کاخ دلما باغچه استانبول یا کاخ دولما باغچه، بزرگترین کاخ ترکیه است و یکی از زیباترین آثار بر جای مانده از حکومت عثمانی را به نمایش می گذارد. کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)، بزرگترین کاخ تک بلوکی در ترکیه، توسط سلطان عبدالمجیت (Sultan Abdül Mecit) در سال 1843 ساخته شد.

این مکان دیدنی با معماری شگفت انگیز، اولین کاخ به سبک اروپایی در استانبول بود که برای جلوگیری از انحطاط نظامی و تقویت امپراتوری عثمانی ساخته شد؛ یک قصر مجلل، بسیار بزرگ و پر از طلا و کریستال که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد!

اگر می خواهید از یک مکان جذاب و تاریخی در ترکیه دیدن کنید، تور استانبول را در بهترین فصل سال، یعنی بهار و تابستان رزرو نمایید. آژانس تیناسفر، همراه شما است تا در بهترین هتل های استانبول، اقامتی خاطره انگیز داشته باشید.

چرا به این کاخ، نام “دلما باغچه” را دادند؟

“دلما باغچه” یعنی مکانی پر از باغ؛ منطقه ای که اکنون کاخ دولما باغچه در آن قرار دارد، قبلاً خلیج کوچکی از تنگه بسفر بوده است. از قرن 18 به بعد، خلیج، به تدریج پر شد و توسط تنگه بسفر به یک باغ امپراتوری تبدیل گشت. به این ترتیب شد که مردم از آن به عنوان Dolmabahçe، در لغت به معنای مکانی پر از باغ یاد کردند.

از آنجایی که امپراتورهای آن دوران، این مکان را بسیار دوست داشتند، در قرن 18 و 19 تعداد زیادی عمارت (köşk) و آلاچیق (kasır) در آن مکان ساخته شد. این مجموعه به تدریج به مجموعه ای به نام “کاخ ساحلی بشیکتاش” تبدیل شد که به دستور “سلطان عبدالمجیت” تخریب گشت تا جای خود را برای کاخ دلما باغچه استانبول باز کند. سپس، او تصمیم گرفت از کاخ توپکاپی به کاخ دولما باغچه نقل مکان کند، زیرا این کاخ می‌توانست تجملات مدرن تری را که کاخ توپکاپی فاقد آن بود، برایش فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مسجد سلطان احمد

درباره تاریخچه کاخ دلما باغچه استانبول

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه

منطقه ای که کاخ دلما باغچه استانبول در آن قرار دارد در اصل یک خلیج بوده که از دوران باستان به عنوان یک بندر معمولی عمل می کرده است. گفته شده که سلطان محمد دوم، کشتی‌های خود را از اینجا بر روی یک سطح شیبدار چوبی می برد تا آنها را به Golden Horn بفرستد. ناوگان دریایی عثمانی قبلاً در خلیج، لنگر انداخته بود. این خلیج از قرن هفدهم به بعد، با باغ های زیادی تکمیل شد و به همین دلیل نام “دولما باغچه” برای آن انتخاب گشت. از آن دوران به بعد، کاخ دلما باغچه به عنوان باغ امپراتوری مورد استفاده قرار گرفت.

در زمان سلطنت سلطان عبدالمجید (1839-1861)، کاخ ساحلی بشیکتاش که غیر قابل استفاده شده بود، ویران گشت و کاخ دولما باغچه توسط معماران امپراتوری، Karabet Balyan، Ohannes Serveryan، Nikogos Balyan و James William Smith ساخته شد. دو ناظر ساختمان، حاجی سعید آقا (1843-1850) و ایسید علی شاهین بیگ (1850-1856) به این کار مأمور شدند.

این کاخ از سال 1856 توسط شش سلطان و آخرین خلیفه برای سکونت مورد استفاده قرار می گرفته است. اقامت پادشاهان و امپراتوری های دوره های مختلف در کاخ دلما باغچه استانبول از نظر تاریخچه به صورت زیر ثبت شده است:

  • سلطان عبدالمجید (1839-1856)
  • سلطان عبدالعزیز (1861-1876)
  • سلطان مراد پنجم (1876)
  • سلطان عبدالحمید دوم (1876-1909)
  • سلطان عبدالحمید دوم (1876-1909)
  • رشاد پنجم (1909-1918)
  • سلطان محمد ششم وحیدالدین (1918-1922)
  • آخرین خلیفه، عبدالمجد (1922-1924)

پس از تأسیس جمهوری، مصطفی کمال آتاتورک در مجموع 4 سال، بین سال های 1927-1938، به طور موقت در کاخ اقامت داشت. او در کاخ، کار می کرد و در همانجا نیز از دنیا رفت.

