راهنمای بازدید از شهر باستانی آسپندوس در آنتالیا: تاریخچه و نکات مهم

اهل سفرهای ماجراجویانه و بازدید از بناهای باستانی هستید؟ آیا می خواهید مکان های قدیمی را که نام آنها را فقط در کتاب ها خوانده اید یا در فیلم های سینمایی تماشا کرده اید از نزدیک ببینید؟…

اگر اینچنین است، شما برای یک تور مجازی تماشای بنای تاریخی و باستانی آسپندوس در آنتالیا دعوت می کنیم! اینجا مکانی است که در هر فصل سال، شکوه و عظمت خود را به نمایش می گذارد و چشم هر بیننده را به خود خیره می سازد!

شهر باستانی آسپندوس، یادگاری از دوران امپراطوری روم!

آسپندوس، یک مکان باستانی مشهور درحوزه دریای مدیترانه در ترکیه است؛ این مکان، یک آمفی تئاتر محافظت شده است و امروزه در شرایط تقریباً عالی به سر می برد. شهر باستانی آسپندوس، اوج امپراتوری روم، با شگفتی های مهندسی که برای چندین دهه، میلیون ها بازدید کننده را متحیر کرده است، را منعکس می کند.

داستان آسپندوس به افسانه تروی بر می گردد. منابع و یافته های باستان شناسی، بنیانگذاران آسپندوس را پناهندگانی می دانند که از ویرانی جنگ تروی گریخته اند؛ همانطور که هومر، شاعر و داستان سرای معروف یونانی، توصیف کرده است.

در این مقاله، تمام اطلاعات مهمی را که برای بازدید از شهر باستانی آسپندوس در آنتالیا نیاز دارید، بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: شرایط رزرو تور آنتالیا + قیمت و معرفی هتل ها

در آسپندوس از کجاها می توانید دیدن کنید؟

1-بازدید از آمفی تئاتر رومی آسپندوس در آنتالیا

این آمفی تئاتر یکی از بهترین مکان هایی است که می توانید فضای دوران باستان را در آن احساس کنید. معماری آن که توسط صحنه و ردیف های صندلی احاطه شده است، هنوز سالم مانده؛ این معماری تماشایی، از چندین جهات، بسیار چشمگیر است.

در شهر باستانی آسپندوس، لحظات به یاد ماندنی را از بازدید برای خود ثبت خواهید کرد. فقط به این فکر کنید که مردم 2000 سال پیش، روی همین صندلی ها می نشسته اند! اگر قوه تخیل تان قوی باشد، حتی ممکن است صدای تشویق آنها را بشنوید …!

2-قنات ها در آسپندوس

بازدید از شهر باستانی آسپندوس بدون دیدن بقایای به جای مانده از قنات های باستانی کامل نمی شود. ستون‌ها و طاق‌ها تا حدودی پشت تپه کوچکی قرار دارند. این سازه بخشی از کانال آبی به طول 25 کیلومتر بوده که آب شهر آسپندوس را تامین می کرد. به عبارت دیگر، این شگفتی مهندسی به آسپندوس، حیات می بخشید.

3-آکروپلیس آسپندوس

درست روبه‌رو، در شمال آمفی تئاتر، خرابه‌های استادیوم وجود دارد. وقتی مسیر بالا رفتن از تپه کوچک را طی می کنید، به آکروپولیس آسپندوس می رسید. در اینجا می توانید بقایای دیگر سازه های مهم در شهر باستانی آسپندوس، مانند بازیلیکا، آگورا، بازار و بلوتریون (سِنای شهر) را از نزدیک تماشا کنید.

آسپندوس در آنتالیا

آسپندوس در آنتالیا

بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از مکان های دیدنی آنتالیا که نباید از دست بدهید!

تاریخچه شهر باستانی آسپندوس آنتالیا

اعتقاد بر این است که آسپندوس در طول امپراتوری روم، توسط بازماندگان شهر افسانه ای تروی پدیدار شده است. موپسوس (Mopsos)، رهبر گروهی بود که به این منطقه می آمدند. این منطقه در آن زمان پامفیلیا (Pamphylia) نام داشت.

