جاهای دیدنی تبریز عبارت است از مکان های تاریخی، طبیعت زیبای اطراف و روستاهای دور و نزدیک که هر گردشگری را به خود جذب می کنند.

تبریز یکی از قدیمی ترین، مدرن ترین و پایتخت تاریخی کشور ما است و مملو از جاذبه های تاریخی و گردشگری است. وجود انبوهی از اماکن دیدنی در تبریز سبب شده هر ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی راهی این دیار شوند.

تبریز، شهری سرسبز با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که این ویژگی سبب شده در کنار آثار تاریخی فراوان از جاذبه های طبیعی فراوانی هم بهره مند باشد.

طبیعتاً وجود انبوهی از این اماکن تفریحی و توریستی سبب می شود گردشگران با سردرگمی مواجه شوند و ندانند کدام مکان دیدنی تبریز را انتخاب کنند.

از طرفی به دلیل اینکه معمولاً زمان این مسافرت ها کوتاه است، نمی دانند که کدام جاذبه ی دیدنی این شهر را در اولویت قرار دهند. بخصوص آنهایی که تور تبریز را رزرو می کنند، میخواهند در طول اقامت خود، نهاست لذت را ببرند.

این موضوع سبب شد که ما در این متن، 8 تا از زیباترین جاهای دیدنی تبریز را معرفی کنیم. آشنایی با این اماکن گردشگری سبب می شود بتوانید از مدت زمان سفرتان در تبریز، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: رزرو هتل های تبریز + قیمت ها و شرایط

در سفر به تبریز از این مکان ها دیدن کنید

زیباترین جاهای دیدنی تبریز

زیباترین جاهای دیدنی تبریز

1-ائل گلی، یکی از جاهای دیدنی تبریز

ائل گلی یا ایل گلی از معروف ترین اماکن دیدنی تبریز است که هیچ گردشگری از بازدید آن، صرف نظر نمی کند. این تفرجگاه زیبای جنوب شرقی تبریز، دارای استخری است که وسط آن، یک عمارت کلاه فرنگی بنا شده است. در حال حاضر از آن به عنوان رستوران، استفاده می شود.

این تفرجگاه در دوره آق‌ قویونلوها، بنا شد و در دوران صفویه، مرمت شد و گسترش یافت. در حال حاضر نیز با اضافه کردن هتل ها و سایر امکانات تفریحی و مفرح، بر جذابیت آن افزوده شد.

قایق سواری، پیاده روی بین گل ها و درختان، کافه گردی، چشیدن انواع غذاهای سنتی و سورتمه سواری در شاه گلی از مهم ترین تفریحات این تفرجگاه می باشد.

2-بازار تبریز، یکی مکان های دیدنی

بدون شک یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری هر سفری، خرید کردن و بازدید از بازارهای سنتی است. این ذوق و شوق خرید و بازدید از بازارهای سنتی در سفر به تبریز، زیادتر هم می شود؛ چرا که این شهر دارای بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان با مساحت یک کیلومتر مربع است.

علاوه بر این، این بازار، میراثی تاریخی در دل شهر تبریز است پس اگر می خواهید در کوچه پس کوچه های تاریخ کشورمان قدمی بزنید، حتماً از این بازار دیدن کنید.

این بازار از چنان قدمت تاریخی برخوردار است که در میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است. بی شک، این بازار از زیباترین اماکن دیدنی شهر تبریز است. به همین دلیل، بازدید از آن، به یکی از اولویت های اکثر گردشگران تبدیل شده است.

این بازار بزرگ، دارای قسمت های مختلفی است که قسمت فرش فروشان، از پرطرفدارترین آنها می باشد. اگر گذرتان به تبریز و این بازار افتاد، حتماً به بازدید تیمچه مظفریه بروید و از تماشای سقف بلند و معماری بی نظیرش لذت ببرید.

