بهترین زمان سفر به کرمانشاه را می توانیم از نظر شرایط آب و هوایی و جشنواره های خرید یا مراسم و مناسبت های محلی بررسی کرد. بدون شک کرمانشاه یکی از شهرهای توریستی ایران است. به همین دلیل، آگاهی از شرایط سفر به کرمانشاه یکی از مهم ترین سوالات گردشگران می باشد.

کرمانشاه یکی از شهرهای تاریخی و طبیعی ایران است که به دلیل داشتن بناهای تاریخی زیاد و پیشینه تاریخی اش همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی می باشد. اما آن چیزی که این شهر را متمایز از دیگر شهرهای تاریخی کشور کرده است، موقعیت جغرافیایی کرمانشاه است.

موقعیت جغرافیایی این منطقه سبب شده کرمانشاه از آب و هوای بسیار خنکی در فصل تابستان برخوردار باشد. طبیعتاً داشتن آب و هوای خنک در فصل تابستان، مردم خونگرم، داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان سبب جذب گردشگران زیادی از راه های دور و نزدیک می شود.

اما در کنار این فاکتورها آنچه که سبب می شود یک سفر ناب و خاطره انگیز برای توریست ها رقم بخورد سفر کردن به کرمانشاه در بهترین زمان ممکن است. حال اگر تمایل دارید بدانید بهترین زمان سفر به کرمانشاه چه زمانی است می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: کتبیه بیستون و طاق بستان کرمانشاه

موقعیت جغرافیایی کرمانشاه

قبل از اینکه بدانید بهترین زمان سفر به کرمانشاه چه زمانی است بهتر است ابتدا اطلاعات مختصری در مورد موقعیت جغرافیایی این استان داشته باشید و بدانید که این استان در کجای کشور واقع شده است. این شهر شگفت انگیز در قسمت غربی کشور ما و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. محل قرارگیری استان کرمانشاه در دامنه شمال غربی رشته کوه های زاگرس می باشد.

به همین دلیل است که تمام شهرهای این استان، از جمله شهر کرمانشاه از دشت های پهناور و مرتفع، بافت کوهستانی و پوشش گیاهی زیاد و متنوع برخوردار است. از طرف دیگر، این موقعیت جغرافیایی سبب شد که کرمانشاه دارای زمستان های بسیار سرد و برفی و از تابستان های معتدل و خنک باشد.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه از نظر آب و هوا

سفر به کرمانشاه

سفر به کرمانشاه

در راستای سوال بهترین زمان سفر به کرمانشاه باید بگوییم فاکتورهای مختلفی تعیین کننده بهترین زمان سفر به این شهر می باشند. به عنوان مثال برخی از گردشگران می گویند بهترین فصل کرمانشاه چه فصلی است، تا بتوانند در سفر خود به این شهر از آب و هوای آن لذت ببرند.

از دیگر فاکتورهایی که می تواند بر زمان سفر توریست ها تاثیر بگذارد می توان به زمان برپایی رویدادها و جشنواره ها و یا شلوغ بودن و خلوت بودن این شهر اشاره نمود. در ادامه، عواملی که تعیین کننده بهترین زمان سفر به کرمانشاه هستند را توضیح می دهیم.

همان طور که اشاره نمودیم این شهر دارای موقعیت کوهستانی است. لذا بهترین زمان سفر به این شهر، از اواسط بهار تا اواسط تابستان می باشد. چرا که در این بازه، نه از سرمای شدید کرمانشاه خبری است و نه گرمای طاقت فرسای کرمانشاه شروع می شود.

متوسط دمای این شهر در این بازه زمانی حدود 24 درجه سانتی گراد است که یک دمای بسیار مطبوع است. البته امکان دارد در برخی از روزهای این بازه زمانی، دمای هوا به 35 درجه سانتی گراد هم برسد. این دما، بالاترین دمای این شهر و دمای 14 درجه، حداقل دمای آن می باشد.