کاخ دلما باغچه استانبول تا سال 1949 به عنوان اقامتگاه ریاست جمهوری در دوره عصمت اینونو (İsmet İnönü)، مورد استفاده قرار می گرفت و در سال 1984 به عنوان یک کاخ – موزه با تمامی وسایل اصلی خود در معرض دید عموم قرار گرفت.

معماری و قسمت های مختلف کاخ دلما باغچه استانبول

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه

به غیر از ساختمان اصلی کاخ دلما باغچه به موازات تنگه بسفر، این مجموعه دیدنی شامل برخی ساختمان ها و عمارت های دیگر نیز می باشد؛ ساختمان های متنوعی که برای اهداف خاص مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله کارخانه شیشه، ریخته گری، مرغداری و اصطبل. این مجموعه همچنین شامل آپارتمان ولیعهد و همچنین برج ساعت و سالن های خروجی در پشت عمارت است که در زمان سلطنت سلطان عبدالحمید دوم (1876-1909) ساخته شده است.

سازه اصلی کاخ دلما باغچه استانبول که از دو طبقه منظم، یک اتاق زیر شیروانی و یک زیرزمین تشکیل شده است، به سه بخش با عملکرد جداگانه تقسیم می شود. این قسمت ها، همان بخش اداری است که در آنجا امور کشور مورد بحث قرار می گرفت.

یکی دیگر از قسمت های این کاخ، بخش خصوصی یا حرمسراها بود که سلطان و خانواده اش در آن زندگی می کردند و بین آنها، تالار بزرگ تشریفات قرار داشت که سلطان در روزهای مذهبی از افراد برجسته ایالت خود پذیرایی می کرد؛ همان جایی که مراسم دولتی برگزار می شد.

کاخ دلما باغچه استانبول دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶۸ سرویس بهداشتی و ۶ حمام ترکی است. این کاخ به عنوان یک ساختمان تک بلوکه، بزرگترین کاخ ترکیه با مساحت 14.595 متر مربع است.

از نظر کارکردی و معماری، این کاخ، طرح سنتی ترکی را حفظ کرده است؛ مدلی که یک سالن در وسط با اتاق هایی در اطراف آن را به نمایش می گذارد. با این وجود، دکوراسیون غربی در سبک هایی مانند باروک، روکوکو، نئو کلاسیک به طور گسترده در این مکان مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین، عناصر سبک سنتی و فرهنگی عثمانی، با رویکردی غربی آمیخته شد و در نتیجه تفسیر جدیدی در این کاخ به وجود آمد.

برای طلاکاری سقف ها در این کاخ از چهارده تن طلا استفاده شده است. همچنین می توانید بزرگ ترین کلکسیون لوسترهای کریستالی در جهان را اینجا از نزدیک تماشا کنید. قیمت همه اینها برابر با پنج میلیون سکه طلای عثمانی، یا معادل فعلی 35 تن طلا است!!!

دلیل واقعی ساخت کاخ دلما باغچه استانبول این بود که امپراتوری عثمانی رو به زوال بود. بنابراین، کاخ جدید باید به شکلی مجلل تزئین شد تا جهان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین باید سنت عثمانی برای ساختن مجموعه ای از کاخ ها و عمارت ها شکسته می شد، بنابراین او به معمار برجسته عثمانی “گارابت بایلان” و پسرش “نیگوگایوس” دستور داد تا یک کاخ تک بلوکی با معماری ترکیبیعثمانی-اروپایی بسازند. ساخت و ساز این کاخ با شکوه در سال 1843 آغاز شد و در سال 1856 به پایان رسید.

به این کاخ، کاخ “شش سلطان و آتاتورک” هم گفته می شود؛ چرا که با انتقال مرکز امپراتوری عثمانی از کاخ توپکاپی در سال 1856، دوران آن شروع شد و تا زمان لغو خلافت در سال 1924، خانه شش سلطان بود. با این حال یک فاصله 20 ساله از 1889 تا 1909 وجود دارد که در آن از “کاخ یلدیز” یا Yıldız Palace استفاده می شد.

با رزرو انواع تور استانبول می توانید به راحتی از این عمارت باشکوه دیدن کنید و از مناظر تنگه بسفر نیز لذت ببرید. تیناسفر، بهترین برنامه ریزی را برای یک سفر عالی برایتان ترتیب می دهد.