خانه مشروطه تبریز که به موزه تبریز هم معروف می باشد یکی از جذاب ترین اماکن گردشگری و تاریخی این شهر به شمار می رود. این موزه خصوصاً برای گردشگرانی که عاشق تاریخ مشروطه ایران هستند بسیار جالب می باشد.

حال اگر شما هم قصد سفر به این شهر را دارید و می خواهید اطلاعات خود را در مورد خانه مشروطه در تبریز افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی خانه مشروطه تبریز یا موزه تبریز

تبریز یکی از شهرهای قدیمی ایران است که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. اوج شکوفایی این شهر به دوران قاجار برمی گردد. به گونه ای که در این دوره، تبریز به عنوان مهم ترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می شد و حتی ولیعهدهای قاجار در این شهر، رشد و پرورش می یافتند تا برای پادشاهی آماده شوند.

قدرت و اهمیت این شهر فقط به همین دوره ختم نشد و تا به امروز نیز این شهر به عنوان یک شهر اقتصادی و صنعتی مهم کشور شناخته می شود.

به طور کلی، شهر تبریز در دو قرن اخیر تاثیر زیادی بر تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی و صنعتی ایران داشت به گونه ای که نگذاشت انقلاب مشروطه در ایران، خاموش شود.

یکی از معتبرترین ﺁثار و شواهدی که این موضوع را ثابت می کند خانه مشروطه تبریز است. این خانه که امروزه به موزه تبدیل شده است نمادی از دوران مشروطه و اهمیت این دوران در تبریز است.

در آن دوره، سران و عناصر اصلی مشروطه در این خانه جمع می شدند به نوعی مرکز تفکر و تصمیمات آن ها بود. از مهم ترین عناصر مشروطه این شهر می توان به ستارخان و باقرخان اشاره کرد. از سال 1375 به بعد این خانه به موزه مشروطه تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های تبریز که می توانید رزرو کنید

خانه مشروطه تبریز کجاست؟

در حال حاضر، خانه مشروطه تبریز یکی از قدیمی ترین خانه های تبریز و بناهای تاریخی این شهر محسوب می شود. اگر علاقه مند بازدید از این خانه هستید باید به محله راست کوچه بروید. این محله در غرب بازار تبریز و روبه روی مسجد جامع این شهر واقع شده است.

برای دسترسی به این خانه می توانید هم از وسایل حمل و نقل عمومی و هم خودروهای شخصی استفاده کنید. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می توانید سوار اتوبوس شوید و در ایستگاه محله راست کوچه پیاده شوید.

از این ایستاه تا خانه مشروط، 300 متر فاصله است که می توانید این مسیر را پیاده روی کنید. از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به این خانه ی تاریخی، مترو است. با مترو می توانید در ایستگاه محققی پیاده شوید. از این ایستگاه تا مقصد حدود 800 متر فاصله است.

استفاده از خودروی شخصی از دیگر راه های دسترسی به خانه مشروطه تبریز است اما در این روش باید به مشکلاتی همچون کمبود فضای پارک و شلوغی مرکز شهر توجه کنید.

آشنایی با تاریخچه خانه مشروطه تبریز

معرفی خانه مشروطه تبریز

معرفی خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز در سال 1247 و توسط حاج ولی معمار و به دستور حاج مهدی کوزه کنانی ساخته شد. حاج مهدی اولی صاحب خانه این خانه ی تاریخی بود.

وی معروف به ابوالمله و یکی از بزرگ ترین و خوشنام ترین بازرگانان تبریز و همچنین طرفدار آزادی بود.

وقتی که محمد علی شاه قاجار در سال 1287 مجلس ملی را به توپ بست او اولین شخصی بود که از مشروطه خواهان دفاع کرد و حتی خانه ی خود را در اختیار آن ها گذاشت.

