خلیج نایبند در بوشهر از آن جهت حائز اهمیت است که کمتر کسی باور می کند در جنوب کشور و نزدیک عسلویه، خلیجی به این زیبایی با طبیعتی شگفت انگیز وجود داشته باشد. به جرات می توان گفت، خلیج نایبند، منحصر به فردترین خلیج ایران است. این موضوع سبب شد که ما موضوع این مقاله خود را به معرفی خلیج نایبند در بوشهر اختصاص دهیم.

البته باید یادآوری کنیم که این خلیج، یک پارک ملی دریایی است که در آن، دماغه، خلیج، جنگل های حرا و همچنین منطقه حفاظت شده وجود دارد. در واقع این پارک، اولین پارک دریایی کشور است و تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

از دیگر ویژگی های این پارک می توان به وجود تپه های مرجانی برای غواصی و تخم گذاری انواع آبزیان مثل لاک پشت ها در محدوده ساحل اشاره کرد.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مبحث معرفی خلیج نایبند در بوشهر به آن اشاره کنیم این است که این خلیج، متصل کننده کوه های عسلویه به دریای خلیج است. لذا قرارگیری این منطقه حفاظت شده مابین کوه و دریا سبب شده هم از طبیعتی شگفت انگیز برخوردار باشد و هم پوشش گیاهی و حیات وحشی متنوع تر و متفاوت تر از سایر نقاط بوشهر داشته باشد.

در واقع اگر می خواهید طبیعت کوه و دریا را به صورت یکجا در جنوب کشور نظاره کنید، نایبند، بهترین پیشنهاد است. این ویژگی های منحصر به فرد سبب شدند که ما در ادامه مطلب به معرفی خلیج نایبند در بوشهر بپردازیم.

بنابراین اگر می خواهید با شگفت انگیزترین و هیجان انگیزترین خلیج ایران آشنا شوید می توانید با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به بوشهر

گشت و گذار در خلیج نایبند

برای رسیدن به این خلیج، باید از عسلویه و روستاهای هاله و بیدخون، عبور کنید. بعد از عبور از این مناطق با یکی از شگفت انگیزترین مناظر عمرتان، رو به رو می شوید. اولین صحنه از این خلیج به قدری اعجاب انگیز است که گردشگران تمایل دارند تا مدت ها به آب های نیلگون و شفاف آن خیره شوند.

قدم زدن بر روی ساحل مرجانی نایبند، تماشای صخره های زیبا و چشم نواز، حیوانات متنوع، آب های نیلگون و شفاف، لاک پشت ها، انواع پرنده ها، تپه های مرجانی و … از جمله زیبایی های این خلیج است که هوش از سر هر بیننده ای می برد.

البته باید متذکر شویم چون خلیج نایبند بوشهر، یک پارک دریایی تحت حفاظت محیط زیست است طبیعت آن دست نخورده و بکر مانده است.

دماغه نایبند، یکی از مهم ترین دلایل معروف بودن این خلیج است. پیشروی خشکی به سمت دریا سبب به وجود آمدن این دماغه شده است. در دوران آل بویه، این منطقه مهم ترین منطقه صید دریایی و مروارید بود که امروزه دیگر خبری از مروارید در آن نمی باشد.

آشنایی با شگفتی های خلیج نایبند بوشهر

خلیج نایبند بوشهر، سراسر شگفتی است. از دماغه و حس آرامش آن گرفته تا صدای برخورد آب دریا به صخره ها، زمزمه باد و تماشای آب زلال و لاجوردی. اما این موارد، تنها شگفتی های این خلیج نیستند. از دیگر شگفتی های این خلیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود پرندگان دریایی متنوع: از جمله پرندگانی که با دیدن آن ها در این خلیج، حسابی ذوق زده می شوید فلامینگو، کاکایی، سلیم، پلیکان، پرستوی دریایی و … می باشند.
  • حیات وحش نایبند: یکی از مهم ترین ویژگی های این خلیج، داشتن حیات وحشی خارق العاده است. چرا که در آن، انواع حیوانات از کل، قوچ، میش، شغال، روباه، خرگوش و گرگ گرفته تا انواع لاک پشت های سبز و پوزه عقابی، خرچنگ و انواع ماهی ها موجود می باشد.
  • دلفین و نهنگ: نهنگ و دلفین از حیرت انگیزترین جاذبه های این خلیج می باشند. شیرجه زدن و شنای دسته جمعی دلفین ها در این خلیج، منظره ای شگفت انگیز ایجاد می کند.
  • امکان غواصی: امکان شنا و غواصی یکی دیگر از ویژگی های خلیج نایبند می باشد. پس اگر علاقه مند این تفریحات هستید خلیج نایبند بوشهر بهترین گزینه برای شما است.
خلیج نایبند در بوشهر

