معرفی معبد هندوها در بندرعباس

معبد هندوها در بندرعباس یا پرستشگاه بت گوران که در کرانه شمالی قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین خیابان و منطقه اداری و تجاری این شهر واقع شده است، به‌عنوان یک اثر با ارزش تاریخی شناخته می‌شود. این معبد نه برای پرستش گبرها، بلکه برای هندوها بنا شده است.

با اینکه اهالی قدیمی بندرعباس، مردم هندو را با نام گور یا گبر می‌شناختند، این معبد به‌عنوان مکانی برای پرستش اعتقادات هندوها بوده است. این اثر تاریخی در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این معبد نه‌تنها یک شاهکار معماری است؛ بلکه نمایانگر تنوع فرهنگی و تاریخی این منطقه نیز محسوب می‌شود. اگر علاقه‌مند به سفر به شهر بندرعباس هستید، می‌توانید از این شاهکار بی‌نظیر بازدید کنید، از سوی دیگر به‌عنوان یکی از المان‌های تاریخی عمیق، فرصتی برای بررسی معماری کلاسیک و تلفیق آن با هنر هندوها است.

تاریخچه معبد هندوها که بسیار شنیدنی است!

معبد هندوها در بندرعباس در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، در دوره حکومت محمدحسن خان سعدالملک، حاکم وقت بندرعباس احداث شد. جمعیت هندوی مقیم بندرعباس در زمان ساخت معبد، حدود یک صد نفر را شامل می‌شد. این معبد یکی از آثار منحصربه‌فردی است که به سفارش تجار شهری به نام “شیکار پور” از غرب هند ساخته شده است.

زمانی که جمیعت هندوهای مقیم بندرعباس این معبد را احداث کردند، تعداد آن‌ها حدود صد نفر بوده است. این معبد به‌عنوان یک پرستشگاه برای هندوها خدمت می‌کرد و به‌عنوان یک نماد از تعاملات فرهنگی و تجاری بین هندی‌ها و ایرانی‌ها در آن دوران شناخته می‌شد.

پس از ترک هندوها، تجار بندرعباس، بت‌های موجود در معبد و طاقچه محراب با آن‌ها ادغام شدند، و این پرستشگاه به نام “بت گوران” شناخته شد. این مکان نه ‌تنها به ‌عنوان یک معبد مذهبی بلکه به‌عنوان نمادی از روابط تاریخی و تجاری بین دو جامعه مختلف به‌یادگارمانده است. این معبد در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: انواع تور بندرعباس + قیمت روز و بهترین هتل ها

بررسی جاذبه گردشگری تاریخی معبد هندوها در بندرعباس

جاذبه تاریخی معبد هندوها بندرعباس

جاذبه تاریخی معبد هندوها بندرعباس

معبد هندوها در بندرعباس، به‌عنوان یک جاذبه تاریخی و فرهنگی، احاطه شده است با دیدنی‌های جذاب و نزدیک که می‌توانند تجربه سفر شما را غنی‌تر کنند. یکی از دیدنی‌های نزدیک به معبد، بازار بندرعباس است که در فاصله ۶۰۰ متری از معبد واقع شده و امکان گشت‌وگذار پیاده‌روی در این بازار شلوغ و پرانرژی را برای شما ایجاد می‌کند.

حمام گله‌داری نیز با فاصله ۱.۵ کیلومتری از معبد قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی منطقه است که ممکن است برای بازدید علاقه‌مندان از تاریخ و فرهنگ جالب باشد. همچنین، برکه گرد با فاصله ۱.۵ کیلومتری از معبد، یک مکان طبیعی زیبا و آرام برای گردش و استراحت فراهم می‌کند.

اگر علاقه به تجربه ساحل دارید، ساحل سورو که در فاصله ۶.۲ کیلومتری از معبد واقع شده، یک گزینه خوب برای لذت‌بردن از آب‌وهوای لطیف و مناظر زیبای دریا می‌باشد. در ساخت معبد هندوها از موادی نظیر لاشه‌سنگ، ملات گل، سنگ‌های مرجانی، خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده است. این معماری منحصربه‌فرد و این مواد ساختاری، جذابیت و ارزش تاریخی معبد را بیشتر می‌کند.

آدرس و دسترسی به معبد هندوها بندرعباس

معبد هندوها در بندرعباس واقع در بلوار امام خمینی، چهارراه برق، روبروی بازارروز بندرعباس قرار دارد. این معبد به‌عنوان یک اثر ملی توسط سازمان میراث‌فرهنگی به ثبت رسیده و در سال 1376 نوسازی آن آغاز شد. برای بازدید از این بنا، می‌توانید از ساعات 8 تا 18 به این مکان مراجعه کنید. هزینه برای خرید بلیط برای گردشگران خارجی 50 هزار ریال و برای گردشگران داخلی 10 هزار ریال می‌باشد.

