میدان نقش جهان اصفهان یکی از مهم ترین آثار تاریخی در ایران و البته جهان است. جالب است بدانید که نام این میدان تا قبل از سال 1357، میدان شاه نام داشت که بعد از آن و با انقلاب سال 57، نام این میدان به نام میدان شاه تغییر یافت. البته این میدان با نام های دیگری همچون میدان اصلی، میدان بزرگ، میدان قصر، میدان سلطنتی و میدان نو نیز شناخته شده است.

علت این که این میدان را با نام “نقش جهان” می خوانند به دلیل وجود باغی بود که در دوران صفویه در این میدان قرار داست. نام این باغ بزرگ، نقش جهان بود که نام آن را از نام شهری در آذربایجان که امروزه آن را نخجوان می نامند، برداشته شده بود.

میدان نقش جهان اصفهان، یک میدان مستطیلی شکل است که دارای ۵۶۰ متر طول و عرضی برابر با ۱۶۰ متر است. یکی از مهم ترین بخش های این میدان، آثار تاریخی و حجره هایی است که در طی سال های بسیار طولانی در اطراف و دور تا دور میدان بنا شده و حالا یکی از شلوغ ترین نقاط اصفهان نامیده می شود.

این میدان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۵۸ نیز در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در ادامه درباره میدان نقش جهان بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: بازار بزرگ اصفهان + آشنایی با تاریخچه

درباره تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان

تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان را می توانیم به دوره آق قویونلوها و تیموریان نسبت دهیم. در آن زمان، بخش مرکزی میدان، کوشک نام داشت و بناهای نظامی مختلفی در این منطقه نیز قرار داشت. امارت امروزی عالی قاپو، امروزه جایگزین این باغ شده که این میدان در دوره سلجوقیان، مکانی برای برگزاری انواع جشن ها و عیدهای بسیار مهم بود.

اما همان طور که خودتان می دانید، دوران شکوه و جلالیت اصلی این میدان به دوران صفویان بر می گردد، دورانی که این سلسله اصفهان را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کردند و سعی کردند تا این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای تاریخی دنیا تبدیل نمایند.

برای ساخت میدان نقش جهان اصفهان، معمارهای بزرگ و معروف ایرانی بسیاری مانند چون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمد رضا اصفهانی دست داشتند و حالا نیز می توانید آثار هنر این بزرگان را در جای جای این میدان و امارات اطراف آن مشاهده نمایید.

جالب است بدانید که معماری این میدان شباهت بسیار زیادی با میدان های شاه قزوین، میدان امیر چخماق یزد و میدان صاحب آباد قزوین دارد.

جلال و جبروت میدان نقش جهان بعد از سقوط صفویه از بین رفت و تقریباً با حمله اشرف افغان با خاک یکسان شد چرا که در این دوران، دیگر اصفهان از آن اهمیتی که در دوران صفوی داشت، برخوردار نبود.

در دوران قاجار نیز میدان نقش جهان اصفهان پیشرفت خاصی نکرد اما با روی کار آمدن پهلوی، ورق بار دیگر به نام میدان نقش جهان خورد و این میدان بار دیگر بازسازی شد و حالا نیز یکی از بزرگ ترین و ارزشمند ترین آثار تاریخی موجود در اصفهان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های اصفهان را رزرو کنید

بخش های مختلف در میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان، میدان بسیار بزرگی در اصفهان است که نقطه عطف آن را اماکن و جاهای دیدنی اطراف میدان تشکیل می دهند. با رزرو یکی از انواع تور اصفهان می توانید همه این جذابیت ها را در یک مکان وسیع از نزدیک تماشا کنید. در ادامه به شرح این اماکن و جاهای دیدنی خواهیم پرداخت:

1-مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه:

این مسجد در ضلع جنوبی این میدان قرار گرفته است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی است که شما می توانید آن را در اطراف میدان نقش جهان مشاهده کنید.

ساخت مسجد جامع عباسی را می توانیم به سال ۱۰۲۰ نسبت دهیم. در این مسجد آثار تاریخی بسیار زیادی هم چون کتیبه شاه عباسی، کتیبه نام معماران میدان نقش جهان قرار دارد.

2-مسجد شیخ لطف الله:

این مسجد نیز یکی از بناهای مهم اطراف میدان نقش جهان اصفهان است که در دوران صفویه و به دست شاه عباس اول ساخته شده است. این مسجد، مناره ندارد اما مرکز مذهبی اصفهان به شمار می رود و از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

استاد محمدرضا اصفهانی از معماران مشهور آن دوره، مسئولیت معماری و کاشی‌کاری را بر عهده گرفت. ساخت این مسجد 17 سال طول کشید و هنوز هم یکی از شاهکارهای معماری اصیل ایرانی شناخته می شود.

3-عمارت عالی قاپو:

این عمارت را عمارت دولت خانه نیز می نامند و دلیل این نام این است که در گذشته مرکز حکومتی بسیار مهمی برای حکومت صفویه بود. عالی قاپو، عمارتی با شکوه با ۵۳ اتاق برای استراحت و پذیرایی مهمانان و برگزاری جلسات است که در غرب میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است.

این ساختمان از زیربنای ۱۸۰۰ متر مربع برخوردار بوده و در شش طبقه طراحی و ساخته شده است. طراحی بی نظیر و معماری خاص و هنر اصیل ایرانی به کار رفته در طراحی این عمارت، همواره مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد.

4-سر درب قیصریه:

سر درب قیصریه، یکی دیگر از بناهای تاریخی این میدان نامیده می شود. این سر درب در بخش شمال میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و جزو آثار تاریخی بسیار مهم اصفهان نیز به حساب می آید.

سر درب قیصریه به عنوان سر درب بزرگ ترین بازار و مجموعه اقتصادی و تجاری اصفهان طراحی و اجرا شده است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. سر درب قیصریه یکی از مهم ترین آثار تاریخی است که وجود آن در ورودی بازار قیصریه، جلال و شکوه خاصی را به آن بخشیده است.

5-بازار قیصریه:

قیصریه یکی از بزرگترین و زیباترین بازارهای ایران، بسیار شناخته شده است. این بازار را مربوط به مربوط به دوران صفویه و قاجاریه می دانند و خیلی ها معتقدند که ساخت این بازار بالغ بر سه دوره طول کشیده است و همچنان در حال گسترش است.

بازار قیصریه با سر درب قیصریه شروع می شود سپس به دالان های فرعی و اصلی گسترش پیدا می کند که در هر دالان، دکه ها و دکان های قدیمی پیدا می شود که عمر برخی از آن ها بالغ بر چهارصد سال می باشد.

جلوه های معماری و تاریخی این بازار، بی بدیل است و مردم اصفهان از قدیم تا به امروز از طریق تجارت در این بازار امرار معاش می کنند.

برای تماشای زیبایی های تاریخی، معماری بی نظیر و خرید سوغات معروف اصفهان از میدان نقش جهان، و آشنایی با انواع صنایع دستی بومی اصفهان می توانید با تور اصفهان به این شهر سفر کنید. آژانس مسافرتی تیناسفر، مجری تورهای ایرانگردی، بهترین برنامه ها را برای سفر به اصفهان برای شما ترتیب می دهد.