معرفی غار نمکدان و غار خربس در قشم

فکر رفتن به یک غار زیبا با بسیاری از مکان‌های مرموز و شگفت ‌انگیز برای فرار از زندگی پرتنش امروزی، بدون شک ایده وسوسه‌کننده‌ای است. از طرفی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های طبیعی و دیدنی، غارها هستند که با دنیای ناشناخته و سرشار از رمز و راز خود افراد زیادی را جذب خودکرده ‌اند. با این ‌حال، جزیره زیبای قشم در دل آب‌های نیلگون خلیج ‌فارس، جزیره مملو از آثار زیبای طبیعی و تاریخی است که توجه افراد مختلفی را به خود جلب می‌کند. قصد داریم در ادامه مقاله به دو مورد از این شگفتی‌های جذاب بپردازیم.

هر آنچه از غار نمکدان باید بدانیم

غار نمکدان یکی از عجایب هفتگانه قشم به شمار می‌رود که با نام‌های غار نمکی 3N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه نیز شناخته می‌شود. این غار یکی از پربازدید‌ترین مکان‌های دیدنی قشم به شمار می‌آید. غار نمک در 90 کیلومتری شهر قشم واقع‌شده است. قدمت آن به قبل از دوره کامبرین یعنی حدود 570 میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

غار نمکدان با طول حدود 6400 متر طولانی‌ترین غار نمکی جهان است علت اصلی شهرت جهانی این غار این است که هیچ کجای جهان هنوز غار نمکی که به این اندازه طویل باشد، کشف نشده است. در واقع این غار یکی از چندین غار نمکی است که در کوه نمکدان مخروطی شکل‌گرفته است. این کوه 340 متر ارتفاع دارد و رگه‌های سفید نمک روی بدنه کوه منظره زیبایی خیره‌کننده‌ای را از دور ایجاد می‌کند.

لایه‌های رسوبی رنگارنگ و دیوارهای سفید غار مناظر چشم‌نوازی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است. داخل گنبد، دالان‌های نمکی با ارتفاع 20 متر تشکیل‌شده است. این غار با قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها دیدنی و دیگر سازه‌های جذاب نمکی از دیدنی‌ترین غارهای موجود هستند.

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

تصوری از غار نمکدان

لازم به ذکر است که غار نمک هرمزگان در فاصله 2 کیلومتری از ساحل جاده هم‌جوار خود قرار گرفته است. بازدید از غار نمکدان شامل سه بخش می‌شود؛ اولین دالان غار، ساده است و می‌توان در آن راه رفت. گردشگران عمومی از این دالان بازدید می‌کنند. دالان دوم، مسیری دارد که باید به ‌صورت سینه ‌خیز از آن عبور کرد و دالان سوم که به غارنوردان اختصاص دارد.

جریانی از آب‌های دائمی در بخش داخلی کوه، پس از ترکیب با نمک‌های اطراف به‌ شکل چشمه از غار خارج می‌شود و در دامنه کوه نمکدان حوضچه ‌ای طبیعی را به وجود می‌آورد؛ که به دلیل نمک آلود بودن این آب، حوضچه نیز رنگی سفید به خود گرفته است. ناگفته نماند که چشمه مذکور در تمام طول سال جریان دارد.

بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و قندیل‌های بلورین با اشکال مختلف آن را پوشانده‌اند. هوای مرطوب و نفوذ آب به‌ داخل غار باعث شده است که قطرات آب ‌نمک اشباع ‌شده، روی قندیل‌های این غار جریان یابند. همین موضوع عامل تغییر شکل قندیل‌ها و ایجاد قندیل‌های جدید در آن می‌شود.

نمک غار نمکدان قشم، طبی بوده و مصارف درمانی مختلفی دارد. ترکیبات نمک سرشار از منیزیم است. به‌علاوه گذراندن وقت در غار برای بیماران تنفسی مفید است و به بهبودی بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع تور قشم با بهترین قیمت در تیناسفر

غار شگف انگیز خربس

از دیگر مکان‌های دیدنی قشم می‌توان به غار خربس اشاره کرد. این مکان، آبستن گذشته‌ای پررمز و رازآلود است! گذشته ‌ای که هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان درباره آن نظر داد. این غار در ابتدا در زمان قوم مادها، کهن‌ترین قبیله ایرانی پدیدار شد. این بنای تاریخی، دنباله چین‌خوردگی‌های رشته‌کوه‌های زاگرس هستند که در هزاره‌های گذشته از زیرآب سر برآورده‌اند.

