سوغاتی های معروف کرمان به قدری متنوع و جذاب هستند که همه مسافران تور کرمان، بدون شک دست پر از فروشگاه های سوغاتی و بازارهای کرمان بیرون می آیند. شهر کرمان علاوه بر خوراکی های معروف و لذیذ دارای صنایع دستی بسیار مشهوری است.

در این مطلب ابتدا برای شما صنایع دستی مشهور کرمان را شرح خواهیم داد و در نهایت به سراغ خوراکی های معروف در کرمان خواهیم رفت. اگر قصد سفر به کرمان را دارید و می خواهید درباره سوغاتی های معروف آن بدانید و برای خرید سوغاتی، بودجه ای آماده کرده اید، بدانید بهترین جا را برای شناخت سوغاتی های معروف کرمان ر انتخاب کرده اید.

بیشتر بخوانید: انواع تور کرمان + شرایط رزرو و قیمت ها

معروف ترین صنایع دستی کرمان

طبق روال دیگر مقالات گردشگری ترجیح می دهیم در ابتدا به سراغ صنایع دستی کرمان برویم. برخی از سوغاتی های معروف کرمان در حوزه صنایع دستی در لیست زیر ذکر شده اند: ظروف مسی- آجیده دوزی- گبردوزی- گلیم شیریکی.

بیایید تا درباره هریک از موارد فوق گپی بزنیم.

1-ظروف مسی کرمان:

یکی از سوغاتی های معروف کرمان که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند، ظرف های ساخته از مس می باشند. اشیای تزئینی و یا ظروف مسی ساخت کرمان توسط هنرمندان خوش ذوق این شهر تولید شده و می توانند به عنوان یک سوغاتی ماندگار برای شما باشند.

تنوعی از ظروف مشهور را می توان در میان صنایع دستی کرمان یافت. برای نمونه می توان به دیس، انواع دیگ و کفگیر و یا بشقاب های بسیار زیبا اشاره کرد.

2-آجیده دوزی کرمان:

ممکن است این حرفه را با نام های دیگری نیز شنیده باشید. برای نمونه می توان به پنبه دوزی و یا لایه دوزی اشاره کرد. حرفه آجیده دوزی به عنوان یکی از حرفه های رودوزی سنتی دارای سابقه ای بسیار طولانی در کشور می باشد.

آجیده دوزی، حرفه ای است که در آن لایه ای پنبه ای توسط لایه های پارچه ای در بر گرفته شده و سپس دوخت لایه های پنبه ای و پارچه ای سبب می شود تا طرح ها و نقش های برجسته ایجاد شود.

3-گبردوزی کرمان:

گبردوزی یکی از قدیمی ترین حرفه های مربوط به شهر کرمان می باشد. این صنایع دستی از سوغاتی های معروف کرمان محسوب می شود. سابقه این حرفه آنقدر زیاد است که حتی گفته می شود ریشه در دوران زرتشتیان دارد.

به همین دلیل برخی این حرفه را زرتشتی دوزی نیز می نامند. گبردوزی تا همین الان یکی از معروف ترین حرفه های مربوط به حوزه دستی استان کرمان به شمار می رود. در این حرفه از رنگ های روشن مانند قرمز و نیز سرخ و سفید برای تولید محصول استفاده می شود.

4-گلیم شیریکی:

به عنوان اخرین مورد از سوغاتی های معروف کرمان، در بخش صنایع دستی می خواهیم درباره گلیم شیریکی برای شما سخن بگوییم. این محصول از تولیدات روستای دارستان به شمار می رود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که این روستا در سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان دهکده جهانی گلیم شهرت پیدا کرده است. اگر قصد سفر به کرمان دارید توصیه می کنیم حتماً سری به بازارهای صنایع دستی این شهر بزنید تا خودتان این محصولات زیبا را از نزدیک ببینید.

سوغاتی های معروف کرمان

سوغاتی های معروف کرمان

معروف ترین خوراکی های شهر کرمان

نوبت به بررسی معروف ترین سوغاتی های کرمان در بخش خوراکی می رسد. شناخته شده ترین خوراکی های شهر کرمان به شرح زیر می باشند: کماچ سهن- کلمپه- قطاب- قوتو.