تئاتر و قنات، بخشی از یک داستان افسانه ای درباره پادشاه آسپندوس در آن زمان بود. داستان از این قرار است که دو برادر، خواستگار شاهزاده خانم بودند. پادشاه وعده داد، کسی که بتواند مفیدترین کار را برای شهرش انجام بدهد، با دختر عزیزش ازدواج خواهد کرد. در یک رقابت سخت، یکی از برادران، آمفی تئاتر و دیگری قنات ها را ساخت.

با وجود اینکه آب برای شهر، ضروری‌تر بود، در هنگام افتتاح پروژه آمفی تئاتر، پادشاه که در ردیف بالا نشسته بود، به وضوح صدای معمار را از صحنه شنید که زمزمه می‌کرد؛ “من لیاقت دخترت را دارم!”

با تسلط رومیان به سواحل مدیترانه، اهمیت پامفیلیا افزایش یافت. در طول قرن دوم و سوم، آسیای صغیر به یکی از مرفه ترین بخش های جهان تبدیل شد. شکوه شهر باستانی آسپندوس، از این دوران طلایی، هنوز در این آمفی تئاتر خیره کننده قابل مشاهده است!

کتیبه های روی سازه آسپندوس به ما نشان می دهد، که اینجا توسط معمار زنون (Zenon)، بین سال های 138 تا 164 طراحی و ساخته شده است. ظرفیت تماشاچیان آن بین 12000 تا 15000 تخمین زده می شود. یکی از عوامل اصلی که آن را هنوز در وضعیت خوب و سالم نگه داشته است این است که پس از سقوط امپراتوری همچنان مورد استفاده قرار می گرفت. شهر باستانی آسپندوس در قرون وسطی چندین بار مرمت شد و برای مقاصد مختلف مانند شاه نشین یا کاروان سرا مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: دروازه هادریان آنتالیا، بنایی به قدمت تاریخ

ورودی، بلیط و تورهای بازدید از شهر آسپندوس

زمان بازدید از آسپندوس:

زمان بازدید از آسپندوس بر اساس فصل تعیین می شود. در تابستان: 08:00 – 18:45 / در زمستان: 10:00 – 16:00

بلیط ورودی:

برای ورود به آسپندوس هزینه ورودی دریافت می شود.

تورهای روزانه:

می توانید تورهای روزانه را که به طور منظم از آنتالیا حرکت می کنند، رزرو کنید.

آسپندوس در آنتالیا

آسپندوس در آنتالیا

چگونه به شهر باستانی آسپندوس برسیم؟

آسپندوس در روستای بلکیس (Belkıs)، در نزدیکی شهری به نام سریک (Serik) قرار دارد. از مرکز شهر آنتالیا کمتر از 50 کیلومتر فاصله دارد؛ برای رسیدن به این قسمت باید به سمت شرق حرکت کنید. بنابراین با ماشین حدود 35-40 دقیقه طول می کشد تا به این شهر تاریخی برسید. البته می توانید به راحتی در آنتالیا یک ماشین اجاره کنید.

از ترمینال آنتالیا  نیز می توانید ابتدا با اتوبوس به سریک بروید. و سپس، مینی‌بوس‌هایی را خواهید دید که برای رسیدن به آسپندوس به سمت بلکیس حرکت می‌کنند.

سوالات متداول درباره بازدید از آسپندوس

1-بهترین زمان برای دیدن آسپندوس چه زمانی است؟

ساعات صبح و عصر بهترین زمان برای بازدید از این شهر تاریخی است. در فصل های شلوغ تر، سعی کنید از بازدید در ساعات ظهر خودداری کنید؛ زیرا در سالن تئاتر و اطراف خرابه ها، سایه زیادی وجود ندارد.

2-آیا آسپندوس ارزش بازدید دارد؟

اگر به دوران باستان و تاریخ علاقه دارید، وقتی در آنتالیا هستید قطعا ارزش دیدن دارد.

3-آیا تورهای روزانه از آنتالیا برای بازدید از آسپندوس وجود دارد؟

بله.تورهای روزانه از آنتالیا وجود دارد. می توانید آنها را از وبسایت های گردشگری در آنتالیا رزرو کنید.