سفر با قطار، یک تجربه هیجان انگیز برای تماشای مناظر متنوع و کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی افراد بومی – محلی است. همچنین این نوع سفر کردن می تواند به شما کمک کند تا مقداری پول نیز پس انداز کنید. اما آیا می دانید که چگونه با قطار ایمن سفر کنید؟ برای به حداقل رساندن خطر آسیب دیدگی و سرقت، در ادامه به ده نکته ایمنی سفر با قطار اشاره می کنیم. نکات خوبی را برایتان آماده کرده ایم تا بتوانید در سفرهای زمینی خود با قطار، به کار ببرید و از همه لحظات خود نهایت استفاده را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تور زمینی مشهد با قطار + قیمت ها و رزرو هتل

10 نکته مهم در سفر با قطار که همه مسافران باید بدانند

نکات مهم در سفر با قطار

نکات مهم در سفر با قطار

1-چمدان ها را با دقت آماده کنید و درب آنها را محکم ببندید

اولین نکات مهم در سفر با قطار، آماده کردن وسایل است. قبل از سفر با قطار، باید چمدان خود را مرتب کرده و درب آن را ببندید تا بتوانید به راحتی آن را حمل و بلند کنید. گاهی اوقات، فاصله بین ورودی ایستگاه و قطار، بسیار دور است، بنابراین اگر چمدان سنگین دارید ممکن است خسته کننده باشد.

2-یک کلید برای بستن درب چمدان تهیه کنید

فراموش نکنید که برای چمدان خود یک کلید بخرید. اگر با قطار به یک سفر طولانی می‌روید، بند‌های محکم بخرید تا کیفتان را به یک قفسه یا پایه بلند در کابین خود ببندید. این کار به کاهش خطر سرقت چمدان کمک می کند.

3-یک کیف شخصی به همراه داشته باشید

تمام وسایل با ارزش خود از جمله پول نقد، بلیط، پاسپورت و کارت اعتباری را در یک کیف شخصی قرار دهید و همیشه آن را با خود حمل کنید. بلیط قطار و لوازم مورد نیاز خود را در یک مکان در دسترس نگهداری کنید.

4-از تعویض قطار در شب خودداری کنید

در صورت امکان از تعویض قطار توریستی در شب خودداری کنید. لطفاً ایستگاه‌های قطاری که می‌خواهید از آنها بازدید کنید را از قبل بررسی کنید تا ببینید قطار چقدر دیر می‌آید و چقدر امن است. هرگز چمدان خود را در وسط ایستگاه برای یافتن برخی وسایل مورد نیازتان جستجو نکنید. اگر مجبورید چند ساعت در ایستگاه منتظر بمانید، به دنبال مکانی آرام برای نشستن باشید؛ بهتر است این مکان در نزدیکی سایر مسافران باشد.

5-حواستان به چمدان ها و کیف هایتان باشد

نه تنها در شب، بلکه هنگام صبح، همچنان این احتمال وجود دارد که دزدان کیف و چمدان ها، شما را در ایستگاه قطار زیر نظر بگیرند. بنابراین، چشم خود را از چمدان ها برندارید و مراقب افرادی باشید که به شما نزدیک می شوند. وقتی منتظر قطار هستید، در خط تعیین شده بایستید و همیشه چمدان خود را نزدیکتان نگه دارید. از انداختن کوله پشتی یا چمدان ها روی شانه های خود خودداری کنید، زیرا در صورت غافلگیر شدن ممکن است، جیب برها کیفتان را غارت کنند. همیشه هنگام رفتن به دستشویی، چمدان خود را قفل کنید و چیزهای مهم را با خود ببرید.

6-هرگز از مسیر ریل ها عبور نکنید

برای رسیدن به سکوی قطار، هرگز نباید از ریل عبور کنید. از جاده ها و پله های تعیین شده استفاده کنید. این یکی از اصلی ترین نکات مهم در سفر با قطار است.

7-کمی زودتر سوار قطار شوید

شما باید هر چه زودتر سوار قطار شوید و چمدان خود را در معرض دید قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که روی صندلی مناسب در کابین خود نشسته اید. اگر از این بابت، شک دارید، دوباره  بپرسید.

8-به اطلاعیه های منتشر شده در ایستگاه قطار، دقیق گوش کنید

گوش دادن به اطلاعیه ها ضروری است! معمولاً کارکنان ایستگاه قبل از نمایش آنها در تابلوی اعلانات، تغییر زمان رسیدن قطار را از طریق بلندگوها اطلاع می دهند. اگر می بینید که همه مسافران بلند شدند و به ایستگاه دیگری رفتند، با دقت دلیلش را بپرسید و آنها را دنبال کنید.

9-به غریبه ها اعتماد نکنید

اگر با افراد غریبه زیادی در یک کابین هستید، سرتان را روی چمدان مهم بگذارید یا آن را به خود نزدیک نگه دارید. از پذیرفتن غذا یا نوشیدنی از افرادی که نمی شناسید، خودداری کنید.