3-مسجد کبود یا مسجد جهانشاه در تبریز

در تمام شهرهای تاریخی ایران، مساجد از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند. این اهمیت، سبب شد که امروزه مساجد، در این شهرها به یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی و گردشگری آن ها به شمار رود.

تبریز نیز به مانند بسیاری از شهرهای تاریخی کشور از مسجدهای تاریخی فراوانی برخوردار است که یکی از زیباترین و قدیمی ترین آن ها مسجد کبود یا مسجد جهانشاه است.

کاشی کاری های فیروزه ای و معماری منحصر به فرد از مهم ترین شاخصه های این مسجد است که سبب شده مسجد جهانشاه متمایز از سایر مساجد تاریخی تبریز باشد. این مسجد در سال 870 هجری قمری و در دوره قره ‌قویونلوها به دستور سلطان جهان شاه ساخته شد.

4-موزه آذربایجان در تبریز

موزه آذربایجان یکی از زیباترین و معروف ترین اماکن دیدنی تبریز است که بعد از موزه ملی تهران، به عنوان دومین موزه باستان شناسی ایران شناخته می شود.

نکته قابل توجه این است این موزه، در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد؛ لذا گردشگران در کمترین زمان می توانند از هر دو مکان، دیدن کنند.

در این موزه 3 طبقه، انواع آثار تاریخی پیش از اسلام و پس از اسلام موجود می باشد. از برجسته ترین آثار تاریخی این موزه می توان مجسمه های غول پیکر و اسناد و اشیای تاریخی دوران باستان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تور تبریز هتل شهریار + قیمت ها

5-ارگ تبریز یا ارگ علیشاه در تبریز

قدمت این ارگ به قرن هشتم هجری باز می گردد. هدف از ساخت این بنا، مسجدی به نام مسجد علیشاه بود اما در آن دوره، ناتمام، رها شد و بعدهاً خصوصا در دوران قاجار، قسمت های جدیدی به آن اضافه شد. از این بنا به عنوان یک ارگ نظامی برای دفاع از تبریز در برابر حمله روس ها استفاده می شد.

6-خانه مشروطه تبریز

اگر به تاریخ علاقه مند هستید؛ خصوصاً می خواهید درباره دوره مشروطه ایران بیاموزید، از دیدن این موزه و خانه مشروطه غافل نشوید.

این موزه، زمانی خانه یکی از برجسته ترین شخصیت های تبریز یعنی حاج مهدی کوزه‌ کنانی و مرکز فکر و جلسات ستار خان و باقر خان، از اصلی ترین افراد جنبش مشروطه ایران بوده است.

7-تله ‌کابین و تفرجگاه عون‌ بن‌ علی؛ از زیباترین جاهای دیدنی در تبریز

اگر در کنار بازدید از اماکن تاریخی تبریز به دنبال طبیعت گردی در این شهر هستید، حتماً سری به تله کابین عون بن علی بزنید. این تفرجگاه که به نام های دیگری همچون عینالی و عینال – زینال هم معروف است، در واقع کوهی با یک آرامگاه در تبریز است.

در سال های اخیر با اضافه کردن امکانات تفریحی مانند تله کابین، رستوران، کافه، آبشار مصنوعی و … این کوه به یکی از زیباترین اماکن تفریحی تبریز تبدیل شد.

8-جنگل ارسباران در تبریز

زیبایی های تبریز فقط به بناهای سنتی و تاریخی محدود نمی شود. این شهر به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و کوهستانی از طبیعتی بی نظیر برخوردار است؛ که جنگل ارسباران یکی از زیباترین آن ها است.

این جنگل، با داشتن طبیعت سرسبز بی اندازه اش شاهکار طبیعت است و گویی تکه ای از بهشت بر روی زمین می باشد.

تمام این مکان های زیبا و بی نظیر را می توانید با شرکت در انواع تور تبریز با تینا سفر از نزدیک تماشا کنید.