کلیسای سنت استفانوس تبریز یا صومعه سنت استپانوس، یک جاذبه گردشگری ثبت شده در یونسکو بوده و در منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار دارد. این کلیسا با چشم انداز خاص و ظاهر گیرای خود، سالانه بازدیدکنندگان زیادی را جذب می کند. این کلیسا در ابتدا به عنوان کلیسای ویران شده جلفا در فهرست آثار ملی ایران در سال 1341 ثبت شد. در سال 1386، این صومعه تاریخی با نام کلیسای سنت استپانوس به عنوان میراث جهانی در یونسکو به رسید.

کلیسای سنت استپانوس به نام یکی از حواریون عیسی مسیح نامگذاری شده است. از این رو برای ارامنه ای که از این کلیسا دیدن می کنند، اهمیت بسیاری دارد. آنها روز 14 مرداد را به مناسبت سالگرد مرگ تاتائوس یا سنت استفانوس، به دعا و زیارت می پردازند. اگر قصد سفر به آذربایجان شرقی و تبریز را دارید، بازدید از این کلیسا می تواند تجربه فراموش نشدنی برایتان رقم بزند. در ادامه به بررسی همه چیز درباره کلیسای استفانوس تبریز می پردازیم.

بیشتر بخوانید: ۵ تا از زیباترین جاذبه های گردشگری قشم

تاریخچه کلیسای سنت استفانوس تبریز

تاریخ دقیق ساخت کلیسای سنت استپانوس ناشناخته باقی مانده است. البته برخی اسناد قدیمی نشان می دهند که قدمت آن به سال 649 پس از میلاد باز می گردد. روایت های متفاوتی در مورد ساخت آن وجود دارند که هر کدام با دیگری متفاوت است. در حدود سال 1643، ساختمان کلیسای فعلی با مرمت بنای پیشین، به وجود آمد. این کلیسا در اثر زلزله صدمات زیادی را متحمل شد، اما در دوران صفویه مورد مرمت کامل قرار گرفت.

آدرس کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یکی از مکان های دیدنی جلفا است. این کلیسا در محلی به نام قزل وانگ یا صومعه سرخ در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. موقعیت این کلیسا در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و در منطقه آزاد ارس است. همچنین با کرانه جنوبی رودخانه ارس تنها سه کیلومتر فاصله دارد. سنت استپانوس همچنین با شهر جلفا حدود 16 کیلومتر فاصله دارد.

  • آدرس : استان آذربایجان شرقی، 16 کیلومتری غرب شهر جلفا، نزدیک به روستای دره، منطقه قریه قزل وانگ
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

معماری کلیسای سنت استفانوس تبریز

این کلیسا که در یک منطقه سرسبز و با درختان بلند محصور شده، دارای ساختاری استوانه ای است. همچنین بالای آن گنبدی مخروطی شکل قرار دارد. کل بنا از سنگ و آجر ساخته شده و دارای هفت برج نگهبانی و پنج استوانه سنگی است. این بخش ها یادآور معماری مستحکم دوره ساسانی می باشند.

می توانید تلفیقی از عناصر معماری اورارتویی، اشکانی و رومی را در کلیسای سنت استپانوس مشاهده کنید. کل ساختار این کلیسا از سنگ های صورتی، قرمز و سفید تشکیل شده است.

این کلیسا دارای دو ورودی به ابعاد تقریبی 15 ×22 متر می باشد. گروه کر کلیسا از ورودی غربی که بالکنی متشکل از چهار ستون دارد، موسیقی مذهبی خود را اجرا می کند. ورودی فرعی در ضلع جنوبی کلیسا قرار دارد. در مجاورت کلیسا یک ناقوس گنبدی قرار گرفته است.

دیوارهای خارجی مجسمه های پیچیده ای را به نمایش می گذارند که ظاهر جذاب ساختمان را برجسته می کنند. اجزای اصلی کلیسای سنت استپانوس در جلفا شامل حیاط کلیسا، برج ناقوس گنبدی 16 ضلعی، اجاق دانیال و سایر ویژگی های متمایز است.

کلیسای سنت استفانوس تبریز

کلیسای سنت استفانوس تبریز

 

بیشتر بخوانید: ۷ هتل آپارتمان در مشهد برای اقامت ارزان و آسان

نزدیکی کلیسای سنت استفانوس به سایر جاهای دیدنی تبریز

کلیسای سنت استپانوس در میان منطقه ای خیره کننده و سرشار از زیبایی طبیعی قرار گرفته است. این کلیسا تنها سه کیلومتر از رودخانه پرشور ارس در مرز ایران و آذربایجان فاصله دارد. در مسیر رسیدن به کلیسا، بازدیدکنندگان می توانند کلیسای شپرد را هم ببینند و از طبیعت خیره کننده جلفا لذت ببرند.