10-مراقب باشید

هنگام تردد بین واگن ها، بسیار مراقب باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های اصفهان برای رزرو

بهترین موقع برای سفر با قطار چه زمانی است؟

نکات مهم در سفر با قطار

سفر با قطار

در صورت امکان، سعی کنید از رزرو قطار در ساعات شلوغی رفت و آمد خودداری کنید. سفر در آخر هفته یا ایام تعطیلات یا جشن ها، با قطار بسیار شلوغ است. همچنین تورهای گردشگری نیز در این روزها شلوغ و پرازدحام هستند. قیمت بلیط قطار در ایام پیک شلوغی، گران تر است. شما می توانید سفر ارزان با قطار را در پاییز یا زمستان تجربه کنید.

در کشورهای غربی، عصر جمعه، بعدازظهر یکشنبه و تعطیلات رسمی زمان مناسبی برای سفر نیست. خدمات اغلب در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی کاهش می یابد یا اصلاً وجود ندارد.

برخی از خطوط، به ویژه خطوط پرسرعت قطار، اغلب توسط “مسافران در آخر هفته” استفاده می شوند و بنابراین در غروب جمعه و عصر یکشنبه، با ازدحام جمعیت روبرو هستند، اما تقریباً بقیه روزهای هفته خالی می شوند.

گاهی اوقات پیشنهادهای متنوعی برای خرید بلیط قطار با تخفیف وجود دارد یا برای روزها، زمان‌های سال یا ساعات خاصی از روز تخفیف‌های ویژه اعمال می‌شود. اگر چنین است، معمولاً عاقلانه‌تر است که در زمان‌های خلوت تر سفر کنید، یا اگر انعطاف‌پذیر هستید، از قبل برای این سفر برنامه‌ریزی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های مشهد برای رزرو

در سفر با قطار، مراقب غذا خوردن تان باشید

غذا خوردن در قطار

غذا خوردن در قطار

تقریباً همه سرویس های قطار مسافرتی به شما این امکان را می‌دهند که غذای خود را همراهتان بیاورید و در مسیر بخورید. اگر برایتان مسئله ای نیست، می توانید از بخش رستوران قطار، غذای دلخواهتان را سفارش بدهید.

در برخی از کشورهای در حال توسعه، افراد ممکن است تنها با هدف فروش مواد غذایی وارد قطار شوند. همچنین آنها سعی می کنند از طریق پنجره ها یا روی سکو، در طول توقف کوتاه قطار، خوراکی ها و غذاهای متنوع را بفروشند. این روش تهیه غذا اگرچه ارزان است، اما خطر اسهال را برای مسافران به دنبال دارد.

در اکثر قطارهای مسافت طولانی، رستوران داخل قطار، غذاهای باکیفیت و بسته بندی شده را ارائه می دهد که بهداشتی هستند و می تواند در تمام شب در دسترس مسافران قرار بگیرد. در برخی از قطارها با سرویس اختصاصی، یا قطارهای درجه 1، می‌توانید غذا را در کابین خود سرو کنید. این نکات مهم در سفر با قطار را رعایت کنید تا در طول سفر در سلامت کامل باشید.

سرعت سفر با قطار

قطارها با سرعت های بسیار متفاوت حرکت می کنند. قطارهای پرسرعت، سرعتی در حدود 300 کیلومتر در ساعت در خطوط اختصاصی دارند و مسیر ریلی را به سریع‌ترین سفر برای مسافت‌های نسبتاً طولانی تبدیل می‌کنند. اگر زیرساخت‌ها اجازه دهند، در واقع قطارها می‌توانند سرعت‌های بالاتری هم داشته باشند، اما مسائل اقتصادی، معمولاً سرعت را روی 320 کیلومتر در ساعت (200 مایل در ساعت) یا کمتر از آن نگه می‌دارند.

قطارهای معمولی ممکن است در کشورهایی با زیرساخت مناسب با سرعت 150 تا 250 کیلومتر در ساعت حرکت کنند؛ یا در کشورهای دیگر به میزان قابل توجهی، کندتر باشند. یک کشور ممکن است هم خطوط مدرن، سریع و هم خطوط قدیمی تر و کندتر را داشته باشد. محدودیت سرعت عمومی برای قطارهای غیر سریع، 79 مایل در ساعت در ایالات متحده، 160 کیلومتر در ساعت (99 مایل در ساعت) در بسیاری از کشورهای اروپایی و فقط حدود 200 کیلومتر در ساعت (برای مسیرهای مجهز) در بریتانیا است.

سفر هوایی بهتر است یا سفر زمینی با قطار؟

قطارها معمولاً، سریع تر از اتوبوس هستند. هنگام مقایسه سرعت سفر هوایی با سفر زمینی با قطار، به خاطر داشته باشید که رسیدن به فرودگاه یا حرکت از فرودگاه به هتل مقصد، در زمان سفر شما محاسبه می شود. در اکثر شهرها، بیشتر فرودگاه‌ها خارج از مراکز شهری هستند و به طور متوسط، حدود 1 ساعت طول می کشد تا از آنجا به مقصدتان در شهر برسید.

قطار، سریع تر از هواپیما نیست اما شیرینی های خاصی را در سفر برایتان فرآهم می آورد. شما می توانید انواع تورهای زمینی با قطار را بنابر سلیقه خود در آژانس مسافرتی تیناسفر رزرو کنید. این مجموعه، بهترین تورهای ایرانگردی را ارائه می دهد و سفر امن شما را تضمین می کند.