معروف ترین غذاهای بوشهر، خوراکی های سنتی و محلی، یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی به شمار می روند که آوازه آن در سراسر دنیا پیچیده است. تمام بانوان بوشهری با طبخ و پخت این معروف ترین غذاهای بوشهر تلاش می کنند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کنند.

بوشهر یکی از مقاصد گردشگری مهم کشور ما محسب می شود. لذا آشنایی با معروف ترین غذاهای محلی بوشهر برای بسیاری از گردشگران مهم می باشد. همان طور که می دانید از هر چه که در سفر بتوان گذشت از خوراک در سفر نمی توان گذشت. خونگرمی و مهمان نوازی مردم استان بوشهر سبب شد که سالانه گردشگران زیادی راهی این دیار شوند.

بدون شک، یکی از جاذبه های گردشگری این استان، غذاهای محلی و خوشمزه آن می باشند. همان طور که می دانید تمام شهرها و استان های کشور ما از غذاهای محلی و سنتی خاص خود برخوردار هستند. این تنوع غذاهای محلی در تمام شهرها به قدری زیاد است که به یکی از مهم ترین دلایل سفر گردشگران به آن مناطق، تبدیل شده است. استان بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

حال اگر شما هم قصد سفر به این استان را دارید و می خواهید با معروف ترین غذاهای بوشهر آشنا شوید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تور بوشهر + شرایط رزرو تور و هتل های بوشهر

9 تا از معروف ترین غذاهای بوشهر که حتماً باید امتحان کنید!

معروف ترین غذاهای بوشهر

معروف ترین غذاهای بوشهر

همان طور که می دانید بوشهر از استان های جنوبی کشور ما است. به دلیل مجاورت این استان با دریا و مناطق آبی، طبیعی است که اغلب غذاهای این استان، غذاهای آبی و دریایی باشند. البته این موضوع سبب نمی شود که تمام غذاهای این استان، از محصولات دریایی تهیه شوند.

در واقع این استان از فرهنگ غذایی متنوع و مخصوصی برخوردار است که همین خاص بودن سبب متمایز شدن غذاهای این استان با سایر استان های کشور شده است. در ادامه برخی از معروف ترین غذاهای بوشهر را معرفی می نماییم.

1-میگو پلو

میگو یکی از معروف ترین محصولات دریایی جنوب کشور ما است که در بین مردم بسیار محبوب است. به همین دلیل از آن در غذاهای مختلفی استفاده می شود. میگو پلو یکی از معروف ترین غذاهای بوشهر است. بومیان بوشهری این غذا بسیار تند، طبخ می کنند.

مهم ترین تفاوت میگو پلوی بوشهری با میگو پلوی سایر استان ها استفاده زیاد از تمبر هندی در میگوپلوی بوشهری است. برنج، زعفران، میگو، گشنیز، شنبلیله، زردچوبه، تمبر هندی، پودر کاری و پیاز و سیر از مهم ترین مواد اولیه این غذا می باشند.

2-لخ لاخ ماهی یا دمپخت ماهی

از دیگر غذاهای معروف بوشهر، دمپخت ماهی می باشد که در اصطلاح محلی به آن لخ لاخ می گویند. در این غذا از ماهی های جنوبی مثل سرخو، سبیتی، هامور و سنگسر استفاده می شود. لخ لاخ در اصطلاح محلی به معنی بوی خوش است. از آنجایی که این غذا بعد از طبخ، بوی بسیار خوبی دارد نام این غذا را لخ لاخ گذاشتند.

هر شخصی این غذا را با توجه به سلیقه خود طبخ می کند و می تواند انواع ادویه ها و سبزیجاتی مثل گشنیز و شنبلیله را به آن اضافه کند. از دیگر مواد اولیه این غذا می توان به سیر، پیاز، برنج، کره یا روغن و شوید اشاره کرد.

3-قلیه ماهی

محال است نام استان های جنوبی کشور بیاید و نام قلیه ماهی به ذهن افراد خطور نکند. بدون شک، قلیه ماهی یکی از معروف ترین غذاهای بوشهر است. در طبخ این غذا نیز از ماهی های خلیج فارس مثل سنگسر، شیر و هامور استفاده می شود.

