کتبیه بیستون و طاق بستان کرمانشاه؛ یادگارهای تاریخی و باشکوه

کتیبه بیستون و طاق بستان دو جاذبه گردشگری در کرمانشاه هستند که قدمتی به بلندای تاریخ دارند و هر ساله افراد زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند. تاریخ طاق بستان در کرمانشاه به دوران ساسانیان باز می گردد. قدمت کتیبه بیستون در کرمانشاه مربوط به دوران هخامنشیان است. این دو جاذبه گردشگری، یادگاری از دوران مختلف تاریخ در غرب ایران هستند.

هر کدام از این جاذبه‌های گردشگری در نوع خود، منحصر به فرد می باشند. می توانید با انواع تور کرمانشاه برای تماشای این دو شاهکار تاریخ، رهسپار این شهر زیبا شوید.

اگر کنجکاو هستید که درباره کتیبه بیستون و طاق بستان در کرمانشاه بیشتر بدانید، تا پایان مطلب ما را همراهی کنید. قطعاً تماشای آثار تاریخی و باستانی که متعلق به قرن ها پیش است، برای شما جذابیت خاصی خواهد داشت.

آژانس گردشگری تیناسفر، مجری برگزاری تورهای ایرانگردی است و انواع تور کرمانشاه را برای علاقه مندان ترتیب می دهد؛ کافیست برنامه سفر خود را تنظیم کنید و با این مجموعه مسافرتی تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: 7 تا از بهترین هتل های کرمانشاه که می‌توانید رزرو کنید

معرفی کتیبه بیستون، یک جاذبه گردشگری باستانی در کرمانشاه

کتیبه بیستون در کرمانشاه

کتیبه بیستون در کرمانشاه

کتیبه بیستون در کرمانشاه، یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی در این شهر است که قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. گفته شده است روی این سنگ نبشته عظیم و باشکوه، سخنان داریوش بزرگ، فرمانروای هخامنشیان حکاکی شده است.

این نماد باستانی، تاریخ ایران کهن را به نمایش می گذارد. ارزش تاریخی کتیبه بیستون کرمانشاه، به اندازه‌ای بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. می توانید به کرمانشاه سفر کنید و در ۳۰ کیلومتری به سمت شرق، به مکان کتیبه بیستون برسید.

بر روی کتیبه بیستون در کرمانشاه، نوشته هایی به خط میخی وجود دارد. طول کتیبه حدود 20.5 متر و عرض آن حدود 7.80  متر می باشد. روی این کتیبه زیبا، نقش هایی از افراد ارتشی، فرماندهان و کمانداران حکاکی شده است. روی کتیبه، تصویری از داریوش و کمانداران و ۱۰ نفر از شورشگران را مشاهده می کنید که نشان می دهد داریوش توانسته است، شورش را در منطقه سرکوب کند.

وقتی به کرمانشاه سفر کنید، شکوه و عظمت کتیبه بیستون، چشمان شما را به خود خیره می سازد! این کتیبه در ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین در دل یک کوه تراشیده شده است.

برای کار کردن کارگران، مسیر پلکانی در اطراف سنگ نبشته وجود دارد. حکاکی هایی که روی کتیبه بیستون مشاهده می کنید، نمادی از هنر دوران هخامنشیان است. چنین چیزی یک شاهکار تاریخی محسوب می شود و ذهن شما را به این مشغول می دارد که چطور هنوز بعد از گذشت ۲۵۰۰ سال،  نوشته ها و نقش ها قابل تشخیص هستند.

برای اینکه این جاذبه گردشگری را از نزدیک ببینید، تور کرمانشاه را در بهار و تابستان رزرو کنید و رهسپار این سرزمین باستانی شوید.

طاق بستان کرمانشاه؛ یادگار دوران ساسانیان

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان کرمانشاه

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تاریخی در کرمانشاه، طاق بستان است. طاق بستان، به نقش برجسته های باستانی شهرت دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد. اگر علاقه مند هستید که آثار برجای مانده از تاریخ ایران کهن را از نزدیک ببینید، سفر به کرمانشاه را به شما پیشنهاد می کنیم.