خلیج نایبند در بوشهر

بیشتر بخوانید: شرایط رزرو تور بوشهر + بهترین هتل های شهر

 

معرفی خلیج نایبند در بوشهر؛ آشنایی با پوشش گیاهی خلیج نایبند

همان طور که اشاره نمودیم وجود این خلیج، مابین کوه و دریا سبب شده که از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار باشد. به گونه ای که جنگل های حرا، گیاهان آبزی مثل علف های دریایی و جلبک ها، گیاهان مقاوم و شورپسند مثل گز، علف شور و خار شتر، کنار، کهور ایرانی، انار شیطان، قیچ، صبرزرد، استبرق و … از جمله پوشش گیاهی آن می باشند.

اما به طور کلی، جنگل های حرا مهم ترین پوشش گیاهی این منطقه هستند و نقش زیست بوم را دارند‌.

معرفی خلیج نایبند در بوشهر؛ منطقه نگاء

یکی از جذاب ترین و سرسبزترین مناطق اطراف خلیج نایبند بوشهر، منطقه نگاء است. این منطقه از وسعتی ۴۵ هکتاری برخوردار است و یک ‌منطقه سرسبز و آرام در کنار این خلیج می باشد.

خلیج نایبند بوشهر کجاست؟

بدون شک یکی از مهم ترین سوالات در موضوع معرفی خلیج نایبند بوشهر، مبحث آدرس این خلیج است. در واقع این خلیج در ۳۵ کیلومتری عسلویه و در منطقه ای به نام ‌چاه مبارک قرار دارد. در حال حاضر گردشگران زیادی برای دیدن این خلیج شگفت انگیز و طبیعت بکر آن، راهی بوشهر می شوند.‌

در این راستا باید متذکر شویم فاصله این خلیج تا تهران، هزار کیلومتر است. راه های دسترسی به این خلیج، متنوع است و شما می توانید هم از طریق اتوبوس، هم قطار و هم هواپیما راهی این منطقه شوید.

بهترین زمان سفر به بوشهر برای تماشای خلیج نایبند چه موقع است؟

بدون شک اغلب توریست ها می خواهند بدانند بهترین زمان سفر به خلیج نایبند بوشهر چه زمانی است‌. در این راستا باید بگوییم این خلیج، شرایط آب و هوایی تقریبا شبیه بوشهر دارد. یعنی تابستان های بسیار گرم و زمستان های مطبوع و خنک. لذا از ماه های آذر تا اسفند، بهترین زمان سفر به این خلیج می باشد.

در تابستان و بهار، هوای این خلیج به مانند سایر نقاط بوشهر، شرجی و گرم است و این گرمای زیاد، شما را اذیت می کند. همچنین بهترین زمان تماشای خلیج نایبند در طول شبانه روز، غروب ها و صبح زود می باشد که هوای خلیج، خنک تر شده است.

آشنایی با سوغاتی های نایبند

در عسلویه، فروشگاه ها و بازارهای محلی زیادی وجود دارد که شما می توانید انواع سوغاتی ها و صنایع دستی محلی نظیر گبه، گلیم، حصیر، جاجیم، انواع لباس و پارچه های محلی و دست دوز و … را خریداری کنید. از سوغاتی های خوراکی این منطقه می توان به خرما، پنیر نخل، حلوا، خارک و مسقطی اشاره کرد.

برای سفر به بوشهر و تماشای زیباترین جاهای دیدنی این شهر، پیشنهاد می دهیم با تیناسفر، تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را برای تورهای بوشهر به شما بدهند.