و هم شکلی اداری و اجتماعی به خود گرفت. به طوری که مرکز بسیاری از رویدادهای اجتماعی تلقی شد. شاید جالب باشد که بدانید کمی پس از گذشت ساخت این کلیسا، اولین ماشین چاپ چه در ایران و چه در خاورمیانه در این کلیسا تاسیس شد.

یکی از مهم ترین مشخصه های کلیسا وانک اصفهان را می توان بهره گیری از آثار برجسته هنری دانست. اگر به بخش های مختلف این بنا نگاهی بندازید خواهید دید که آثار هنرمندان مختلف، چشمان مخاطب را به خود خیره می سازد. این بنا دارای معماری باشکوه و زیبا بوده و از تندیس های زیبا بهره مند می باشد. برخی از بزرگان ارامنه نیز پس از فوت اجسادشان در حیاط این بنا دفن شده اند.

به دلیل اینکه این بنا دارای بخش های مختلفی می باشد، برای بازدید از این بنا باید برنامه ریزی کنید و زمان قابل توجهی را برای بازدید از این مکان اختصاص دهید. تاریخ ثبت کلیسا وانک اصفهان در لیست آثار ملی ایران درست 91 سال پیش یعنی 15 دی ماه 1310 می باشد. اما بد نیست درباره تاریخچه این بنا نیز برای شما توضیحاتی بدهیم. با ما همراه باشید.

کلیسا وانک اصفهان

کلیسا وانک اصفهان

بیشتر بخوانید: انواع تور اصفهان + قیمت ها و شرایط رزرو

کلیسا وانک اصفهان و تاریخچه آن

از زمان های قبل محله جلفا به گونه ای بوده است که ارامنه در آن سکونت داشته اند. درست به همین دلیل است که امروزه شاهد استقرار این بنا یعنی کلیسای وانک در این محله هستیم. همانطور که می دانید در جنگ ایران و عثمانی شاهد عقب نشینی شاه عباس صفوی بودیم. درست در زمان همین بازگشت سپاه ایران از ارمنستان عبور کرد. برای اینکه ارامنه از کشتار در امان باشند شاه عباس دستور داد تا ارامنه به ایران بیایند و اسکان داده شوند.

هنگامی که ارامنه به همراه شاه عباس به اصفهان رسیدند، شاه عباس تصمیم گرفت زمین هایی را در خطه جلفا به ارامنه ای که لشگر صفوی را همراهی کرده بودند اعطا کند. شاید اگر نگاهی به عکس های قدیمی محله جلفا بندازید به تفاوت های زیادی بربخورید. ارامنه، رفته رفته، ساخت و ساز را در این مکان در دستور کار قرار دادند.

به طوری که تاسیسات مختلف را ایجاد کردند و نیز برای به جا آوردن عبادت های مذهبی خود از این مکان استفاده کردند. ارامنه های قدیمی این محله با تلاش خود سرانجام توانستند در قرن 17 میلادی این کلیسا را تاسیس کنند. آن زمان، شهر اصفهان دارای 6 کلیسا بود. اما نکته ناراحت کننده این است که 13 کلیسا فقط از آن دوران باقی مانده است.

قدمت کلیسا وانک اصفهان به سال 1606 می رسد. آن زمان بنا به این شکل نبود. بلکه متشکل از بنای کوچکی در گوشه جنوب غربی این بنا بود که به کلیسای هاکوب یا یعقوب شهرت داشت. تا 50 سال، روحانیون مسیحی، این کلیسا یعنی کلیسای یعقوب را مورد استفاده قرار دادند. به طوری که طیف از کشیش ها و نیز خلیفه ها در این کلیسا تربیت شدند. سپس همین کلیسای یعقوب در ادامه تبدیل به سنگ بنای اصلی همین کلیسای وانک امروزی شد.

ساخت بنای اصلی کلیسا وانک اصفهان حدود 50 سال بعد در 1655 میلادی صورت گرفت. به طوری که ساکنان اصلی جلفا تلاش کردند در آن تاریخ اقدام به شروع ساخت بنای اصلی این کلیسا کنند. بنای مذکور را می توان تقریباً معادل بنای امروزی این کلیسا تلقی کرد. اما ساخت کلیسای جدید 10 سال زمان برد و از 1655 تا 1664 طول کشید.

بیشتر بخوانید: رزرو بهترین هتل های اصفهان برای اقامت و استراحت

سخن پایانی

در این مطلب درباره کلیسای وانک اصفهان برای شما توضیحات کاملی را ارائه کردیم. درباره این موضوع که تاریخچه ساخت این بنا به چه ترتیب بوده است و چه عواملی در ساخت این کلیسا نقش داشتند و این عوامل چگونه خود را به اصفهان رساندند هم برای شما توضیحات کاملی را ارائه کردیم. اگر کمی به ضرب المثل ها و گفته های پرتکرار ایرانی دقت کنید می بینید که در این جملات از اصفهان به عنوان نصف جهان یاد می شود. به جرئت می توان اصفهان را از شهرهای زیبای ایران دانست که برای بازدید از تمامی جاذبه های آن، زمان زیادی نیاز است. امیدواریم با خواندن این مطلب کلیسای وانک را به خوبی شناخته باشید.

آژانس گردشگری تیناسفر همراه شما است تا به اصفهان سفری داشته باشید و با زیباترین مکان های تاریخی و دیدنی آن بیشتر آشنا شوید.