سفر به دنیای خوشمزه ­ها با خوردن غذاهای محلی در کیش!

جزیره زیبای کیش، یکی از بهترین و هیجان انگیزترین نقاط کشور برای سفر کردن است. یکی از جذاب ‌ترین بخش ‌های سفر به کیش، آشنایی و خوردن غذاهای محلی آن است. امروزه رستوران ‌های مدرن و لاکچری زیادی در جزیره کیش، آغاز به کار کرده اند اما هنوز نتوانسته اند جایگزین رستوران‌های سنتی با غذاهای محلی شوند. غذاهای محلی هر منطقه، نشان از آداب و رسوم و فرهنگ آن دارد. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، حتماً غذاهای محلی کیش را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: انواع تور کیش + معرفی هتل ها و شرایط رزرو

معرفی 14 تا از عالی ترین غذاهای محلی جزیره کیش

غذاهای محلی کیش

غذاهای محلی کیش

یکی از تجربه‌های لذت بخش هر سفر، آشنایی و خوردن غذاهای محلی هر منطقه است. مردم جزیره کیش، علی رغم مدرن سازی رستوران‌ها، هنوز هم به غذاهای محلی خویش پایبند هستند. پایه اصلی غذاهای محلی کیش، ماهی و میگو است که با انواع ادویه‌ و مواد مختلف دیگر ترکیب شده و طعم‌های بی نظیری را رقم می زند. در ادامه به معرفی بهترین غذاهای محلی در کیش می پردازیم.

1-قلیه ماهی

یکی از معروف ترین غذاهای محلی منطقه جنوب، قلیه ماهی است. این غذا از ترکیب ماهی به همراه سبزیجات معطر و چاشنی‌ های مخصوص جنوبی مانند تمبر هندی تهیه می شود. قلیه ماهی معمولاً به همراه برنج و سبزی ­های محلی در کیش سرو می شود.

2-سمک مشوی

سمک مشوی از دیگر غذاهای محلی این جزیره است. ماده اصلی این غذا، همانند دیگر غذاهای محلی کیش، ماهی تازه است که به همراه ادویه‌ های تند عربی، به صورت کبابی تهیه می شود. اگر به خوردن غذاهای تند علاقه دارید، حتماً این غذای فوق العاده را امتحان کنید.

3-مضروبه

مضروبه یکی دیگر از غذاهای محلی و لذیذ جزیره کیش است. در پخت این غذا از گوشت انواع ماهی استفاده می شود که با ادویه‌ های تند جنوبی؛ مخصوصاً سیر، ترکیب می شوند. خوردن مضروبه به همراه سیر ترشی، طعمی فوق العاده بی نظیر را رقم می زند.

4-قلیه میگو

قلیه میگو نیز از دیگر غذاهای محلی کیش، جزو غذاهای دریایی و محلی این منطقه است که از ترکیب میگو با سبزیجات معطر حاصل می شود. سبزی‌ های استفاده شده در پخت قلیه میگو، مشابه با سبزی ‌های به کار رفته در قورمه سبزی است. معمولاً قلیه میگو را به همراه ترشی آلوچه یا ترشی تمبر هندی سرو می کنند.

5-مارگوگ

این غذای اصیل، نوعی خورشت محلی است که پایه عربی دارد. در پخت این غذا برخلاف دیگر غذاهای محلی کیش، از گوشت بره به همراه ادویه‌های مخصوص، بادمجان، سیب زمینی، فلفل سبز تند و سیر استفاده می شود.

6-کله کندی

کله کندی از غذاهای دریایی و معروف جزیره کیش است. علت نام گذاری این غذا، کندن سر ماهی و استفاده از فیله آن است. در پخت این غذا از ماهی عومه یا ماهی ساردین پهلو طلایی، استفاده می کنند. برای تهیه این غذا، بعد از بریدن سر ماهی، آن را به همراه روغن‌ های محلی، پیاز داغ و ادویه ‌های تند جنوبی سرخ می کنند.