علاوه بر این، چندین جاذبه قابل توجه در نزدیکی کلیسای سنت استپانوس وجود دارند که عبارتند از: مقبره شمس تبریزی، دروازه سنگی خوی، کاروانسرای پیام شاه عباسی مرند و آبشار آسیاب خرابه های جلفا.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین هتل تبریز برای اقامت

سنت استفانوس چه کسی بوده است؟

حال که با کلیسای سنت استپانوس آشنا شدید، شاید بخواهید خود او را هم بشناسید. “سنت استفان” یا “استفان سنت استپانوس”، یکی از شخصیت های تاثیرگذار در مسیحیت دوران اولیه بود. او را یکی از اولین مبلغان و حواریون عیسی مسیح می دانند و در نتیجه کلیساهای متعددی در سراسر جهان به او تقدیم شده اند. در 26 دسامبر 36 پس از میلاد مسیح، استفانوس مقدس توسط یهودیان به دلیل مخالفت با قوانین یهودی سنگسار شد.

بیشتر بخوانید: معرفی بازار پردیس کیش + راهنمای دسترسی

بخش های دیدنی کلیسای سنت استفانوس

در زیر به بررسی بخش های دیدنی این کلیسا پرداخته ایم.

  • گنبد کلیسا

با توجه به معماری کلیسای سنت استپانوس، فضای داخلی آن شامل گنبد، ایوان، نمازخانه و محراب است. این بخش ها در مجموع شکل صلیب را تشکیل می دهند. نمازخانه در پشت ایوان و زیر گنبد مرکزی قرار دارد. عناصر هنری قابل توجهی در گوشه های طاق گنبد و مقرنس ها یافت می شوند. این عناصر شامل تصاویر رنگارنگ مذهبی قرن های 16 و 17 میلادی هستند. در داخل کلیسا نیز سه نمازخانه سنگی وجود دارند: یکی در مرکز محراب و دو نمازخانه در ضلع شمالی و جنوبی. این نمازخانه ها در دوره قاجار تاسیس شدند.

  • دِیر در کلیسای سنت استفانوس

دِیر کلیسای سنت استفانوس در مجاورت آن احداث شده است. این دِیر دارای دو طبقه بوده که طبقه بالا محل اسکان مسافران و زائران را فراهم می کند. طبقه پایین به عنوان اصطبل برای احشام به کار می رود. علاوه بر این، کتابخانه کلیسا را می توان در این بخش یافت. سبک معماری و مصالح به کار رفته در این بنا، با خود کلیسا متفاوت است. در محوطه کلیسا، کتیبه های ارمنی مختلف، چه در داخل و چه در خارج از کلیسا نصب شده اند. این کتیبه ها اطلاعات قابل توجهی درباره موسس، معمار و تاریخچه ساخت آن ارائه می دهند.

  • موزه

موزه کلیسای سنت استفان، بخشی از تاریخ غنی خود را به نمایش می گذارد. موزه از دو بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • بخش اصلی، دارای مجموعه ای از آثار منشا گرفته از کلیسا مانند کتیبه ها و مکاتبات تاریخی
  • بخش جانبی، دارای ماکت های سنگی و تصاویری از دیگر کلیساهای تاریخی ارمنی در ایران

بیشتر بخوانید: شرایط رزرو انواع تور تبریز + قیمت ها و زمان برگزاری

جمع‌بندی و نتیجه گیری

صومعه سنت استپانوس در ایران، نمایی باشکوه از تاریخ، معنویت و عظمت معماری است. این پناهگاه مقدس که در میان محیط طبیعی خیره کننده تبریز و جلفا قرار گرفته، سفری بی نظیر برای مسافران رقم می زند. همانطور که قدم به داخل کلیسای سنت استفانوس تبریز می گذارید، به دنیایی از آرامش و زیبایی منحصر به فرد منتقل می شوید. در اینجا قرن ها میراث فرهنگی و یادبود تاریخی خوابیده است.

اگر نمی خواهید که تجربه تماشای این کلیسای زیبا را از دست بدهید، به تورهای تبریزگردی ما بپیوندید. ما با ارائه امکانات فوق العاده و قیمت مناسب، تورهای گردشگری حرفه ای و فراموش نشدنی برگزار می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیناسفر تماس بگیرید.