جاذبه های گردشگری شیراز شامل مکان های تاریخی و باستانی، باغ های زیبا با مناظری چشم نواز و مقبره شعرای معروف ایران زمین است. علاوه بر این می توانید از بازارهای قدیمی شیراز و آرامگاه شاهچراغ هم بازدید کنید.

کمتر کسی را می توانید بیابید که شیراز را، این مهد فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران باستان را ببینید و بارها و بارها هوس رفتن دوباره به این شهر را نکند. شیراز را می توانیم معدن دیدنی های تاریخی و فرهنگی ایران معرفی کنیم. مکان هایی که گرچه سال ها از دوران اوج آن ها می گذرد، اما هنوز هم پابرجا هستند تا به ما یادآوری کنند که این سرزمین گرانبها، چه روزهای خوب و بدی که ندیده و پشت سر نگذاشته است!

اصلا به همین دلیل است که سالانه صدها تور شیراز با عناوین تور پنج روزه شیراز، تور هفت روزه شیراز، تور نوروزی شیراز، تور لحظه آخری شیراز و غیره در لیست تورهای مختلف مجموعه های گردشگری قرار دارد. متقاضیان زیادی از جای جای دنیا، برای لذت بردن در این تورهای مختلف تفریحی، شرکت می کنند و اوقات خاطره انگیزی را برای خود رقم می زنند.

اگر بگوییم که جاذبه‌ های تاریخی، طبیعی، مذهبی و فرهنگی شیراز بی انتها است، بیراه نگفته ایم. این شهر، مهد پرورش شاعران بزرگی همچون سعدی و حافظ بوده که حالا آرامگاه این بزرگان تاریخ، تنها یکی از بزرگ ترین اماکن تاریخی و دیدنی و جاذبه های گردشگری شیراز است.

در ادامه قصد داریم تا 6 تا از جاهای گردشگری و مهم شیراز را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی با تنها بخشی از دریای بزرگ و عمیق تاریخی این شهر زیبا، تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز

6 تا از جاذبه های گردشگری شیراز که می توانید با تور شیراز تماشا کنید

جاذبه های گردشگری شیراز

جاذبه های گردشگری شیراز

1-ارگ کریم خان؛ بزرگ‌ ترین و قدیمی ‌ترین بنای تاریخی شهر شیراز

ارگ کریم خان در سال ‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی زمانی که شیراز توسط کریم خان زند، به عنوان پایتخت سلسله زندیه انتخاب شده بود، بنا شد و به نام خود کریم خان زند، شهرت یافت. ارگ کریم خان، معماری مربعی شکل دارد و از آجر ساخته شده است.

به طور کلی ارگ کریم خان از چهار برج استوانه‌ ای شکل در چهار گوشه آن تشکیل شده که هر کدام از این برج ها ۱۲ متر ارتفاع دارد. شما می توانید آدرس ارگ کریم خان را در شیراز، شمال شرق میدان شهدا پیدا نمایید.

2-دروازه قرآن؛ نام‌ آشناترین جاذبه های گردشگری شیراز

دروازه قرآن توسط عضدالدوله دیلمی ساخته شده بود که یک قرآن به صورت نمادین بر روی آن قرار داده شده تا مسافران از زیر آن با سلامت و به سرم قدیم عبور نمایند. اما حکایت اصلی از این قرار است که شیراز در گذشته از 6 دروازه برخوردار بود که تنها دروازه باقی مانده از این شهر بزرگ تاریخی تنها همین دروازه می باشد که نام آن را به دلیل قران طراحی شده بر روی آن، دروازه قران نهاده اند.

دروازه قرآن، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شیراز، در زمان کریم خان زند بازسازی شد و به دستور کریم خان بنا شد که دو قران نفیس در داخل اتاقکی تعبیه شده در بالای بنا، قرار داده شود که حالا این قرآن ها در موزه پارس نگهداری می شوند. شما می توانید دروازه شیراز را در شمال شرقی شیراز و بین دو کوه چهل مقام و باباکوهی پیدا کنید.