برویم و ببینیم هرکدام از موارد بالا چیست و آیا تمام آنها در خود شهر کرمان پخت می شوند یا خیر.

1-کماچ سهن:

کماچ سهن، اولین خوراکی خوشمزه ای است که از سوغاتی های معروف کرمان می باشد و ما قصد صحبت درباره آن را داریم. ماده اصلی این شیرینی خوشمزه جوانه گندم می باشد و برای تهیه این شیرینی باید جوانه گندم به صورت اصولی خیسانده شود.

دیگر موادی که در کنار جوانه گندم برای این شیرینی استفاده می شوند عبارتند از: زیره که محصول خود کرمان است و البته دارچین. خمیر این شیرینی از جوانه گندم تهیه شده که پس از افزودن مواد مذکور به آن به دو قسمت تقسیم می شود. قسمتی خرما و پسته و قسمتی دیگر خرما و گردو را دریافت می کنند.

2-کلمپه کرمان:

پخت این کلوچه بسیار خوشمزه را باید به مناطقی مانند شهر بم نسبت داد. برای پخت این شیرینی ابتدا به کمک هل و گلاب خمیر آن عطر دلنشینی به خود می گیرد و در نهایت درون آن با مخلوط خرما و گردو پر می شود.

ریختن پودر پسته و یا کنجد نیز آخرین مرحله ای است که باید در تولید این کلوچه لذیذ عملی شود. از آنجایی که امکان تولید این شیرینی به کمک قالب های مختلف فراهم است می توان آن را به شکل های مختلفی پخت.

3-قطاب کرمان:

شهرت قطاب به گونه ای است که نمی توان نقطه ای از ایران را یافت که نام این خوراکی لذیذ کرمانی ها را نشنیده باشند. در تولید این شیرینی از بادام به عنوان پایه اصلی شیرینی استفاده می شود و موادی مانند خاک قند نیز در تولید این شیرینی به کار گرفته می شوند.

جالب اینجاست که قطاب در یزد نیز پخته می شود. برای همین برای خرید این شیرینی دوست داشتنی باید دقت کنید که نوع کرمانی آن را بخرید.

نکته ای که احتمال می دهیم برای شما جالب باشد این است که قدمت این شیرینی بسیار زیاد است و پخت این شیرینی به دوران هخامنشیان بر می گردد. شیرینی لذیذی که محتوای گردویی و یا پسته ای اش در کنار تزئینش از خاک قند دل هر کسی را خواهد برد. این شیرینی نیز یکی از سوغاتی های معروف کرمان است.

4-قوتو کرمان:

قوتو، یکی از سوغاتی های معروف کرمان، نام شیرینی است که علاوه بر کرمان ممکن است به هنگام سفر به یزد هم نام آن را بشنوید. اما این خوراکی دارای ریشه کرمانی می باشد. این خوراکی بسیار مقوی بوده به گونه ای که بسیاری از ورزشکاران هم برای تامین انرژی فعالیت های ورزشی آن را مصرف می کنند.

این شیرینی در نتیجه مخلوط شدن انواع مغزهای مقوی مانند پسته و گردو و نیز گیاهان دارویی بوجود می آید. پس از مخلوط شدن این مواد مخلوط را آسیاب کرده و شکلی منسجم به آن می دهند. به گونه ای که از آن پس می توان این خوراکی را شیرینی نامید. استفاده از این شیرینی هم به تنهایی ممکن است و هم می توان آن را در نوشیدنی هایی مانند شیر و یا آب حل کرد.

با این توضیحات می توانید به بازارهای مختلف شهر کرمان بروید و خرید سوغاتی های معروف کرمان را به بهترین شکل انجام دهید.

تیناسفر، آژانس مسافرتی معتبر است که انواع تورهای ایرانگردی را برای شما ترتیب می دهد. تور کرمان را از این مجموعه گردشگری بخواهید.