به جرات می‌توان گفت جزیره‌ها بیشتر از هر چیزی به بهشت شباهت دارند. شاید به همین خاطر است که هیچ انسانی را نمی‌توانیم پیدا کنیم که عاشق جزیره‌ها نباشد. طبیعت بکر و زیبا، ملاقات خشکی و دریا، هوای دل‌چسب، آسمان صاف و طنین دلنواز موج‌های پرتلاطم، چنان حس آرامشی در انسان به وجود می‌آورند که حتی مرز خیال و واقعیت را نمی‌توان از هم تشخیص داد!

به همین دلیل به سرمان زد این بار به جزیره زیبای قشم سفر کنیم تا با دنیای شگفت‌آور این جزیره بیشتر آشنا شویم. این مطالب مربوط به جذاب‌ترین جزیره در میان ده‌ها جزیره جذاب دیگر ایران است.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های قشم برای اقامت

جزیره شگفت‌انگیز هرمز!

جزیره هرمز قشم فقط به اندازه یک قایق‌سواری 30 دقیقه‌ای تا بندرعباس فاصله دارد و مقصدی ایده‌آل برای ماجراجویان است. این جزیره در 8 کیلومتری بندرعباس و 42 کیلومتری خلیج‌فارس قرار دارد. جزیره زیبا و توریستی هرمز قشم، به‌صورت یک گنبد نمکی بیضی‌شکل در میان آب‌های پرتلاطم خلیج‌فارس واقع‌شده است.

جزیره هرمز یکی از معدود نقاط بومی در کشور ما است که اجازه ورود با وسیله نقلیه به آن داده نمی‌شود، از همین جهت طبیعت این جزیره بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است. موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد و مجاورت با تنگه هرمز و به‌علاوه موقعیتی حساس و با اهمیت این منطقه، لقب “کلید خلیج‌فارس” را به آن داده است.

تاریخچه جزیره هرمز قشم

درگذشته‌های دور، جزیره هرمز قشم کنونی با اسم لارون شناخته می‌شد. پس از حمله خونین مغول‌ها به این جزیره و ترک پانزدهمین امیر، از این منطقه برای حفظ جان خود، به دلیل نزدیکی به منطقه تجاری هرمز در مجاورت رودخانه میناب، به هرمز تغییر نام پیدا کرد.

این جزیره دست‌خوش تغییرات فراوانی شد و از آن ‌پس، جزو مهم‌ترین جزایر خاورمیانه به شمار آمد. طولی نکشید پرتغالی‌ها در قرن 17 و پادشاهی شاه‌عباس صفوی به این جزیره حمله و آن را تسخیر کردند. شاه‌عباس تمامی مراکز نظامی و تجاری را به بندرعباس منتقل می‌کند و بعد از آن، جزیره با مهاجرت بسیاری از افراد روبه‌زوال و گوشه‌گیری می‌رود.

جزیره هرمز

بیشتر بخوانید: ۵ تا از زیباترین جاذبه های گردشگری قشم

از مردم هرمز بیشتر بدانیم

این جزیره با 42 کیلومتر مساحت از کوچک‌ترین جزایر خلیج‌فارس به شمار می‌رود. طبق سرشماری در سال 1395، جمعیتی بالغ ‌بر 5891 نفر در این جزیره زندگی می‌کنند. بیشتر مردم هرمز، مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند. مردم جزیره به زبان فارسی سخن می‌گویند و گویش آنان تلفیقی از بندری و مینابی است. از طرفی می‌توان در میان واژه‌های مردم محلی، به دلیل حضور پرتغالی‌ها و دیگر ملیت‌ها، واژگانی از زبان‌های پرتغالی، انگلیسی، هندی و عربی شنید.

مرد مهمان‌نواز این جزیره زیبا، برای گذران معیشت زندگی خود از دو راه تأمین درآمد می‌کنند. قرارگیری در میان آب‌های خلیج‌فارس و تنوع زیاد ماهیان، باعث شده است شغل و منبع اصلی درامد بیشتر مردمان این جزیره از طریق صید ماهی باشد. از طرفی بافت بکر، تفریحات دریایی و … باعث شده است که گردشگران بسیاری به جزیره بروند. همین مسئله باعث شکل‌گیری مشاغل زیادی در زمینه گردشگری و صنایع دستی شده است.

غذاهای محلی معروف در جزیره هرمز قشم

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد صنعت توریسم در جزیره هرمز قشم، خوراکی‌های رنگارنگ و خوش‌طعم آن منطقه است؛ زیرا طعم‌های عالی در ذهن‌های افراد به یادگار می‌ماند و لذت سفر را دوچندان می‌کند. هرمز به دلیل خصوصیات اقلیمی دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. مردمان این جزیره با غذاهای خوش‌طعم و به‌خصوص غذاهای دریایی از ماهی تا سس‌های مختلف، با نان‌های گرم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.

