بندر گواتر چابهار که به آن، انتهای جاده ایران هم‌ می گویند منطقه ای در استان سیستان و بلوچستان و هم مرز با پاکستان است.

هدف از نگارش این متن، آشنایی شما با بندر گواتر در چابهار است. همان طور که از نام ‌چابهار مشخص است این شهر، یک منطقه چهار فصل و البته، تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود.

داشتن آب و هوای معتدل سبب شده این شهر جنوبی استان سیستان و بلوچستان، در کنار اماکن تاریخی فراوان از جاذبه های طبیعی گردشگری متعددی نیز برخوردار باشد.

اما در میان انبوهی از اماکن تاریخی و طبیعی، بندر گواتر چابهار یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی این شهر می باشد. ما نیز قصد داریم در این مطلب به معرفی این بندر بپردازیم. برای افزایش اطلاعات می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۶ تا از جاهای دیدنی چابهار

بندر گواتر چابهار کجاست؟

بندر گواتر چابهار

بندر گواتر چابهار

بندر گواتر که به آن، انتهای جاده ایران هم‌ می گویند منطقه ای در استان سیستان و بلوچستان و هم مرز با پاکستان است.

اگر تا به امروز به این منطقه سفر نکرده اید پیشنهاد می کنیم که حتماً سری به این منطقه بزنید. مخصوصاً اگر طرفدار مکان های شگفت انگیز و تخیلی هستید. چرا که این منطقه، کاملاً شبیه لوکیشن های فیلم های علمی و تخیلی است و گویی، تکه ای از فضای مریخ روی زمین قرار دارد.

برای اینکه کاملاً از طبیعت وهم انگیز این منطقه بهره ببرید حتماً در روشنایی روز از جاده هایش عبور کنید. بندر گواتر در ۹۵ کیلومتری چابهار، هم مرز کشور پاکستان و در کنار در عمان قرار دارد.

این هم مرز بودن سبب شده اجازه شنا در دریای آن به کسی داده نشود و حتی قایقرانان هم مراقب هستند ناخواسته، وارد مرز پاکستان نشوند.

از دیگر دلایلی که سبب شده بندر گواتر چابهار متمایز از سایر بنادر خلیج فارس و دریای خزر شود، نزدیک بودن به آب های اقیانوس هند است. این موقعیت جغرافیایی سبب شد بند گواتر در نوع خود بسیار منحصر به فرد باشد.

از دیگر ویژگی های خاص این بندر این است که بدون هیچ واسطه ای به قطب جنوب متصل می باشد. مابین چابهار و گواتر، یک ‌منطقه آبی وجود دارد که دهانه اقیانوس می باشد. این منطقه، به غیر از گونه های جانوری و گیاهی اقیانوس ها از تمام ویژگی های یک ساحل اقیانوسی برخوردار است.

این موارد، تنها ویژگی های منحصر به فرد بندر گواتر چابهار نیستند. اگر به این منطقه سفر کنید صخره ها و موج شکن های طبیعی را می بینید که ارتفاع برخی از آن ها به ۵ متر هم می رسد. این صخره ها و موج شکن ها از برخورد امواج با آن ها پدید آمده اند.

در بسیاری از این صخره ها سوراخ هایی وجود دارد که در اثر برخورد امواج بلند با این سوراخ ها فواره های زیبایی پدیدی می آیند که به آن ها موج فشان می گویند.

طبیعت بندر گواتر چابهار

زیبایی و طبیعت شگفت انگیز این خلیج فقط به دریا و ساحلش، محدود نمی شود. همجواری این منطقه با جنگل حرا سبب شده که این بندر نیز جزو مناطق تحت حفاظت محیط زیست باشد.

این موقعیت جغرافیایی سبب شده بندر گواتر چابهار، هر ساله میزبان انواع پرندگان مهاجر باشد. جنگل های حرا به همراه این حیات وحش زیبا از دیگر جاذبه های گردشگری بندر گواتر چابهار به شمار می روند.