البته اگر تمایل دارید در فصل بهار به این شهر سفر کنید سعی کنید بهتر است در خرداد ماه، که هوا به تدریج رو به گرمی است اقدام به سفر به کرمانشاه کنید. به طور کلی، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این شهر از نظر آب و هوایی است. چرا که علاوه بر تماشای بناهای تاریخی می توانید از طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی این شهر هم لذت ببرید. بدون اینکه سرمای بیش از حد یا گرمای طاقت فرسا شما را اذیت کند.

سفر به این شهر در فصل زمستان، اصلاً پیشنهاد نمی شود. چرا که این شهر، سرمای استخوان سوزی دارد. به گونه ای که دمای هوا از دی ماه تا اسفند ماه بین 1 تا 2 درجه سانتی گراد است.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه از نظر شلوغ ترین و خلوت ترین فصل

با توجه به اینکه، فصل بهار و تابستان کرمانشاه، دارای دل انگیزترین و مطبوع ترین آب و هوا است و جاذبه های طبیعی این شهر به اوج زیبایی خود می رسد طبیعی است که در این برهه زمانی، کرمانشاه، شلوغ ترین جمعیت توریستی را به خود ببیند. علاوه بر این، تعطیلات ایام نوروز و تابستان، از دیگر دلایل شلوغ بودن کرمانشاه در این دوره است.

طبیعتاً خلوت ترین زمان کرمانشاه، فصل زمستان است. چرا که در زمستان، تمام نقاط کرمانشاه، برفی و همراه با یخبندان است. علاوه بر این، از آنجایی که کرمانشاه یکی از کلان شهرها است در فصل پاییز و زمستان دچار آلودگی هوا می شود.

بیشتر بخوانید: شرایط تور کرمانشاه + هتل ها و قیمت ها

بهترین زمان سفر به کرمانشاه از نظر برگزاری جشنواره ها و رویدادها

بدون شک، یکی از مهم ترین دلایلی که گردشگران را به سوی خود جذب می کند برگزاری فستیوال ها و جشنواره ها است که شهر کرمانشاه نیز از این قافله، عقب نمانده است. به همین دلیل، بسیاری از گردشگران زمان سفر خود به این منطقه را با شروع این فستیوال ها و جشنواره ها را تنظیم می کنند.

اهمیت این جشنواره ها و فستیوال ها برای برخی از گردشگران به قدری مهم است که حتی حاضرند در فصول دیگری به غیر از بهار و تابستان به این شهر، سفر کنند.

یکی از مهم ترین و معروف ترین فستیوال های کرمانشاه، که هر ساله گردشگران زیادی را از راه های دور و نزدیک جذب این شهر می کند فستیوال تنبور نوازی کردهای یارسان است.

این گروه، متشکل از زنان و مردان کردهای یارسان است که در دالاهوی کرمانشاه برپا می شود. این فستیوال، با همخوانی این گروه در مهر ماه آغاز می شود. بنابراین، اگر قصد تماشای این جشن را دارید باید در مهر ماه به این شهر سفر کنید. این گروه با برپایی این فستیوال قصد دارد پیام دوستی و صلح پیروان آیین یارسان را به جهانیان منتقل کند.

تنبور، یکی از قدیمی ترین سازهای سنتی و زخمه ای ایران و این فستیوال، بخشی از مراسم جشن مهرگان، یکی از بزرگ ترین جشن های ایرانیان باستان است. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان، آرزوی دیدن این جشن باستانی ایرانی را از نزدیک دارند.

البته این جشن، تنها فستیوال کرمانشاه نیست. جشنواره “صدای پای بهار” از دیگر فستیوال های این شهر است. این جشنواره در روستای کندوله، در 92 کیلومتری کرمانشاه برگزار می شود.

اجرای بازی های بومی، مراسم های ﺁیینی و سنتی، نمایش انواع صنایع دستی این منطقه و پخت انواع غذاهای محلی از جمله بخش های این جشنواره است.

برای سفر به کرمانشاه می توانید با آژانس مسافرتی تیناسفر تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را به شما بدهند.