از غذاهای مهم و پرطرفدار این جزیره می‌توان به هواری، مو فلک، برنج دیشو، پودینی کوسه، ماهی برشته، سوخاری انواع میگوها و… اشاره کرد. دیگر مواردی که می‌توان به آن پرداخت شامل کلمبا، پودینی، خرچنگ‌ها، صدف‌ها و مهم‌ترین آن‌ها پخت نان‌های مخصوص است. ن

ان چمچمو و تموشی پختی متفاوت نسبت به سایر نان‌ها دارند که باعث شده از نان‌های مهم این منطقه به شمار آیند. البته به هنگام دیدن منوی غذایی حتماً از بومی‌ها بخواهید که راهنمایی‌تان کنند چرا که برخی از این غذاها بسیار تند هستند و یا ممکن است شامل موادی باشند که خیلی به مزاج شما خوش نیایند.

بیشتر بخوانید: ژئو پارک قشم

مکان‌های دیدنی در جزیره هرمز

جزیره هرمز

جزیره هرمز

1-قلعه پرتغالی‌ها

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره‌ی قشم، قلعه‌ی پرتغالی‌ها است. این قلعه، در ضلع شمالی جزیره‌ی قشم و توسط پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ بنا شد. محل قرارگیری این قلعه بر روی تپه‌ای است که تقریباً به تمام منطقه و دریا دید دارد. آن‌ها برای ساخت این قلعه از خاک سرخ جزیره و معماری ایرانی بهره برده‌اند.

از جمله فضاهایی که در قلعه پرتغالی‌ها وجود دارد می‌توان به توپ‌خانه، انبار تسلیحات، آب‌انبار کلیسا و سالن‌های متعدد اشاره کرد. این قلعه شاید بزرگ‌ترین قلعه استعماری ایران باشد. با وجود قرن‌ها سهل‌انگاری در نگهداری و محافظت از قلعه که باعث سقوط بخشی از دیوارهای آن به دریا شده است، هنوز دیوارهای قطور، توپ‌های زنگ‌زده عظمت زیبایی این قلعه را حفظ کرده است.

2-دره مجسمه‌ها یا دره تندیس‌ها

دره مرموز مجسمه‌ها، با چاشنی هول و هراس، حال و هوای سفر را دگرگون می‌کند. هرمز جزیره مهم و پرماجرایی در دل خلیج‌فارس است. این جزیره کوچک در دهانه خلیج‌فارس یعنی تنگه هرمز قرار دارد. رد توپ‌ها، بازمانده کشتی‌ها و قلعه‌های آن‌ها در جزیره، این تاریخ را به شکلی عبرت‌آموز برای همگان حکایت می‌کنند. مجسمه جانوران که هنر دست طبیعت هستند هرکدام در گوشه‌ای از دره مجسمه‌‌ها آرام‌گرفته‌اند.

با خیره شدن به مجسمه‌ها و پرواز مرغ خیال، عقاب، اژدها، خروس و…پیش روی شما نمایان می‌شوند و با کشف هرکدام، شور خاصی، کودک درون را فرا می‌گیرد. پرتگاهی که انتهای دره مجسمه‌ها به آن می‌رسد، مشرف ‌به ساحل زیبای اسپانیایی است. دلیل این نام‌گذاری شباهت بسیار آن به ساحلی در کشور اسپانیا است.

2-دره رنگین‌کمان قشم

دره رنگین‌کمان در جزیره هرمز قشم قرار دارد و از شگفت‌انگیزترین دره‌ها است. تماشای رنگین‌کمان در آسمان چندان خلاف باور و عادت نیست؛ اما وجود رنگین‌کمانی زیبا، روی زمین و در دل کوه‌‌ها، فراتر از باور و تجربیات روزمره است! چشم‌اندازی با پس‌زمینه خلیج نیلگون فارس و آسمان آبی هرمز، هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند!

هر چه از زیبایی‌ها و شگفتی‌های این منطقه بگوییم، باز هم کم است. شگفتی‌های بی‌پایانی که هر آدمی را جذب خود می‌کند! علاوه بر موارد بالا می‌توان ساحل اسپانیایی، دسر زعفران، ساحل خونین، غار نمک، دره سکوت، کوه برفی، دشت غزال، فرش خاکی و بسیاری دیگر از مکان‌های دیدنی آن اشاره کرد که هرکدام تاریخ و عظمت خاص خود را دارد که هر گردشگر را به فکر فرو می‌برد.

جزیره هرمز

جزیره هرمز

سخن پایانی

حتی تصور این جزیره زیبا و شگفت‌انگیز، حسابی هوش از سرمان می‌‌برد! چه برسد به این‌که فرصتی پیش بیاید تا سفری هم به این مکان‌های بهشتی داشته باشیم. امیدوارم این فرصت ارزشمند خیلی زود نصیبتان شود تا خودتان از نزدیک شاهد زیبایی این جزیره‌ اسرارآمیز باشید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که با رزرو تور قشم، حتماً سری به این بهشت زیبای ایران بزنید. در این جزیره گزینه‌هایی وجود دارد که بتواند همه سلیقه ‌ها را در خود جای دهد. سفرهای دریایی، گشت‌وگذار با تورها، بازدید از این ‌همه مکان زیبا و جذاب، خرید صنایع‌دستی و … از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانید انجام دهید.