ژئو پارک قشم هم یکی از بزرگ ترین ژئو پارک ها در خاورمیانه محسوب می شود. این ژئو پارک، حدوداً 30 هزار هکتار وسعت دارد. همان طور که از نامش پیداست، ژئو پارک در قشم را در استان هرمزگان، و البته در خود قشم، طراحی کرده و ساخته اند. شما از شمال این ژئو پارک می توانید دریای زیبای خلیج فارس را ببینید و از غرب به روستاهای گوری و کانی و از شرق به روستاهای طبل و سلخ دسترسی داشته باشید.

ژئو پارک به منطقه ای بزرگ و وسیع گفته می شود که شما بتوانید چندین پدیده زمین شناسی را در آن مشاهده کنید. این منطقه، بیشتر جنبه تفریحی دارد و شامل انواع آثار تاریخی، بوم‌ شناسی، میراث فرهنگی و دیگر میراث طبیعی خواهد بود. هدف از ایجاد و راه اندازی ژئو پارک این است که منطقه مورد نظر بتواند به رونق اقتصادی و ارزآوری دسترسی پیدا کند. البته که ژئو پارک های زیادی در اروپا و آسیای شرقی قرار دارند، ولی موقعیت استراتژیکی ژئو پارک قشم باعث شد تا این پارک، خیلی بیشتر از سایر پارک ها مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه تور قشم را رزرو کنیم؟

نگاهی بر تاریخچه ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم در سال ۱۳۸۵ به ثبت جهانی رسید و به عضویت شبکه جهانی ژئو پارک‌ های تحت حمایت یونسکو درآمد. این ژئو پارک، 25 سایت گردشگری دارد که هر سایت دارای پوشش گیاهی و جانوری مخصوص به خود می باشد. پوشش های گیاهی و جانوری خاصی در این ژئو پارک، تحت مراقبت قرار می گیرند که اگر بخواهیم به گونه هر کدام از این پوشش های گیاهی و جانوری نگاه کنیم، متوجه می شویم که تنها محدود به همین منطقه هستند.

به عنوان مثال پرندگانی مثل فلامینگو، پرستو، شهد خور و بلبل خرما، از جمله گونه های جانوری خاصی هستند که در این منطقه نگهداری می شوند. گنبد نمکی، غار نمکی، دره ستارگان قشم، بام قشم، دره تندیس ‌ها، دره شور، تنگه چاه‌ کوه، چشمه‌ های آب معدنی، تپه ‌های زیبای کاسه سلخ، دره تندیس، روستای لافت، غار خربس از زیباترین و مهم ترین سایت های ژئو پارک قشم می باشند.

در کنار تمامی این اطلاعات تصمیم داریم تا درباره مناطق مختلف و جاهای گردشگری این ژئو پارک، بیشتر برایتان صحبت کنیم. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ژئو پارک در قشم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بررسی جاذبه های گردشگری ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم

1-بام قشم:

بام قشم، فلات بسیار بزرگی است که در ارتفاع بیش از 120 متر از سطح دریا واقع شده است. این بام در قسمت مرکزی خود قشم واقع شده و دارای دیوارهای لایه ای که از مارون و ماسه سنگ تشکیل شده‌، می باشد. البته این فلات به جنگل حرا، دره تندیس‌ ها و سواحل زیبای خلیج فارس نیز نزدیک می باشد و افرادی که به این بخش قشم می روند، می توانند این مناطق قشم را نیز ببینند.

2-تنگه چاه‌ کو:

در کل قشم، تنگه های زیادی وجود دارند که دو تنگه عمود برهم، بیش از سایر تنگه ها به چشم می آیند. نحوه قرارگیری این دو تنگه در کنار یکدیگر، به نحوی است که در بعضی از قسمت‌ ها عرض آن ‌ها به کمتر از یک متر هم می‌ رسد. در قسمت های مختلف این تنگه، چاه های عمیق مختلفی حفر شده اند که هر کدام ویژگی های شگفت انگیز خاص خودشان را دارند. یکی از دلایلی که به این بخش از قشم، تنگه چاه کوه گفته می شود، همین چاه های حفر شده می باشد. این چاه ها با هدف ذخیره کردن آب حفر شده اند، اما به طور کلی تنگه چاه‌ کو از لایه‌ هایی از جنس ماسه‌ سنگ تشکیل شده‌ و همین موضوع زیبایی آن را دو چندان نموده است.

3-دره تندیس ها:

این دره یکی از جاذبه ‌های شگفت ‌انگیز جزیره قشم شناخته شده است. دره تندیس ها را می توانید در 5 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قشم بیابید. دره تندیس ها ،دره ای است که می توانیم آن را حاصل میلیون ها سال فرسایش زمین بنامیم. همین فرسایش زمین موجبات این موضوع که شکل های مختلفی مانند مجسمه در این دره به وجود بیاید را فراهم نموده است. از این رو، وسعت و زیبایی دره تندیس ها هر کسی را مجذوب خود می کند و باعث می شود تا میلیون ها نر از سراسر دنیا، برای دیدن این همه زیبایی به این سرزمین سفر کنند.

4-دره ستارگان:

دره ستارگان از ساختار ژئومورفولوژی ویژه ای برخوردار است و همین ویژگی آن باعث شده تا خارج از محوطه ژئو پارک قشم قرار بگیرد. با این حال، دره ستارگان یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی قشم است و با اینکه خارج از خود محوطه ژئو پارک قرار دارد، یکی از سایت ‌های اصلی ژئو پارک محسوب می ‌شود. این دره از لایه ‌هایی رسوبی و نرم تشکیل شده و لایه ‌ای از ماسه ‌سنگ آن ‌ها ‌را پوشانده است.

بیشتر بخوانید: جزیره هنگام در قشم

اقامت در ژئو پارک قشم

در ژئو پارک قشم، یک هتل دو طبقه به همراه 30 اتاق برای پذیرایی از گردشگران تعبیه شده است. اکثر کسانی که به قشم سفر می کنند، می توانند از موقعیت استراتژیکی این هتل برای دیدن جاهای مختلف دیگر قشم نیز استفاده کنند. مکان هایی مانند ساحل، موزه ژئو پارک، قلعه پرتغالی ‌ها و غار خربس، از جمله مهم ترین و معروف ترین مکان هایی هستند که شما ضمن رزرو تور قشم و اقامت در این هتل، می توانید از آن ها نیز دیدن نمایید.

جزیره قشم پر از است جاذبه های طبیعی و گردشگری که اگر شما بخواهید به صورت تمام و کمال از این جزیره دیدن کنید، باید یک پروسه زمانی یک ماهه را برای این موضوع در نظر بگیرید. البته خوشبختانه هتل های قشم نیز از کیفیت سرویس دهی و خدمات خوبی برخوردار هستند. شما با اقامت در هر کدام از این هتل ها، هیچ مشکلی برای رفت و آمد و دیدن از جاهای دیدنی نخواهید داشت.

به هر حال خود هتل ژئو پارک قشم می تواند بهترین گزینه برای اقامتی باشد که با دیدن از این مجموعه همراه است. طبیعتاً شما در هر هتل دیگری سکونت داشته باشید، باید برای دیدن این مجموعه گردشگری، مسافت طولانی تری را طی نمایید.

تمام این زیبایی ها و مناظر طبیعی را می توانید با رزرو انواع تور قشم از نزدیک تماشا کنید. بهترین خدمات تور قشم و تورهای ایرانگردی در مجموعه مسافرتی تینا سفر به شما ارائه می شود. کافیست با این تیم حرفه ای تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را به شما بدهند.