بدون شک مسجد ایاصوفیه استانبول یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری کشور ترکیه است. محال است کسی تصویر این مسجد را ببیند و نشناسد. این مسجد به قدری در سراسر جهان معروف است که به نوعی به شناسنامه ترکیه تبدیل شده است.

از این رو، هر گردشگری که گذرش به ترکیه و استانبول می افتد، محال است بازدید از این مسجد باستانی و کهن را از قلم بیاندازد. مهم ترین ویژگی مسجد ایاصوفیه در استانبول، معماری باشکوه آن است که شاهکاری از معماری بیزانس می باشد.

حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد مسجد ایاصوفیه استانبول افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آشنایی با مسجد ایاصوفیه استانبول

اغلب گردشگرانی که قصد سفر به ترکیه و استانبول را دارند مسجد ایاصوفیه استانبول را به عنوان مهم ترین مکان گردشگری این کشور می دانند و در واقع آن را نماد کشور ترکیه می شناسند.

قبه ها و مناره های بلند این مسجد کی از شاخص ترین ویژگی های آن می باشد که سبب شد این مسجد به یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری استانبول تبدیل شود.

این مسجد در در منطقه سلطان احمد استانبول قرار گرفته است. ویژگی های منحصر به فرد این مسجد سبب شد سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا جذب این مکان شوند.

مسجد ایاصوفیه را با نام های دیگری همچون، حاجیا سوفیا و یا هاگیا صوفیا نیز می شناسند. بنای این مسجد، متعلق به دوره بیزانس است. مسجد ایاصوفیه در سال 532 میلادی و به فرمان امپراطور کنستانتین اول ساخته شد. البته بعدها این بنا توسط جاستنیانوس مورد مرمت شد.

بنای مسجد ایاصوفیه استانبول طی 5 سال و با به کارگیری حدود 10 هزار کارگر ساخته شد. البته باید ادآوری کنیم. این بنا در ابتدا کلیسا بود و به عنوان کلیسای بزرگ شناخته می شد. پس از اینکه استانبول توسط محمد دوم فتح شد این کلیسا تبدیل به مسجد شد.

مسجد ایاصوفیه در کجای ترکیه واقع شده است؟

مسجد ایاصوفیه در میدان ایاصوفیه و در بخش اروپانشین کشور ترکیه و شهر استانبول قرار دارد. به دلیل اهمیت و معروفیت مسجد ایاصوفیه، این محله، بسیار پر رفت و آمد است و از مهم ترین محله های توریستی کشور ترکیه محسوب می شود. توریستی شدن این محله سبب ایجاد هتل ها، مراکز خرید و جاذبه های گردشگری زیادی در اطراف این مسجد شده است.

یکی از معروف ترین جاذبه ها و اماکن دیدنی که در اطراف این مسجد قرار دارد، مسجد سلطان احمد می باشد. از دیگر اماکن دیدنی اطراف مسجد ایاصوفیه استانبول می توان به کاخ توپکاپی که اولین کاخ پادشاهان عثمانی بود اشاره نمود. این کاخ با مسجد ایاصوفیه، فاصله بسیار کمی دارد.

راه های دسترسی به مسجد ایاصوفیه استانبول

1-ایستگاه سلطان احمد، یکی از نزدیک ترین ایستگاه های تراموا به این مسجد است.

2-تکسیم با استفاده از قطار کابلی از دیگر راه های دسترسی به این مسجد است. با استفاده از این قطار ابتدا به سمت کاباتاش می روید و سپس از آنجا با تراموا به سمت ایستگاه مسجد سلطان احمد می روید.

3-در صورتی که محل اقامت شما در سلطان احمد است با پیاده روی هم می توانید به این مسجد بروید.

 

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

بیشتر بخوانید: شرایط تور استانبول + قیمت ها و نحوه رزرو کردن

 

معماری مسجد ایاصوفیه استانبول

همان طور که اشاره نمودیم معماری مسجد ایاصوفیه استانبول، برگرفته از معماری بیزانس است. البته معماری که بعد از قرن ششم میلادی در بیزانس شروع شد. هنر معماری بیزانس یا همان روم شرقی تا قرن ششم میلادی، تحت تاثیر مسیحیان بود.