گشنیز، شنبلیله( سبزیجات مهم قلیه)، تمبر هندی، نمک، فلفل، زردچوبه، پیاز و آرد از مهم ترین مواد اولیه این غذا هستند. قلیه ماهی را در کنار شکرپلو، پلوی ساده، پلوی زعفرانی و للک سرو می کند. این غذا باید، تند باشد.

4-قلیه میگو

از دیگر غذاهای محلی بوشهر، قلیه میگو است. البته این غذا در سایر استان های جنوبی کشور هم طبخ می شود. اما در استان بوشهر، کمی متفاوتتر است. میگو، سیر، پیاز، آرد، روغن، گشنیز و شنبلیله، ادویه ماهی و تمبر هندی مواد اولیه این غذا می باشند. این غذا نیز مانند سایر غذاهای بوشهری از طعم تند بسیار زیادی برخوردار است و در کنار للک یا گمنه و پلو سرو می شود.

5-قیمه بوشهری

قیمه بوشهری کاملاً متفاوت از سایر قیمه ها است. چرا که در این قیمه، تمام گوشت ها له می شوند. البته مزه این قیمه نیز با سایر قیمه ها فرق می کند. برای طبخ این غذا، ابتدا گوشت را می پزند و سپس با گوشت کوب آن را له می کنند.

از دیگر مواد لازم برای تهیه این غذا می توان به زعفران، لیمو عمانی، لپه، سیب زمینی، پیاز، رب گوجه فرنگی، دارچین، زردچوبه و سایر ادویه ها اشاره کرد. عموما در استان بوشهر این غذا را با شکر پلو سرو می کنند.

6-یتیمک بوشهری

این غذا از دیگر غذاهای محلی بوشهر است که کاملاً گیاهی است و هیچگونه گوشتی در طبخ آن استفاده نمی شود. البته اید بدانید یتیمک بوشهری کاملاً متفاوت از یتیمچه ای است که در سایر استانهای کشور، طبخ می شود.

بادمجان، پیاز، لوبیای چشم بلبلی و تمبر هندی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده این غذا می باشند. بنابراین اگر در سفر خود به دنبال یک غذای سالم و رژیمی هستید یتیمک بوشهری بهترین گزینه برای شما است. این غذا نیز مانند سایر غذاهای بوشهری، طعم تندی دارد.

7-گمنه یا للک

یکی دیگر از غذاهای سنتی بوشهر، گمنه یا للک یا همان بلغور ریز دانه گندم است. برای طبخ این غذا از گندم استفاده می کنند. به این صورت که گندم را آسیاب می کنند. ولی قبل از اینکه گندم کاملاً آرد شود با یک درجه، کمتر آسیاب شده و برای طبخ این غذا استفاده می شود.

للک را با پیاز، روغن، لوبیای چشم بلبلی، شوید و رب گوجه تهیه می کنند. در بوشهر از للک به جای برنج و نان در کنار غذاهایی همون قلیه ماهی، بادمجان، ماهی و میگو سرو می کنند.

8-ته انداز ماهی

این غذا یکی از لذیذترین غذاهای بوشهری است. ته انداز تقریبا شبیه ته چین است. با این تفاوت که به هیچ وجه مخلوط پلو در کف قابلمه قرار نمی گیرد. یعنی ابتدا ماهی در دیگ گذاشته می شود و سپس مخلوط پلو را روی آن می ریزند. برنج، ماهی، شوید، ادویه، لیمو عمانی، سیر، پیاز، گشنیز و شنبلیله از مواد اولیه این غذا است.

9-ماهی شکم پر

برای این غذای لذیذ بوشهری از ماهی حلوای سیاه، ماهی حمام و سنگسر استفاده می شود. ترکیبی از زرشک، کشمش، ادویه، سیر، پیاز، تمبر هندی و شنبلیله را درون این ماهی ها می ریزند و سرخ می کنند. این غذا در کنار رشته پلو، سرو می شود.

در نهایت باید متذکر شویم غذاهای سنتی بوشهر به قدری زیاد است که معرفی تک تک آن ها در این مقال نمی گنجد. اغلب این غذاها از پیشینه تاریخی برخوردار هستند به همین دلیل در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

پیشنهاد می کنیم همراه با تیناسفر به بوشهر سفر کنید و طعم متفاوت این غذاهای خوشمزه را خودتان امتحان کنید.