چه زمانی به بندر گواتر سفر کنیم؟

فصل زمستان و بهار، مناسب ترین فصل سفر به این خلیج است. البته اگر می خواهید ساحل طلایی رنگ این منطقه را تماشا کنید و در دریای لاجوردی اش شنا کنید.

می توانید در فصل تابستان هم به این منطقه، سفر کنید. البته نباید فراموش کنید که در تابستان، دمای هوای این منطقه به شدت افزایش می یابد و بسیاری از افراد از مسافرت در این فصل، پشیمان شده اند.

چگونه به بندر گواتر چابهار سفر کنیم؟

برای سفر به این بندر، ابتدا باید به چابهار بروید. رزرو انواع تور چابهار را به شما پیشنهاد می دهیم. شما می توانید هم از طریق هوایی و هم با اتومبیل شخصی خود به چابهار سفر کنید.

البته راه دیگری هم برای این سفر وجود دارد و آن هم، رفتن با قطار است. شما می توانید با قطار ابتدا به زاهدان بروید و یپس از آنجا با اتوبوس یا اتومبیل شخصی به چابهار سفر کنید.

شما به راحتی می توانید اتوموبیل شخصی خود را با قطار به زاهدان ببرید و از آنجا با اتوموبیل خود به سفرتان ادامه دهید. پس از رسیدن به چابهار، ۹۵ کیلومتر به سمت شرق بروید تا در نهایت به مرزبانی ایران برسید.

معرفی غذاهای محلی بندر گواتر چابهار

کرائی و بریانی از معروف ترین غذاهای این منطقه می باشند. البته خود کرائی شامل انواع مختلفی همچون، کرائی گوشت، مرغ و کرائی قرمز تند می باشد. در اغلب غذاهای این منطقه از ادویه های پاکستانی و هندی استفاده می شود و معمولاً غذاهایشان، تند می باشد.

برای تهیه بریانی، هم می توان از مرغ و هم گوشت استفاده نمود. این غذا هم با نان و هم برنج سرو می شود. طبیعتاً با توجه به بندری بودن این شهر، ماهی نیز از غذاهای رایج این منطقه می باشد.

البته نوع ماهی مورد استفاده، بستگی به فصل سفر شما دارد ولی در کل، ماهی های شوریده و شیر ماهی از رایج ترین ماهی های این بندر می باشند.

انار گلی، زیتون محلی یا چابهاری و میوه ی کاکتوس، از معروف ترین میوه های بندر گواتر چابهار هستند. البته زیتون محلی، کاملاً متفاوت از زیتون های رایج است. این زیتون، شبیه گلابی است و طعمی شبیه انبه دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین هتل های چابهار

مهم ترین اماکن دیدنی بندر گواتر چابهار

بندر گواتر در چابهار

بندر گواتر در چابهار

به غیر از ساحل طلایی و صخره های مرتفع و موج فشان، این منطقه دارای جاذبه های طبیعی دیگری هم ‌می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوه های مینیاتوری یا مریخی در مسیر چابهار به بندر گواتر
  • درخت انجیر معابد رمین در فاصله ی ۱۰ کیلومتری چابهار به گواتر
  • دریاچه صورتی لیپار، ۵۵ کیلومتری گواتر
  • بندر بریس در ۵۵ کیلومتری چابهار به سمت گواتر
  • بندر پسابندر
  • جنگل های حرا

اقامت در بندر گواتر چابهار

اگر قصد سفر به این خلیج زیبا و قدیمی را دارید می توانید اقامت های بوم گردی این منطقه را برای اقامت خود انتخاب کنید.

سکونت در این اقامتگاه ها نه تنها از هزینه پایینی دارد بلکه به گردشگران این امکان را می دهد از نزدیک زندگی بومیان گواتر را لمس کنند. تیناسفر به شما کمک می کند تا یک سفر لذت بخش را داشته باشید.