غار خربس در 15 کیلومتری قشم واقع ‌شده است. در واقع خربس، نام روستایی است که این غار در آن واقع ‌شده است. هر چند در حال حاضر قابل سکونت نیست اما طبق شواهد از روستاهای پرتردد قشم، در دوره ساسانیان به‌حساب می‌آمده است. اطراف این روستا با تپه‌های کوتاه و بلند مرجانی به‌صورت دایره ‌وار احاطه ‌شده است. دلیل شکل‌گیری این غارها به فروکش آب دریا درون کوه و ایجاد حفره‌های تودرتو برمی‌گردد.

غار خربس در قشم

غار خربس در قشم

غار خربس، با یک گذشته کشف نشده!

برخی از محققین و کاوشگران معتقدند، غار خربس در گذشته‌های دور، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده است. از طرفی برخی دیگر، بر این باورند که طبق آداب ‌و رسوم و آیین زرتشتی، از آن برای نگهداری بقایای مردگان استفاده می‌کردند تا توسط پرندگان بلعیده شود.

گروهی دیگر بر این باورند که این غار در قرن های کهن، به‌عنوان یک پناهگاه امن برای مردم، پس از حمله دزدان دریایی به جزیره، عمل می‌کرده است. این غار با معماری بسیار زیبا از پدیده ‌های کهن زمین ‌شناختی به شمار می‌رود که تاریخی پر از رمز و راز را در خود جای‌داده است.

ویژگی‌های غار خربس

ارتفاع دیواره‌های صخره‌ای غار خربس 20 تا 30 متر است. پس ‌از آن ورودی‌های این غار شامل 9 روزنه می‌شود که پشت این روزنه‌ها را تالاری پوشش می‌دهد. درون غار، تالارها، دهلیزها، اتاق‌ها، چشمه‌ها و روزنه‌های متعددی وجود دارد. ابعاد این تالارها در حدود 4 در 5.5 متر است.

مکان دیگری که در این غار به زیبایی، جلب ‌توجه می‌کند، برکه ای است که در دهانه غار واقع ‌شده است. از این برکه برای نگه‌داری از آب باران استفاده می‌کردند. این برکه در فصول بارانی سال، همواره پر آب است. غارهاى خربس به ‌ویژه از نظر فضاهاى درونى، شکل و طرح اولیه خود را حفظ کرده و به همان صورت کهن خود باقی‌مانده است.

غار خربس در نگاه اول، دو طبقه به چشم می‌خورد، طبقه اول از یک تالار ورودی با سه دهانه تشکیل‌شده است، طبقه دوم شامل یک اتاق یا سالن مرکزی است که می‌توان طبق نقل‌قول‌ها محل تجمع مردم یا محل عبادت توصیفش کرد. اطراف این تالار راهروها و فضاهای کوچک ‌تری به چشم می‌خورد که با راهروهای به یکدیگر متصل شده‌اند. گویی که آن‌ها سالن را در آغوش گرفته‌اند. از طرفی روزنه‌های موجود به‌عنوان پنجره نور را به درون این غار هدایت می‌کرده است.

عقاب‌های ماهی گیر و خفاش‌های دم‌موشی، از جانوران نادر و در عین ‌حال رو به انقراضی هستند که در این غار زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با بهترین هتل های قشم آشنا شویم

سخن پایانی

اگر جز دسته از افرادی هستید که نه ‌تنها به گردشگری بلکه به مکان ‌های مرموز از جمله غارهای شگفت ‌انگیز، علاقه دارید به جزیره قشم، سفری داشته باشید. به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از این غارهای تاریخی نیز بازدید نمایید. به دلیل شرایط آب و هوایی در این منطقه، بهترین زمان بازدید از غار نمکدان و خربس قشم، از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

آژانس تیناسفر، خدمات کاملی را برای انواع تور قشم ارائه می دهد؛ کافیست برنامه یک سفر ماجراجویانه را ترتیب دهید و به قشم سفر کنید.