بعد از این قرن بود که معماری شاهکار بیزانس، شکوفا شد. این معماری در قرن ششم و با روی کار آمدن حکومت ژوستی نیانوس، آغاز شد. او در هنرپروری، کمتر از کنستانتین نبود. به گونه ای که تمام آثاری که تحت حمایت و پشتیبانی او بودند در حال حاضر، جزء شاهکارهای باعظمت و شاهانه جهان شناخته می شوند.

این ویژگی او سبب شد که دوران حکومت او را نخستین عصر طلایی هنر امپراطوری روم شرقی یا همان بیزانس بدانند. این معماری نیز به مانند سایر معماری های تاریخی دنیا از ویژگی های خاصی برخوردار است که از جمله ویژگی های آن عبارتند از:

1-داشتن نقش صلیبی ونانی

2-داشتن آجرهای طرحدار که شکل آن ها عموما مشبک یا هفت و هشتی و یا پیچدار هستند

3-داشتن ک گنبد بزرگ بر روی نیم گنبدهای معلق

4-ستون های ردیفی و نمای خارجی ساده

5-سرستون هایی که به شکل سبدی حجاری شده اند

6-راهروهایی که با مرمرهای رنگی پوشیده شده اند

7-در طبقه های بالایی این معماری موزاییک های پردانه بکار گرفته می شود.

مهم ترین ویژگی های بنای مسجد ایاصوفیه استانبول

در واقع، مسجد ایاصوفیه استانبول یکی از مهم ترین شاهکارهایی است که از دوره ژوستی نیانوس به یادگار مانده است. نام این مسجد از یک اصطلاح ونانی به نام هاگیا صوفیا گرفته شده است که به معنی کلیسای حکمت مقدس می باشد.

همان طور که اشاره نمودیم یکی از مهم ترین ویژگی های معماری بیزانس، ستون ها و سرستون ها هستند که در این بنا نیز به زیبایی هر چه تمام تر، به چشم می خورد.

به این صورت که چهار ستون باشکوه، چهار طاق اصلی این مسجد را نگه می دارند. در واقع این چهار ستون بزرگ هستند که گنبد بزرگ مسجد ایاصوفیه ترکیه را بر روی خود نگه می دارند.

از دیگر ویژگی های مسجد ایاصوفیه استانبول می توان به 40 پنجره کنار هم، در ساقه گنبد اشاره کرد. که این پنجره ها وظیفه نور رساندن به فضای داخلی این بنا را دارند. سازه گنبد این مسجد دارای 18 متر طول و ارتفاع این گنبد از سطح زمین، 56 متر است.

مهم ترین اطلاعات برای بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

اگر قصد بازدید از این مسجد را دارید داشتن اطلاعات زیر برای شما لازم است:

*بازدید کردن از این مسجد برای تمام افراد، رایگان است.

*این مسجد، در تمام طول هفته و 24 ساعته باز می باشد. لذا در هر ساعتی می توانید برای بازدید آن، اقدام کنید.

*روزهای سه شنبه و پنج شنبه از ساعت های 9 تا 12 بهترین زمان بازدید از مسجد ایاصوفیه است.

*لازم به ذکر است بدانید کماکان نیز در این مسجد، نمازهای جماعت برگزار می شود. بنابراین در زمان برگزاری این نمازها باید سکوت را رعایت کنید.

*از دیگر نکات مهم در زمان بازدید از این مسجد این است که در زمان برگزاری نماز جمعه، دسترسی و بازدید برخی از بخش های مسجد، غیر ممکن است.

*همچنین باید بدانید برای ورود به این مسجد باید کفش ها را دربیاورید و حجاب اسلامی را رعایت کنید.

برای سفر به ترکیه و اقامت در استانبول می توانید یکی از تورهای گردشگری این شهر را از طریق آژانس مسافرتی تیناسفر رزرو کنید. بدون شک خدمات کاملی برای گذراندن لحظات خاطره انگیز برای شما ارائه خواهد شد.