بعد از این تاریخ بود که خانه حاج مهدی کوزه کنانی به محل تجمع عناصر کلیدی مشروطه خواهان مثل ستارخان، باقرخان، حاجی میرزا آقافرشی و ثقه ‌الاسلام تبریزی تبدیل شد.

البته خود حاج مهدی نیز از طرفداران این حزب بود. سال ها بعد، یعنی در سال های 1324 تا 1325 و بعد از جنگ جهانی دوم، که آذربایجان توسط ارتش شوروی اشغال شد این خانه، تبدیل به مکانی برای برگزاری اجلاس عناصر اصلی فرقه ی دموکرات آذربایجان شد.

از سال 1375 به بعد نیز با ایجاد تغییر و تحولاتی در اتاق ها و تالارها، خانه مشروطه تبریز تبدیل به موزه شد و بسیاری از اسناد و مدارک مربوط به انقلاب مشروطه در آن به نمایش گذاشته شد.

ساختمان و بنای خانه مشروطه تبریز به چه صورت است؟

مساحت ساختمان خانه مشروطه تبریز، 1300 متر مربع است. این بنا در دو طبقه سنگ و آجر و خشت ساخته شده که در طبقه اول آن، 6 اتاق و در طبقه ی دوم آن یک سالن بزرگ 42 متری وجود دارد.

همچنین سرسرای این خانه، 6 اتاق دارد. سرسرا مکانی است که چندین راهرو و اتاق به آن راه دارد. حاج ولی معمار، سازنده این بنا می باشد. این معمار سال ها در روسیه زندگی کرد و در نهایت در سال 1247 به ایران بازگشت و چنین ساختمان زیبایی از خود به یادگار گذاشت.

بیشتر بخوانید: انواع تور تبریز + قیمت ها و شرایط

سبک معماری خانه مشروطه تبریز مانند سبک معماری بناهای قاجاری می باشد.

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین قسمت های این خانه، سرسرا و اتاقی است که در طبقه دوم قرار دارد و ویوی آن به سمت حیاط است. این اتاق دارای پنجره های با شیشه های رنگی و مشبک است که زیبایی این اتاق را دوچندان کرده است.

سرسرای این خانه نیز دارای سرستون و چهار ستون هایی با گچبری های خارق العاده است که داخل این گچبری ها مزین به آیینه ها و شیشه های رنگی می باشد.

نکته قابل توجه این است که نورگیر سرسرا روی این ستون ها است که سبب می شود چشم هر بیننده ای محو تماشای آن ها شود.

از دیگر ویژگی های خارق العاده ی این معماری قاجاری می توان به نورگیرها، پنجره های ارسی، گچبری ها و تزئینات حیرت انگیز، درهای منبت کاری شده، ستون ها و سرستون ها و چشم اندازهایی که به آن ها کلاه فرنگی گفته می شد اشاره نمود. کلاه فرنگی، ساختمان های شاهانه ای بودند که از معماری نیمی ایرانی و نیمی اروپایی برخوردار بودند.

استفاده از پنجره های ارسی در تمام خانه با شیشه هایی به رنگ های قرمز، آبی، سبز و سفید، زیبایی این عمارت را دو برابر نمود.

موزه مشروطه تبریز

همان طور که اشاره نمودیم خانه مشروطه تبریز از سال 1375 تبدیل به موزه شد و در آن تغییر و تحولات زیادی داده شد. یکی از این تغییرات بزرگ، استفاده از تندیس ها و مجسمه های مشروطه خواهان مثل هوارد باسکرویل، علی‌اکبر دهخدا، حاج علی دواچی، باسکرویل، شیخ علی ‌اصغر لیلاوایی و تنها بانوی مشروطه خواه یعنی زینب پاشا در محوطه این موزه است.

بهترین کار برای تماشای این موزه و خانه تاریخی، سفر به تبریز است. تور تبریز را رزرو کنید و از این مکان لذت ببرید. تیناسفر، برنامه سفر شما به تبریز را هماهنگ خواهد کرد.