از سوی دیگر برای رسیدن به این مکان، می‌توانید به خیابان امام خمینی در مرکز شهر بندرعباس مراجعه کنید. مکان قرارگرفتن این معبد در مرکز شهر، دسترسی به آن را بسیار آسان کرده است و شما می‌توانید با هر وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به این معبد دسترسی پیدا کنید. این امکان باعث می‌شود که گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این منطقه به‌راحتی این معبد را بازدید نمایند.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های بندرعباس با امکانات کامل

معماری جذاب و خیره‌کننده معبد هندوها

معماری معبد هندوها در بندرعباس

معماری معبد هندوها در بندرعباس

معماری معبد هندوها در بندرعباس با ویژگی‌های جذاب و خیره‌کننده‌ای طراحی شده است. قسمت اصلی این بنا، گنبدخانه است که به شکل چهارگوش و گنبدی ساخته شده است. در این گنبد، بت اعظم نیز قرار داشته که این جایگاه مقدس باعث ایجاد ارتباط مستقیم با اعتقادات دینی و فرهنگ هندوی می‌شود. در اطراف این گنبد، ۴ نورگیر به شکل استوانه‌ای وجود داشته که نور آفتاب به طور متناسب به داخل اتاق اصلی نفوذ می‌یافت و از جلوة نورانی زیبایی بهره‌مند می‌شد.

روی دیوارها نقاشی‌های آئینی و طاقچه‌ها و قاب‌ها به چشم می‌خورند که این عناصر هنری زیبا جزء تزیینات این معبد هستند. این نقاشی‌ها به‌وضوح اصول و آئین‌های مذهبی هندو را به تصویر می‌کشند و به تبیین دینی در قالب هنر پرداخته‌اند. همچنین، طاقچه و قاب‌ها به تزیینات دیگری از معبد افزوده شده‌اند که زیبایی و تاریخی این اثر را تأکید می‌کنند.

در دورتادور اتاق اصلی نیز راهروهایی برای گشتن به ‌دور معبد و زیارت وجود داشته است. اتاقک‌هایی که همگی دارای تزیینات و نقوش مذهبی بوده و با طراحی آرامش‌بخش و زیبا، افکار زائران را به‌سوی این اثر هنری جلب می‌کنند.

بهترین زمان سفر بندرعباس و بازدید از معبد هندوها

بهترین زمان برای سفر به بندرعباس، به نظر می‌رسد فصل بهار یا پاییز باشد. بندرعباس در فصل تابستان تجربة دماهای بسیار گرم را ارائه می‌دهد که برخی از گردشگران ممکن است با این شرایط آب‌وهوایی سختی داشته باشند. در فصل بهار و پاییز، هوا معتدل‌تر است و دماها مطبوع‌تر می‌شوند که این باعث افزایش لذت سفر و بازدید از معبد می‌شود.

همچنین در این فصل‌ها، گیاهان و محیط طبیعی زیبای بندرعباس به اوج زیبایی خود می‌رسند و سفر شما را به یک تجربه خاص و لذت‌بخش تبدیل می‌کنند؛ بنابراین، برنامه‌ریزی سفر به بندرعباس و بازدید از معبد هندوها در این فصل‌ها می‌تواند بهترین گزینه باشد.

سخن پایانی

معبد هندوها در بندرعباس، به‌عنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی، با معماری منحصربه‌فرد و جذاب خود، جاذبه‌ای مهم برای گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ هندو در جنوب ایران محسوب می‌شود.

این معبد که در سال ۱۳۱۰ هجری قمری تحت حکومت محمدحسن خان سعدالملک احداث شده، از لاشه‌سنگ، ملات گل، سنگ‌های مرجانی، خاک، و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی به‌عنوان مواد ساختاری استفاده کرده است. گنبدخانه با نمای چهارگوش و گنبدی و نورگیرهای استوانه‌ای، جلوه‌ای معنوی و زیبا به این مکان افزوده است.

نقاشی‌های آئینی، طاقچه و قاب‌ها، به همراه راهروها و اتاقک‌ها، همگی جزء تزییناتی هستند که زیبایی و ارزش فرهنگی معبد را تأکید می‌کنند. همچنین، وجود دیدنی‌های نزدیکی مانند بازار بندرعباس، حمام گله‌داری، برکه گرد و ساحل سورو، سفر به این معبد را به یک تجربه جامع و لذت‌بخش تبدیل می‌کند. این معبد که در فصل‌های بهار و پاییز به‌خصوص میزبان مناسبی برای گردشگران است، به‌عنوان یک جاذبه تاریخی و مذهبی، نقش مهمی در جذب توریست‌ها و حفظ تاریخ فرهنگی منطقه ایفا می‌کند.

در 4 فصل سال می توانید تور بندرعباس را از مجموعه مسافرتی تیناسفر رزرو کرده و در بهترین هتل های این شهر اقامت داشته باشید. برنامه ریزی کنید و با ما تماس بگیرید.