امکان ندارد از فردی بخواهید شهرهای دیدنی ایران را مثال بزند و در میان مثال هایش نامی از شیراز برده نشود! شیراز علی رغم برخورداری از جاذبه هایی مانند آرامگاه های شاعران بزرگ ایرانی، دارای اماکن زیبایی مانند همین باغ ارم نیز می باشد. در این مقاله قصد ما این است که توضیح کاملی درباره باغ ارم شیراز بدهیم. اگر از فردی که تجربه زیادی در ایران گردی بپرسید که شهر شیراز چه چقدر زیباست، احتمالاً به شما می گوید برای بررسی کامل زیبایی های شیراز نیاز به زمانی بیشتر از یک ماه دارید. در ادامه به معرفی کامل باغ ارم در شیراز خواهیم پرداخت.

باغ ارم شیراز و تاریخچه آن

درباره اینکه چه کسی برای اولین بار، باغ ارم شیراز را بنا کرده است، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. برای همین درباره تاریخ ساخت و احداث این باغ نیز اطلاعات زیادی در دسترس نیست. اگر بخواهید اسناد تاریخی را درباره این باغ بازگو کنیم نمی توانیم به بیش از چند سفرنامه بیشتر اشاره کنیم. اما بنا به دلایلی می توان تاریخچه این مکان دیدنی را به قرن های یازده و نیز دوازده هجری نسبت داد. علاوه بر این بسیاری معتقد هستند که ساخت این باغ به دوران سلجوقی برمیگردد. به طوری که فردی به نام اتابک قراچه که به سِمَت حکمران شیراز شناخته می شد، اقدام به احداث چند باغ در شیراز کرده بود.

به همین دلیل احتمال داده می شود که ساخت باغ ارم شیراز هم به همان دوران مربوط باشد. این باغ همچنین در دوران آل اینجو و نیز آل مظفر و البته گورکانیان نیز وجود داشته است. البته در این باره اطلاعات زیادی در دسترس نیست. فقط می توان به یکی از اشعار حافظ استناد کرد که به آل اینجو اشاره کرده است. اما پس از گذشت چندی، به تصرف آل مظفر درآمده است. درباره این باغ در دوران صفوی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. فقط می توان برای اطلاع از شکوه و جلال آن به سفرنامه های افراد خارجی استناد کرد.

هنگامی که آخرین دوران حکومت زندیه سپری می شد، این باغ به سران ایل قشقایی اختصاص داشت و نقش مرکز فرمانروایی ایل قشقایی بود. به طوری که توسط این ایل عمارتی در این باغ ساخته شد. از طرف دیگر در دوران ناصر الدین شاه نیز عمارت دیگری در این باغ در مدت زمان چند سال ساخته می شود. هم اکنون این بنا در اختیار دانشگاه شیراز بوده و دارای وسعتی به اندازه 110 هزارمتر مربع می باشد. زمان ثبت باغ ارم شیراز به عنوان اثر تاریخی نیز به حدود 6 تیر سال 1390 بر می گردد.

آدرس باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز در خیابان ارم و میدان ارم و در نزدیکی محل دانشگاه شیراز واقع شده است. از آنجایی که شیراز دارای ایستگاه های مترو نیز می باشد، برای رسیدن به این باغ می توانید از ایستگاه متروی نمازی استفاده کنید. پس از پیاده شدن از مترو و طی کردن حدود 10 دقیقه از مسیر به صورت پیاده می توانید به این مکان دیدنی برسید. به وسیله تاکسی نیز امکان چنین چیزی فراهم است. اما بسیاری از افراد قصد دارند با اتوموبیل شخصی به محل باغ ارم برسند. پیشنهاد ما به شما، رزرو تور شیراز و شرکت در گشت نیمروزی هتل های شیراز است.

اگر شما نیز این چنین هستید بهترین مسیری که می تواند شما را به باغ ارم برساند بلوار شهید چمران می باشد. پس از اینکه به این بلوار دسترسی پیدا کردید این مسیر را تا آخر بروید و پس از رسیدن به میدان دانشجو به سمت چپ بپیچید. به طوری که این مسیر شما را به میدان ارم برساند. پس از رسیدن به میدان ارم به راست پیچیده و پس از ورود به خیابان به باغ ارم شیراز برسید. اگر قصد دارید از بخش های جنوبی شهر به باغ ارم برسید می توانید مسیر خیابان ازادی را امتحان کنید. از این خیابان می توانید به خیابان ارم وارد شوید.

باغ ارم شیراز

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های شیراز را برای اقامت خود رزرو کنید

بررسی باغ ارم شیراز از نظر علم معماری

زمین این باغ، دارای شکل مستطیلی می باشد. این زمین دارای دیوارهای گلی هستند که دور تا دور این زمین را پوشانده اند. در بخش های مختلف این باغ شیب هایی از غرب به شرق وجود داشتند که معماران برای طراحی پله از آن بهره گرفته اند. در بخش غربی باغ می توان شاهد ساختمان های اصلی باغ بود. این ساختمان ها دارای یک عمارت اصلی و یک عمارت اندرونی می باشند. به طوری که ارتفاع آن ها از سایر نقاط باغ بیشتر می باشد.

در کنار ساختمان اصلی این باغ، استخری قرار دارد که دارای مساحتی بالغ بر 335 متر و عمقی نیم متری می باشد. برای ساخت این استخر از تخته سنگ های بزرگی بهره گرفته شده است. قدمت این بخش ها به دوران جانی خان ایلخان بر می گردد. این استخر احتمالاً دارای عمق زیادی بوده است ولی الان با برخی ترمیم ها عمق این استخرها کمتر شده است. با استفاده از 4 نخل در 4 گوشه این استخر جذابیت این بخش بیشتر هم شده است. هنگامی که تصویر این بنا را در آب می بینید عجیب لذت می برید.

عمارت اصلی باغ ارم شیراز

همانطور که گفتیم بنای اصلی این عمارت در بخش غربی باغ ارم شیراز قرار دارد. یکی از جذاب ترین بخش های باغ برای گردشگران همین بخش می باشد. برای رسیدن به بخش اصلی باغ و نیز ساختمان اصلی آن گردشگر باید عبور طولی از باغ داشته باشد. ساختمان عمارت متشکل از سه طبقه می باشد. در تزئینات این بخش ها، گچبری ها و نقاشی ها، حجاری های مختلفی به عنوان تزئینات مختلف به چشم می خورند.

بیشتر بخوانید: انواع تور شیراز را از مجموعه گردشگری تیناسفر با قیمت استثنایی بخواهید

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی کامل باغ ارم شیراز پرداختیم. شیراز که شهر فرهنگ و ادب نزد بسیاری شهرت دارد یکی از اصلی ترین اماکنی می باشد که افراد برای بازدید در روزهای تعطیل برنامه ریزی می کنند. درباره روش های رسیدن به این بنا نیز برای شما توضیحاتی را ارائه کردیم. به طوری که هم از بخش های شمالی و هم از بخش های جنوبی شیراز می توانید خود را به این بنا برسانید. درباره تاریخچه این بنا نیز برای شما توضیحات کاملی را ارائه کردیم. در انتها باز هم به شما توصیه می کنیم که حتماً برای بازدید از این بنا در روزهای تعطیل برنامه ریزی کنید.