بیشتر بخوانید: معروف ترین و بهترین هتل های کیش برای اقامت

7-حمسه الخرت

حمسه الخرت از معروف ترین غذاهای محلی کیش است. این غذا از گوشت صدف مروارید که به آن محار نیز گفته می شود، تهیه می گردد. گوشت صدف در ایران بسیار کمیاب است؛ به همین دلیل در تمامی رستوران­ های محلی سرو نمی شود. قیمت این غذا نیز در مقایسه با سایر غذاهای سنتی کیش، بالا است. حمسه الخرت به همراه برنج یا نان سرو می شود.

8-برنج مجبوس

برنج مجبوس یکی از لذیذترین غذاهای موجود در فهرست غذاهای محلی این جزیره است. این غذا از ترکیب برنج، گوشت (گوسفند، ماهی یا مرغ)، دانه‌های گشنیز، میخک، گوجه فرنگی، چوب دارچین، هل و زردچوبه تهیه می شود.

9-هریسه جنوبی

از دیگر غذاهای محلی کیش، هریسه است که در واقع نوعی حلیم سنتی محسوب می شود. برای پخت این غذا، گندم را خیس کرده و به همراه گوشت می پزند و آن را مرتب هم می زنند تا کاملاً له شود. در مراحل پایانی پخت به آن کره محلی نیز اضافه می کنند.

10-کوکو ماهی

کوکو ماهی یکی از لذیذترین غذاهای محلی کیش است که به همراه نان و سبزی تازه سرو می شود. در پخت این غذا از گوشت ماهی کباب شده، سیب زمینی، جعفری، تخم مرغ و انواع ادویه جات محلی استفاده می شود. همانطور که ملاحظه کردید، پخت این غذا شباهت بسیار زیادی به انواع کتلت و کوکو دارد.

11-یریش

این غذا از ترکیب بلغور گندم، پیاز و ادویه تهیه شده و یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی کیش است. برای پختن این غذا در ابتدا، بلغور گندم را با پیاز و ادویه تفت می دهند؛ سپس کمی روغن به آن اضافه می کنند.

12-پودنی

یکی از شگفت انگیزترین غذاهای سنتی که تنها در منطقه کیش طبخ می شود، پودنی است. این غذای دریایی با گوشت کوسه تهیه شده و همراه با برنج سرو می شود. برای پخت این غذا در ابتدا گوشت کوسه را با آبلیمو و زردچوبه آبپز می کنند؛ سپس گوشت را فشار می دهند تا آب آن خارج شود. در مرحله آخر گوشت را به همراه سبزیجات و ادویه‌های تند سرخ می کنند.

13-برنج شکری

برنج شکری یا محمر از غذاهای شیرین و محلی کیش است. در پخت این غذا، همانطور که از نام آن مشخص است، برنج را به همراه مقدار زیادی شکر می پزند و به همراه ماهی سرو می کنند.

14-فلافل و سمبوسه

فلافل و سمبوسه از معروف ترین غذاهای منطقه کیش هستند و محبوبیت فراوانی در میان گردشگران دارند. در پخت این غذا از انواع گوشت ماهی، مرغ، گوشت کوسه یا گوشت قرمز استفاده می شود.

سخن پایانی

یکی از جذابیت‌های مسافرت به مناطق جنوبی، خوردن غذاهای لذیذ و بی نظیر این منطقه است. جزیره کیش از جاذبه‌های مهم گردشگری کشور بوده که در تمامی فصول سال، میزبان توریست‌هایی از نقاط مختلف کشور است.

غذاهای سنتی، نشان از آداب و رسوم هر منطقه دارد؛ بنابراین اگر قصد سفر به این جزیره را دارید، حتماً غذاهای سنتی آن را امتحان کنید و از طعم عالی آن‌ها لذت ببرید. خوردن غذاهای سنتی کیش، خاطره این سفر را تا آخر عمر برای شما جاودان می کند.

لذت سفر به کیش را با تورهای مسافرتی تینا سفر تجربه کنید………