بهترین زمان سفر به اصفهان را می توانیم بر اساس شرایط آب و هوایی یا قیمت تورهای مسافرتی و گردشگری به اصفهان معرفی کنیم. قیمت تور اصفهان در فصل های مختلف سال، متفاوت است.

شاید خیلی ها باشند که بهترین زمان سفر به اصفهان برایشان معنایی نداشته باشد. اما به هر حال اصفهان نیز مانند تمامی شهرها می تواند زمان طلایی خاص خودش را داشته باشد که خوب طبیعتاً در این زمان همه چیز دست به دست هم می دهد تا سفر شما به اصفهان، یکی از خاطره انگیزترین سفرهایی باشد که قرار است تجربه نمایید.

همان طور که می دانید اصفهان را نصف جهان می دانند و دلیل به کار بردن این عبارت برای این شهر زیبا، چیزی نیست جز ظرفیت بسیار بالای اصفهان در برخورداری از اماکن و جاهای دیدنی تاریخی و اصیل!

اما بهترین زمان سفر به اصفهان را می توانیم از ابعاد مختلفی مورد بحث قرار دهیم که شرایط آب و هوایی تنها یکی از این موارد است. از آنجایی که اکثر مکان ها و جاهای تاریخی و دیدنی اصفهان، رو باز هستند و یک قسمت اصلی از شهر را تشکیل می دهند، بهتر است که برای یک گشت و گذار حسابی در این موزه تاریخی رو باز، همه چیز را تا جایی که امکان دارد، تحت کنترل داشته باشید.

بدون شک، انواع تور اصفهان زمینی و هوایی، بسیار لذت بخشی را تجربه نمایید. در ادامه با ما باشید تا با هم درباره بهترین زمان سفر به اصفهان صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به یزد

بررسی بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوایی

طبیعتاً نه تنها برای اصفهان، بلکه برای هر چیزی، این شرایط جغرافیایی است که می تواند شرایط آب و هوایی مختلف را ایجاد نماید و عبور و مرور و فعالیت در آن شهر را تحت الشعاع خود قرار دهد. درباره شهر اصفهان باید بگوییم که این موضوع به گونه ای عجیب و غریب تعریف می شود؛ یعنی اینکه اصفهان یکی از شهرهای واقع شده در منطقه کویری ایران است. اما هم نشینی این شهر کویری با رشته کوه ‌های زاگرس، از غرب و جنوب، شرایط آب و هوایی اصفهان را با تغییرات جدی مواجه کرده است.

بنابراین این شهر زیبا از شمال و شرق به کویر و از غرب و جنوب به شرته کوه های زاگرس منتهی می شود و هوایی کوهستانی در کنار شرایط کویری را دارد. اصفهان به طور کلی آب و هوای معتدل و خشک دارد که در تابستان ها گرم و در زمستان ها سرد می شود.

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند شرایط آب و هوایی مختلف را در این شهر کنترل کند، رودخانه زاینده رود در قلب این شهر می باشد. به طور کلی، میانگین بارش در این شهر زیاد نیست و پر آب بودن زاینده رود تا حد خیلی زیادی به بارش سالانه در این شهر بستگی دارد.

با این تفاسیر مشخص خواهد شد که بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوایی، از اواخر اسفند ماه آغاز می  شود و تا آخر اردیبهشت نیز ادامه دارد. همچنین اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه نیز می تواند زمان بسیار مناسبی برای سفر به اصفهان تلقی گردد.

به هر حال در این شرایط هوایی معتدل، شما می توانید یکی از بهترین سفرهای خود را به اصفهان تجربه نمایید. اما تابستان ها یعنی از اوایل خرداد تا اوایل شهریور هوا به حدی گرم می شود که طبیعتاً کم تر کسی دوست دارد که در این گرما از خانه اش بیرون بیاید. اما زمستان ها، سرمای هوا معتدل تر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به کیش

بررسی بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر شلوغی و خلوتی شهر

مورد بعدی که به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای مورد بررسی برای بهترین زمان سفر به اصفهان مطرح می شود، شلوغی و خلوتی شهر است. بدون شک، هر کسی دوست دارد که در فضایی آرام تر و با زمان بیشتری به گشت و گذار در شهر بپردازد. به همین دلیل باید بهترین زمان سفر به شهر اصفهان را نیز از نظر شلوغی و یا خلوت بودن شهر مورد بررسی قرار دهیم.

خودتان می دانید که گنجاندن تعطیلات نوروزی در ابتدای فصل بهار، یکی از بهترین فرصت هایی است که هر کسی انتظارش را می کشد و چقدر بهتر که این لحظات را بتوانید در شهر زیبایی همچون اصفهان بگذرانید.

بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده در قسمت قبلی، متوجه خواهیم شد که اصفهان در نوروز و ابتدای بهار، یکی از شلوغ ترین شرایط خود را تجربه می نماید. چرا که تعطیلات نوروزی در کنار آب و هوای بسیار خوش بهار در این شهر، زمینه را برای یک تور نوروزی اصفهان جذاب فراهم خواهد کرد.

پس اگر زیاد اهل شلوغی و تجمعات عمومی نیستید، می توانید از خیر تور نوروزی اصفهان بگذرید. البته این را هم در نظر بگیرید که به دلیل شلوغی زیاد، قیمت هتل های اصفهان، قیمت سوغاتی ها و حتی قیمت ایاب و ذهاب و رفت و آمد نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت.

فروردین که تمام شد، کم کم همه چیز به حالت اولیه خود بر می گردد و گرانی قیمت ها گرفته شده و ازدیاد جمعیت مسافران مشتاق تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین اردیبهشت را می توانیم بهترین زمان سفر به اصفهان بدانیم؛ چرا که در این شرایط، آب و هوا هنوز به همان قوت مطلوبیت خود باقیست؛ جمعیت کم شده و قیمت ها نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل است که خیلی از مجموعه های گردشگری مختلف، بسیاری از تورهای اصفهان خود را در همین فصل ارائه می دهند.

مشابه همین اتفاقی که برای اصفهان در فروردین و اردیبهشت می افتد، در اواخر شهریور و پاییز نیز مشاهده خواهیم کرد. اواخر شهریور چون کم کم تعطیلات رو به اتمام است و هوا کمی به خنکی می رود، خیلی ها اصفهان را برای سفرشان انتخاب می کنند که الحق هم انتخاب به جایی است. اما با آمدن پاییز و باز شدن مدارس، از حجم متقاضیان سفر به این شهر بی نظیر، کاسته شده و قیمت ها ارزان تر می شود و هوا هم بسیار مطلوب است.

این موارد به این معنا نیست که زمستان و تابستان و ماه های دیگر به هیچ وجه بهترین زمان سفر به اصفهان معرفی نمی شوند، نه! به هر حال سرمای خشک زمستانی اصفهان و آب و هوای بسیار گرم در تابستان اصفهان، ممکن است باب طبع همگان نباشد و اینجاست که یک محدوده زمانی متناسب با میل همگانی به عنوان بهترین زمان سفر به اصفهان معرفی خواهد شد.

برای رزرو تور اصفهان و اطلاع از قیمت هتل های اصفهان می توانید با کارشناسان تورهای ایرانگردی در آژانس مسافرتی تیناسفر تماس بگیرید.