طاق بستان با نام “مجموعه گردشگری و تاریخی طاق بستان” در شمال شرق کرمانشاه قرار دارد. در این منطقه تاریخی، شما نقش های برجسته ای را می بینید که در دل کوه حکاکی شده اند.

طاق بستان، فاصله چندانی با محدوده شهر کرمانشاه ندارد. دریاچه ای زیبا در کنار طاق بستان وجود دارد که زیبایی این محوطه را دوچندان ساخته است. می توانید هم از آب و هوای مطبوع و لذت ببرید و هم طاق بستان باشکوه را تماشا کنید.

‏مجموعه تاریخی طاق بستان مربوط به دوران ساسانیان و پادشاهی اردشیر دوم است. در دوران سلطنت این پادشاهی، دستور حکاکی سنگ نبشته هایی در این مکان صادر شده بود. اهمیت خاص محوطه طاق بستان در گذشته به دلیل وجود آن در راه ابریشم بوده است. راه ابریشم در قرن های گذشته، اهمیت تجاری و استراتژیکی زیادی داشته و به همین دلیل شهرت جهانی پیدا کرده است.

نقش ها و حکاکی هایی را که در بنای تاریخی طاق بستان تماشا می کنید، نمادی از دوران پادشاهان ساسانیان است. مراسم پادشاهی اردشیر دوم، شاپور دوم، شاپور سوم و خسرو پرویز در این کتیبه ها دیده می شود.

نقش برجسته هایی که در طاق بستان وجود دارد در نوع خود، بی نظیر است. قسمت های مختلف طاقبستان به تاجگذاری پادشاهان مختلف اختصاص داده شده است.

کتیبه بیستون و طاق بستان در کرمانشاه، هر دو اوج مهارت هنرمندان دوران ساسانیان و هخامنشیان را به نمایش می گذارد. می توان گفت طاق بستان در کرمانشاه از نظر شکوه و عظمت، هم راستای بنای تاریخی تخت جمشید در شیراز است. علاوه بر نقش های پادشاهان ساسانی، منظره هایی از شکار در طاق بستان دیده می شود.

یکی دیگر از جاهایی که در محوطه طاق بستان می توانید از تماشای آن لذت ببرید، موزه سنگ است. در این موزه، آثار تاریخی از جمله سرستون های سنگی مربوط به دوران ساسانیان نگهداری می شود.

نقش های معروف و باستانی از جمله نقش آناهیتا، نقش اهورامزدا، نقش نیم تنه خسرو پرویز را می توانید در موزه سنگ در طاق بستان از نزدیک تماشا کنید.

کتیبه بیستون و طاق بستان؛ دو بنای سنگی مستحکم

کتیبه بیستون و طاق بستان در کرمانشاه، اگرچه هر دو در دل کوه کنده کاری شده اند، اما پس از گذشت بیش از دو هزار سال، هنوز آثار آن بر جای مانده و قابل تشخیص است.

شکوه و عظمت هر دو اثر تاریخی در طول زمان، حفظ شده و امروز شاهد آن هستیم که گردشگران زیادی از سراسر جهان برای تماشای این یادگاری های تاریخ به کرمانشاه سفر می‌کنند.

اگرچه هجوم دشمنان در طول تاریخ بسیار زیاد بوده است، اما اثرات جنگ باعث شده که یادگاری ها و کنده کاری های کتیبه بیستون و طاق بستان از بین برود. با وجود این، بسیاری از قسمت های این دو اثر باستانی تخریب شده و وظیفه ما ایرانیان است که در حفظ بقایای برجای مانده آن کوشا باشیم. طاق بستان و کتیبه بیستون نمادی از هنر حجاری و کنده کاری در دل سنگ های سخت کوهستان است.

برای تماشای هر دو جاذبه گردشگری کرمانشاه، آژانس مسافرتی تیناسفر، برنامه برگزاری تورهای کرمانشاه را ترتیب داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مجموعه مسافرتی تماس بگیرید.