باغ ائل گلی تبریز یا شاه گلی، یکی از قدیمی ترین و زیباترین باغ های شهر تبریز است که به خاطر قدمتش، به یکی از مهم ترین المان های تبریز تبدیل شده است.

مطمئناً افرادی که به این شهر سفر کرده اند این باغ را دیده اند و به افرادی که قصد سفر به تبریز دارند نیز توصیه می شود که بازدید از این باغ را فراموش نکنند.

حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد باغ ائل گلی در تبریز افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: انواع هتل های تبریز که می توانید برای اقامت رزرو کنید

معرفی باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی تبریز که به باغ شاه هم معروف می باشد در قسمت شرقی تبریز و دقیقاً در جنوب جاده اصلی تبریز به تهران قرار دارد. فاصله این باغ با مرکز شهر حدود هفت کیلومتر است و جزو قسمت اصلی شهر تبریز به شمار می رود.

ویژگی که این باغ را از سایر باغ های کشور متمایز کرده، وجود دریاچه ای در وسط آن است که مساحت آن از هر طرف حدود 700 پا می باشد.

بر اساس تاریخی که از بومیان تبریز بر جای مانده است، معتقدند که این دریاچه در سال ۱۷۸۵ میلادی و یا حتی قبل تر از این تاریخ به دستور یکی از پادشاهان زمانه که نامش نامعلوم است، احداث شده است.

زمانی که این استخر را لایروبی می کردند متوجه شدند که این استخر بر روی زمین طبیعی احداث شده و عمق آن در گوشه ها به 3 متر و در نزدیک دهنه یا همان خروجی استخر به 9 متر می رسد.

در اطراف این استخر، 3 اصله نارون قرار دارد. همچنین درختان سنجد نیز در ضلع های غربی و شرقی این استخر کاشته شده اند.

باغ ائل گلی تبریز نیز در ضلع جنوبی این استخر قرار دارد که دارای تراس هایی به سمت بالا است. در دو طرف این باغ، پله هایی است که گردشگران می توانند از این دو مسیر پیاده روی کنند و از سمت استخر به سمت تراس های باغ بروند.

در حال حاضر، این باغ به یکی از مهم ترین تفرجگاه ها و مکان استراحت گردشگران تبدیل شده است. معنی ائل گلی یعنی استخر مردم. گُل یا گول، در زبان ترکی یعنی استخر. البته در گذشته به این تفرجگاه، شاه گلی می گفتند یعنی استخر شاه.

موقعیت مکانی باغ ائل گلی تبریز کجاست؟

باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی تبریز، تقریباً در مرکز شهر و نزدیک به سایر مراکز دیدنی تبریز قرار دارد. نزدیک بودن این تفرجگاه به سایر جاذبه های گردشگری تبریز سبب شد که گردشگران بتوانند در طول یک روز از چندین مکان دیدنی این شهر دیدن کنند. مثلاً شما می توانید بعد از بازدید و تفریح در این باغ به دیدن مقبره الشعرا و سپس بازار قدیمی تبریز بروید.

از آنجایی که این باغ، جزو بخش اصلی شهر محسوب می شود می توان با وسایل نقلیه عمومی و خودروهای شخصی هم، به بازدید این مکان دیدنی رفت.

یکی از مهم ترین و بهترین وسایل نقلیه عمومی، متروی ائل گلی است که نزدیک به ضلع جنوبی پارک است. ایستگاه اتوبوس 101 از دیگر وسایل نقلیه عمومی است که شما را تا نزدیکی این باغ می برد.

اما اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به این باغ بروید می توانید یکی از مسیرهای اتوبان باکری یا خیابان گلستان و یا میدان فردوسی را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید: انواع تور تبریز + شرایط و قیمت ها

پیشینه تاریخی باغ ائل گلی تبریز

ائل گلی که در ابتدا نام او “شاه گلی” بود، استخری بود که در دوره آق قویونلوها ساخته شد و بعدها در دوران صفویه، گسترش یافت. البته پیش از سلسله صفویه، این استخر به عنوان مهم ترین آب انبار برای آبیاری باغ های شرق تبریز شناخته می شد.

با روی کار آمدن سلسله صفویه این استخر دستخوش تغییراتی شد. آن ها شن، نخاله و ماسه های استخر را جمع کردند و در واقع آن را لایروبی کردند و سپس دور تا دور آن دیوار کشیدند.

در آن دوره، این استخر 12 متر عمق داشت. با روی کار آمدن سلسله قاجاریه، باز این استخر مورد توجه قرار گرفت و در اطراف آن مسیرهایی ساخته شد و با درختان بید مجنون و تبریزی تزئین شد تا شبیه یک مکان تفریحی شود.

سپس در دوران پهلوی، این استخر به شهرداری واگذار شد تا این مکان را تبدیل به تفرجگاه کنند. در این دوره بود که مهم ترین تغییر و تحولات در این مکان ایجاد شد.

در حال حاضر ابعاد این استخر 200 در 200 متر و عمق آن بین 3 تا 9 متر است. البته در گذشته هم ابعاد این استخر بزرگتر و هم از عمق بیشتری برخوردار بود. اما با گذشت زمان و ایجاد باغچه هایی در اطراف آن، ابعاد این استخر کوچکتر شد.

ویژگی های باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی تبریز

در ضلع جنوبی استخر، باغ ائل گلی وجود دارد. در وسط این باغ، جوی آبی به عرض 55 سانتی متر است که با ایجاد سنگچین های پله ای در آن، آب جوی به صورت پله پله پایین می آید.

بعد از این جوی ها، دو رشته پله وجود دارد که بین استخر و باغ، ارتباط ایجاد می کند. گفته می شود این باغ، مانند باغ تخت جمشید است، اما مساحت این باغ بسیار بزرگ تر است.

بعد از تمام شدن این پله ها جوی های دیگری هم در باغ وجود دارند. در اطراف جوی ها درختان تبریزی و در تراس باغ، درختان میوه کاشته می شود. در وسط این باغ، عمارتی به نام عمارت شاه گلی وجود دارد.

عمارت ائل گلی در تبریز

در وسط باغ ائل گلی تبریز، عمارتی هشت ضلعی و دو طبقه وجود دارد که به آن عمارت یا کاخ ائل گلی می گویند. در حال حاضر از این عمارت به عنوان رستوران استفاده می شود.

البته باید متذکر شویم ساختار این عمارت، همان ساختار اولیه نیست، چرا که در سال 1346 بنای خشتی این ساختمان تخریب و عمارت جدیدی جایگزین عمارت قبلی شد.

هشتمین پسر عباس میرزا این باغ را گسترش داد و آن را تبدیل به تفرجگاهی برای درباریان قاجار نمود. این بنا دقیقاً در مرکز استخر ائل گلی قرار دارد و به عبارتی یک شبه جزیره می باشد.

امکانات باغ ائل گلی تبریز

بدون شک اغلب گردشگرانی که راهی تبریز می شوند بدون بازدید از این باغ زیبا و مفرح، از این شهر خارج می شوند. این باغ علاوه بر زیبایی حیرت انگیزش، از امکانات تفریحی هم برخوردار است که از جمله آن می توان به قایق سواری در استخر، رستوران گردان، بازدید از باغ وحش ائل گلی و امکانات تفریحی دیگری مثل سورتمه سواری شهربازی اشاره نمود.

همه این مکان های دیدنی را می توانید با تور تبریز تجربه کنید. تیناسفر، مجری برگزاری تورهای ایرانگردی می تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.