3-سعدیه؛ یکی از جاذبه های گردشگری شیراز

آرامگاه سعدی یکی از اماکن دیدنی شیراز است که معمولاً همه برای حداقل یک بار هم که شده در سفر شیراز خود و یا تور شیراز خود، به این مکان می روند و از حس مثبتی که در فضای این آرامگاه جاریست، لذت وصف نشدنی را تجربه می کنند.

حتماً سعدی را می شناسید؛ استاد سخن؛ یکی از محبوب ترین و معروف ترین شعرای قرن هفتم هجری بوده که بنای آرامگاه او در سال ۱۳۳۰ ساخته شد و در سال ۱۳۵۳ به ثبت آثار ملی ایران رسید. مکان کنونی آرامگاه سعدی در گذشته، محلی برای عبادت سعدی تعبیه شده بود که به آن خانقاه می گفتند و پس از مرگ سعدی او را در محل مورد علاقه اش دفن کرده اند.

در ساخت و معماری این بنا از ترکیب دو سبک سنتی و مدرن استفاده کرده اند که حال خاصی به این محوطه داده است. شما می توانید سعدیه را در شیراز، انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا، پیدا کنید و برای ساعاتی در دنیای بی نظیر این شاعر ادیب، نهایت لذت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های شیراز که می توانید رزرو کنید

4-حافظیه؛ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز

لسان ‌الغیب، ترجمان ‌الاسرار و لسان ‌العرفا؛ همگی عناوینی هستند که به شاعر محبوب و پرطرفدار ایرانی یعنی حافظ نسبت داده شده است. حافظ شیرازی یکی از مهم ترین و بزرگ ترین شعرای ایرانی است که تقریبا همگان او را می شناسند و با سبک کارهای او و اهمیت فعالیت های هنری او آشنایی دارند.

حافظ را می توانیم از غزل ‌سراهای بزرگ قرن هشتم هجری معرفی کنیم. دیوان حافظ از آثار ارزشمند و معروف او در کل جهان می باشد. جالب است بدانید که معماری آرامگاه حافظ به دوران هخامنشیان و زندیه بر می گردد. این مکان، مساحتی در حدود ۲ هکتار داشته و در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است. شما می توانید حافظیه را در شیراز، میدان حافظیه، آرامگاه حافظ پیدا کنید.

5-شاهچراغ؛ یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز

شاهچراغ، مقبره دو تن از برادران امام رضا (ع) بوده و یکی از اماکن مذهبی و در عین حال تاریخی شهر شیراز محسوب می شود. قرن نهم هجری، زمانی بود که این دو بزرگوار از دنیا رفتند و این آرامگاه، در دوران قاجار ساخته شده است و تا به امروز یکی از زیباترین مکان های مذهبی ایران معرفی می شود.

کاشی ‌کاری ها، آینه‌ کاری ها و گچ ‌بری‌ های شاهچراغ یکی از مهم ترین وجوه زیبایی این بنا می باشد که تمامی هنر و ذوق ایرانیان را در معماری به رخ جهانیان می کشد. شما می توانید آدرس آرامگاه شاهچراغ را در شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی، پیدا کنید.

6-نارنجستان قوام

محمدعلی خان قوام‌ الملک یکی از ثروتمندان شیراز در دوره قاجاریه بود که این باغ به ایشان تعلق داشت. این باغ را به دلیل زیاد بودن درختان نارنج و نام صاحبش، نارنجستان قوام می نامند. نارنجستان قوام یکی از زیباترین باغ هایی است که شما می توانید اصالت و زیبایی معماری ایران را در یک بنا با هم مشاهده نمایید.

هنرهای گچ ‌بری، آیینه‌ کاری، کاشی ‌کاری، منبت کاری، سنگ‌ تراشی، مقرنس‌ کاری و نقاشی های مختلف در تمامی قسمت‌ های عمارت قوام، چشم هر مخاطبی را به خود خیره می سازد. این باغ در حدود ۳۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و زیربنای عمارت آن تقریباً ۹۴۰ متر مربع می باشد. شما می توانید آن را در آدرس شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، پیدا کنید.

برای اطلاع از تورهای شیراز و رزرو هتل های شیراز، با آژانس مسافرتی تیناسفر تماس بگیرید.